Arkivhandläggare till Rättsavdelningen i Göteborg

Polismyndigheten / Assistentjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla assistentjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten i Stockholm, Solna, Södertälje, Sigtuna, Uppsala eller i hela Sverige

Arbetsplatsbeskrivning
Rättsavdelningen är en av tio nationella avdelningar inom Polismyndigheten. Vid rättsavdelningens kansli och de sju regionala rättsenheterna arbetar ca 700 medarbetare med ansvar för ett flertal viktiga funktioner inom juridik, förvaltningsrätt samt arkiv och registratur. Rättsavdelningens uppdrag är att vara garanten för rättssäkerhet i myndigheten, skapa förutsättningar för ordning och säkerhet i samhället samt att säkra myndighetens informationshantering.
Informationsförvaltningsenheten ansvarar för att styra, utveckla och följa upp verksamheten inom registratur, arkivfrågor och e-tjänster. Den utlysta tjänsten är förlagd till Informationsförvaltning 1 vid Rättssektion Väst med placering i Göteborg. I gruppen arbetar idag 2 arkivarier, 3 arkivhandläggare, 2 sekretesshandläggare, ett ledningsstöd och en gruppchef. Arkivbestånden består till stor del av kriminalärenden från polisens brottsutredande verksamhet från 1965 och framåt, men också en stor del förvaltningsärenden och andra administrativa handlingar förvaras i våra arkiv.
Du kommer till en arbetsplats där digitalt arbetssätt och IT-baserat arbete utgör en självklar del av vardagen. Polismyndigheten tillämpar medarbetardrivet utvecklingsarbete som syftar till att öka din delaktighet och ditt inflytande som medarbetare. Som arkivhandläggare får du möjlighet att jobba i en spännande myndighet i en viktig funktion där engagemang, effektivitet och servicekänsla är grundläggande.

Publiceringsdatum
2023-03-29

Dina arbetsuppgifter
Som arkivhandläggare arbetar du med att förvalta, vårda och tillhandahålla arkivbestånden i fysiska arkiv och e-arkiv. Några av arbetsuppgifterna som ingår är att ta emot leveranser, delta i ordnings- och förteckningsarbeten, in- och utsortering av handlingar, genomföra omflyttningar av arkivhandlingar, sköta interna och externa lån av akter och handlingar samt genomföra föreskriven gallring. En annan stor och viktig del av arbetet handlar om utlämnande av allmänna handlingar och sekretessprövningar.


Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
• utbildning inom arkivvetenskap/arkiv- och informationsvetenskap
• aktuell erfarenhet av att arbeta med arkiv inom offentlig förvaltning
• god datorvana och förmåga att sätta dig in i nya system
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska

Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
• erfarenhet av att ordna och förteckna arkiv
• erfarenhet av att arbeta i arkivförteckningsprogram
• erfarenhet av förvaltningsrättslig handläggning


Dina personliga egenskaper
Eftersom det till stora delar är ett självständigt arbete ser vi att du är en ansvarstagande, strukturerad och noggrann person. Du ingår i ett team av andra arkivhandläggare och arkivarier vilket ställer krav på en god samarbetsförmåga. Du ska kunna utföra visst fysiskt ansträngande arbete, som att lyfta arkivkartonger. Du är också mån om att ge bra service till de som efterfrågar handlingar ur arkivet.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.



Kontakt
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef: Henrik Svensson via mail henrik-k.svensson@polisen.se eller på telefon 072-515 24 78.
Undrar du något om rekryteringsprocessen vänligen kontakta ansvarig HR-konsult: Merima Hadzimesic via mail merima.hadzimesic@polisen.se eller på telefon 076-132 17 84.

Fackliga företrädare
Lawen Dehghani, Saco-S, tfn 010-563 85 79
Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10
Pär Renberg, Fackförbundet ST, tfn 072-246 52 37
Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 010-561 66 27


Övrig information
• Anställningsform: Tillsvidareanställning, 6 månaders provanställning
• Arbetsort: Göteborg
• Arbetstid: Flextid
• Tillträde: Enligt överenskommelse
• Funktion: Handläggare, arkiv

I ditt CV och personliga brev önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter för den här tjänsten. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till
jobb.na@polisen.se senast den 12 april 2023. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A180.642/2023 i mailets ärendemening.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontrollenligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under
https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer A180.642/2023 via post till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Polismyndigheten
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se.

Varmt välkommen med din ansökan!

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-04-12
E-post: jobb.na@polisen.se

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A180.642/2023".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Polismyndigheten (org.nr 202100-0076)

Arbetsplats
Polismyndigheten

Jobbnummer
7598157

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten: