Arkivarie med inriktning mot elektronisk informationsförvaltning

Kansli / Arkivariejobb / Uppsala
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla arkivariejobb i Uppsala, Östhammar, Sigtuna, Österåker, Håbo eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kansli i Uppsala, Solna, Strängnäs, Stockholm, Linköping eller i hela Sverige

Att arbeta inom Svenska kyrkan innebär en stor spännvidd; allt från teologi och rättvisefrågor till fastighets- och finansfrågor. Vi bedriver ett långsiktigt arbete, både nationellt och internationellt. Här får du chans att göra verklig skillnad och bidra till en hållbar samhällsutveckling med människovärdet i centrum. Svenska kyrkan har idag ca 22 000 anställda, varav ca 550 hör till den nationella nivån - kyrkokansliet i Uppsala. Kyrkokansliets uppdrag är att ansvara för frågor som är gemensamma för hela Svenska kyrkan. Den nationella nivån är kyrkans röst utåt såväl i det svenska samhället som internationellt.

Kyrkokansliet i Uppsala, Rättsavdelningen, söker Arkivarie med inriktning mot elektronisk informationsförvaltning

På Rättsavdelningen arbetar ca 30 personer. Avdelningen ansvarar för administrationen runt kyrkomötet och kyrkostyrelsen samt bistår kyrkokansliet och kyrkans stift och församlingar med sakkunskap och råd inom bland annat arkiv, juridik och kyrkorätt. Avdelningen består av tre enheter, en valenhet, en administrativ och en juridisk enhet. På den administrativa enheten arbetar ungefär hälften av avdelningens medarbetare, varav 5 arkivarier.

Arkivfunktionen vid kyrkokansliet förvarar handlingar för Svenska kyrkans nationella nivå. I arkivet förvaras ca 3000 hyllmeter handlingar från i huvudsak 1800-talets slut och framåt. Materialet är mångfacetterat och omfattar handlingar som rör Svenska kyrkans utveckling och arbete genom åren, både i Sverige och internationellt.

Svenska kyrkan står inför stora förändringar på arkiv- och dokumenthanterings­området. Vi befinner oss mitt i arbetet med att utveckla vår elektroniska dokumenthantering och med att införa digital långtidslagring med e-arkiv. Utvecklingen kommer att innebära stora förändringar i arkivfunktionens arbetssätt. Arbetet berör såväl kyrkokansliets egen verksamhet som normering och stöd till stift och församlingar. Arkivfunktionen deltar vidare i ett arbete med anpassning av Svenska kyrkans gemensamma datasystem till EU:s dataskyddsförordning.

Arbetsuppgifter: Ditt uppdrag består bland annat av att, i samverkan med förvaltningsledare, driva det fortsatta utvecklandet av e-arkiv och stöd för arkivredovisning samt att arbeta med leveransmodell och inleveransprojekt till e-arkivet. I dina arbetsuppgifter ingår att genomföra bevarande- och gallringsutredningar av information i IT-system inför leverans till e-arkivet. Du ger också verksamheten stöd i att ta fram bevarandestrategier för Svenska kyrkans gemensamma IT-system och för kyrkokansliets egna IT-system.

I arbetsuppgifterna ingår också utåtriktat arbete mot stift och församlingar, rådgivning och stöd, samt med utbildning i frågor om elektronisk informationsförvaltning och arkivredovisning. Du medverkar också i det pågående arbetet med frågor om elektronisk dokumenthantering (Public360).

Kvalifikationer: Vi söker dig som har högskoleexamen där arkivvetenskap ingår med minst 40p/60hp. Du ska ha flera års arbetslivserfarenhet som arkivarie och mycket goda IT-kunskaper. Vi ser gärna att du har kompetens att göra gallringsutredningar av information i IT-system. Meriterande är också erfarenhet av elektronisk dokumenthantering, erfarenhet av anslutningsprojekt till ett system för långsiktigt bevarande samt vård och underhållsarbete i ett system för långsiktigt bevarande. Som person är du utåtriktad, kan arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra och är utvecklingsorienterad. Det är även viktigt att du är noggrann och strukturerad, har en god analytisk förmåga och har en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.

Vi förutsätter att du delar Svenska kyrkans värderingar.

Tillträde: Omgående enligt överenskommelse. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid.

Närmare upplysningar om tjänsten lämnas av: Maria Enarsson, enhetschef, tel: 018-169744

Fackliga företrädare
Katarina Ottosson (Vision), Susanna Henriksén (Jusek) och Anders Göranzon (KyrkA). Samtliga nås med fördel via mail.

Välkommen med din ansökan via knappen nedan. Ansökan ska ha inkommit senast den 29 oktober 2018.

Vi har gjort vårt medieval för denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.

Varaktighet, arbetstid
• -

Publiceringsdatum
2018-10-03

Ersättning
Enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-10-28
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Kansli

Adress
Kansli
751
75321 Uppsala

Kontorsadress
751

Jobbnummer
4382111

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kansli

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kansli: