Webbredaktör

Riksdagsförvaltningen Informationsenheten / Administratörsjobb / Stockholm
2014-10-23
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Webbredaktör" (publicerad 2016-08-25) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Riksdagsförvaltningen Informationsenheten i Stockholm

Att arbeta i Riksdagsförvaltningen innebär att verka i demokratins och ytterst i folkets tjänst. Vår uppgift är att skapa goda förutsättningar för att riksdagen ska uppfylla sina konstitutionella och demokratiska uppgifter samt sina internationella åtaganden. Enligt vår värdegrund ska arbetet bland annat kännetecknas av opartiskhet, saklighet och integritet. Vi strävar efter att vara en attraktiv arbetsgivare med öppet arbetsklimat som präglas av respekt för allas lika värde.

Informationsenheten svarar dels för partipolitiskt neutral information om riksdagens arbete och beslut till allmänheten, medierna, myndigheter och utbildningsväsendet, dels för intern information till riksdagens ledamöter och anställda. Enheten har också i uppdrag att möta allmänhetens behov av opartisk EU-information.

Publiceringsdatum
2014-10-23

Arbetsuppgifter
Du kommer att arbeta redaktionellt med webbplatsen riksdagen.se. Som webbredaktör skriver och publicerar du redaktionella texter, t.ex. nyhetsnotiser, aktuellt om utskottens förslag och "Beslut i korthet" om riksdagens beslut. I arbetet ingår att skapa och underhålla webbsidor, att kvalitetsgranska innehåll, informationsstruktur och interaktionsdesign och att hitta lösningar i publiceringssystemet Episerver. Du kommer även att vara delaktig i utvecklingen av riksdagen.se och förvaltningens övriga digitala kanaler. Vidare ingår redaktionellt arbete med riksdagens webbplats för öppna data och förvaltningens sociala medier och vid behov även arbete med eu-upplysningen.se.

Kvalifikationer
Du har en akademisk utbildning inom området information/kommunikation, journalistik eller annan relevant akademisk utbildning. Du har minst tre års erfarenhet av arbete som webbredaktör och är en skicklig administratör av webbpubliceringssystem. Du är en mycket skicklig skribent med erfarenhet av att skriva redaktionella texter för webben och av att kommunicera i sociala medier. Du har lätt för att värdera information och skriva begripligt och intresseväckande med komplexa texter som underlag. Du är intresserad av samhällsfrågor och politik.

Det är meriterande om du har kunskaper i Episerver, samt erfarenhet av arbete med information och kommunikation på en myndighet och som skrivande journalist på någon medieredaktion.

Du är driven och självständig, har lätt för att samarbeta och kan enkelt växla mellan självständigt arbete och arbete i grupp. Du har ett mycket gott omdöme, är noggrann och trivs med ett högt tempo. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

ÖVRIGT
Inför rekryteringsarbetet har Riksdagsförvaltningen tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2014-11-13
Ange följande referens när du ansöker: 502-2014/15
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Karin Hedman, informationschef 08 786 62 61
Anna Olderius, sektionschef 08-786 53 58

Facklig kontakt
Livia Spada, Saco 08-786 40 00
Ann-Charlotte Eklund, ST 08-786 40 00
Lars Vestberg, Seko 08-786 40 00

Företag
Riksdagsförvaltningen Informationsenheten

Adress
Riksdagsförvaltningen Informationsenheten
Sveriges riksdag
10012 STOCKHOLM

Kontorsadress
10012 Stockholm

Jobbnummer
2041606

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Riksdagsförvaltningen Informationsenheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Riksdagsförvaltningen Informationsenheten: