Vikarierande specialistsocionom till familjehemsenheten

Ljusdals kommun / Administratörsjobb / Ljusdal
2017-02-27
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Vikarierande specialistsocionom till familjehemsenheten" (publicerad 2017-03-24) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Ljusdal, Nordanstig, Hudiksvall, Bollnäs, Söderhamn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Ljusdals kommun i Ljusdal, Hudiksvall, Bollnäs, Ånge, Ockelbo eller i hela Sverige

Ljusdals kommun är beläget i den nordvästra delen av det vackra Hälsingland. De största orterna i kommunen är Ljusdal, Järvsö och Färila. I vår kommun är det nära till allt som hör till livets goda, ett rikt kulturliv och en mångfald av aktiviteter och sevärdheter! För dig som är naturintresserad finns oändliga möjligheter till upplevelser utöver det vanliga.

Tillsammans arbetar vi i kommunen med allt som är viktigt i våra
kommuninvånares vardag. I Ljusdals kommun har 1700 medarbetare Sveriges viktigaste jobb när vi servar våra 19 000 invånare. Är du den som vill berika oss med dina kunskaper, ditt engagemang och din personlighet?

Vi vill öka stödet till barn och ungdomar i familjehem och deras föräldrar och förstärker därför familjehemsenheten. Var med och påverka från början! Vi rekryterar vikarierande specialistsocionom som följd av föräldraledighet.

Barnens behov är i fokus och utgångspunkten är att barn ska bli lyssnade på, göras delaktiga och få information. Familjehemsenheten består idag av fem socionomer. Till vår hjälp finns en egen kvalificerad administratör. Tre av oss arbetar som barnsekreterare, varav en som specialistsocionom, och två av oss arbetar med att rekrytera och utreda familjehem.
Vi arbetar nära varandra utifrån samlad kompetens och personlighet. Ambitionsnivån är hög vilket innebär att humorn är viktig för att få balans i detta komplexa arbete. Vi prioriterar möten med barn, familjehem och föräldrar. Vi vill nu ytterligare öka vår barntid i arbetet. Därför ökas antalet barnsekreterare. Arbetet är varierande, utvecklande och utmanande.
Som specialistsocionom är du underställd enhetschefen och har ett särskilt ansvar för professionsområdet i relation till både chef och medarbetare. Rollen innebär att ge specialiststöd till chefer och handläggare i ärendefrågor, handläggning och dokumentation. Du är ett stöd för handläggare i överklaganden och komplicerade ärenden. Du förväntas ansvara för att evidensbaserad praktik tillämpas och bevaka och bidra till att relevant forskning implementeras i verksamheten. Som specialistsocionom sammanställer du kunskapsunderlag och bidrar till utveckling av utredningsmetodik.
Rollen innebär att du utövar mentorskap för medarbetare samt ansvarar för praktikanter inom verksamhetsförlagd utbildning.
Befattningen innefattar även handläggning av egna ärenden.

Socionomexamen. Du bör ha minst fem års erfarenhet av myndighetsutövning med placerade barn inom familjehemsverksamhet samt god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift. Du är utvecklingsorienterad och har en genuin förmåga att kommunicera och samverka på ett respektfullt sätt. Vi ser det som en fördel om du har utbildning i BBIC, i Signs of Safety eller systemteori. Positivt är om du har erfarenhet att kommunicera med tolk. Arbetet ställer krav på att du kan vara flexibel, samarbetsinriktad men också drivande. Vi ser gärna att du som sökande är tydlig, engagerad och noggrann. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. För detta arbete krävs att du uppvisar registerutdrag från Rikspolisstyrelsen.
Vi har stöd av egen administratör. Från 161001 har vi ny organisation med ett nära chefskap och en specialistsocionom knuten till enheten. Vi erbjuder möjlighet till distansarbete och satsar på vidareutbildning utifrån vår kompetensplan. Efter att ha jobbat hos oss i några år kan du räkna med en längre utbildning på magisternivå el psykoterapeutisk inriktning. Särskilda lönesatsningar pågår. Vi har bl a friskvårdspeng och möjlighet att växla in semestertillägg mot extra semesterdagar samt ett generöst flextidsavtal. Extern handledning är en självklarhet för oss. Provtjänstgöring kan tillämpas. Körkort krävs.

Vikariat from så snart som möjligt tom. 1år.
Heltid
Verksamhetschef Chatarina Plomér, 0651-18094, 070-257 38 62.
SSR: Staffan Olsson, 0651-18000, Vision: Anette Swed, 0651-18000.
2017-03-20

Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:

Ljusdals kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen.

Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta
oss med sådana erbjudanden.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Vikariat from. snarast tom. 1år.

Publiceringsdatum
2017-02-27

Ersättning
Månadslön
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-03-20
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Chatarina Plomér

Företag
Ljusdals kommun

Adress
Ljusdals kommun
Norra Järnvägsgatan 21
82780 Ljusdal

Kontorsadress
Norra Järnvägsgatan 21

Jobbnummer
3344673

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Ljusdals kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Ljusdals kommun: