Vikarierande registrator i Lerums kommun

Lerums kommun, Administrativa enheten / Administratörsjobb / Lerum
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Lerum, Härryda, Partille, Göteborg, Mölndal eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Lerums kommun, Administrativa enheten i Lerum

Tjänsten som registrator är placerad vid administrativa enheten. Enheten har en central roll i kommunen med uppdrag att stötta både förvaltning och politik samt att säkra att den demokratiska processen går till på ett korrekt och rättssäkert sätt i alla instanser.

I administrativa enhetens uppdrag ingår bland annat registratur, nämndadministration, arkiv och kommunjuridiskt stöd. Enheten är placerad inom Sektorn kommunledning och verksamhetsstöd.

Publiceringsdatum
2023-08-31

Arbetsuppgifter
Rollen som registrator innebär att starta och kvalitetsgranska ärenden i kommunens centrala ärendehanteringssystem samt att ge ett professionellt och sakkunnigt stöd till handläggare i frågor gällande registrering och ärendehantering.

Du kommer att arbeta i nära samarbete med ett team bestående av ytterligare registratorer, systemförvaltare för kommunens ärendehanteringssystem och kommunarkivarie för att skapa rutiner och strukturer för god dokument- och ärendehantering inom hela förvaltningen.

Uppdraget som registrator innefattar både strategiskt långsiktigt arbete och mer rutinbaserade arbetsuppgifter.

I dina huvudsakliga arbetsuppgifter ingår det bland annat att:
• Öppna och avsluta ärenden
• Stötta och utbilda handläggare i den löpande praktiska dokumenthanteringen i uppstartade ärenden
• Kvalitetsgranska och iordningsställa äldre ärenden för att säkerställa framtida generationers möjlighet att ta del av allmänna handlingar
• Vara drivande i utveckling av kommunens dokumenthantering samt upprätta nya rutiner och implementera desamma
• Utbilda verksamheterna i vad god dokumenthantering innefattar och lagstiftarens syfte med registrering av allmänna handlingar.
• Stötta verksamheterna i frågor kopplade till utlämnande av allmänna handlingar

Kvalifikationer
Vi söker dig med högskoleutbildning eller annan eftergymnasial utbildning inom områden som exempelvis arkivvetenskap, informationshantering och offentlig förvaltning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi ser det som ett stort plus om du har erfarenhet av liknande arbetsuppgifter och arbete i ärendehanteringssystem.

För att lyckas i uppdraget behöver du vara lösningsfokuserad och öppen för nya arbetssätt. Du behöver kunna strukturera dina arbetsuppgifter på ett effektivt sätt samt uttrycka dig väl i tal och skrift. I uppdraget ingår att stödja och konsultera både handläggare och chefer varför det är viktigt att du har god samarbetsförmåga och att du kan anpassa din kommunikation utifrån verksamhetens behov.

Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.

ÖVRIGT

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-09-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1244024".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Lerums kommun (org.nr 212000-1447)

Arbetsplats
Lerums kommun, Administrativa enheten

Kontakt
Administrativ chef
Emelia Runeberg
emelia.runeberg@lerum.se

Jobbnummer
8074368

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Lerums kommun, Administrativa enheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Lerums kommun, Administrativa enheten: