Vikarierande handläggare inom socialtjänsten

Avesta kommun, IFO, Vuxenenheten / Administratörsjobb / Avesta
2021-04-14
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Vikarierande handläggare inom socialtjänsten" (publicerad 2022-03-23) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Avesta, Norberg, Hedemora, Fagersta, Säter eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Avesta kommun, IFO, Vuxenenheten i Avesta

Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också pannben och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi växer och utvecklas. År 2020 är vi 25 000 invånare och har ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt och annorlunda. Nu går vi in mot upploppet på vår resa mot 2020. Vi gör det tillsammans - vill du vara med?

Socialtjänsten inom Avesta kommun arbetar på många områden i frågor för att kunna skapa goda förutsättningar för Avesta kommuns medborgare. En del av detta arbete är ansvaret för handläggning av kommunens ärenden rörande alkohol/tobak, dödsbo och konsumentrådgivning.

Vi erbjuder dig ett kvalitativt arbete med många möten med olika människor. Genom dina kunskaper och hantering av ärendeprocessen får du en viktig roll för kommunens fortsatta positiva utveckling och arbete.

Tjänsten tillhör öppenvårdsenheten och du kommer ha många olika spelytor för dina ärenden som spänner över många områden. Det här är verkligen en speciell roll som kräver att man kan ha många processer igång samtidigt. Vi tror att det passar någon som gillar utmaningen i att arbeta och utvecklas inom många olika inriktningar. Är det dig vi söker? Välkommen med din ansökan redan idag!


Publiceringsdatum
2021-04-14

Arbetsuppgifter
Alkoholhandläggning innefattar ungefär 50 % av tjänsten. Arbetsuppgifter som ingår i denna del är att utreda lämplighet för tillstånd av alkoholservering och försäljningstillstånd för tobak. Detta innebär att samla in, analyser och sammanställa remissvar från berörda instanser. För att sedan skapa kvalitativa beslutsunderlag som omsorgsstyrelsen kan fatta ett beslut utifrån. I arbetsuppgifterna ingår även tillståndsbesök hos befintliga tillståndshavare. Dessa besök sker både dag- och kväll/nattetid och görs alltid tillsammans med andra kollegor.

Övrig del av tjänsten kommer du arbeta som handläggare med inriktning boende som bistånd. Konkret innebär det att du är den handläggare som utreder och bedömer medborgarnas rätt till stöd till boendekontrakt som tillhandahålls av socialtjänsten. För att klara av detta arbete krävs det både medborgarkontakter och kontakt med kommunens hyresvärdar.

Stor del av ditt arbete består av kommunikation och möten med klienter och berörda i ärendehanteringen. Du kommer även ha löpande kontakt med berörda externa myndigheter såsom skatteverket, kronofogdemyndigheten, försäkringskassan och liknande. I arbetsuppgifterna ingår att hålla sig uppdaterad i gällande lagstiftning rörande tjänstens alla olika delar.


Kvalifikationer
Vi söker dig med lämplig högskoleutbildning för ämnet såsom socionom eller jurist, eller alternativ utbildningsbakgrund som arbetsgivaren anser likvärdig. Har du dessutom kunskap eller utbildning inom företagsekonomi eller erfarenhet av detsamma är detta meriterande. Tidigare erfarenhet av alkoholhandläggning och kunskaper om alkohol- och tobakslag är starkt meriterande.
Myndighetshandläggning är varierande och du har förmågan att snabbt ställa om eller ha många ärenden igång samtidigt. Du har förmåga att själv planera och prioritera arbetet du har framför dig och leverera inom de satta tidsramarna. För att handläggningen ska bli effektiv och korrekt, krävs att du är noggrann och kan analysera information på ett bra sätt. Du är tydlig och har lätt för att kommunicera med olika människor, både dem som ärendet berör men också med övriga parter som är involverade i beslutsprocessen.
Erfarenhet från den kommunala beslutsprocessen är meriterande. Du ser relationer i sitt rätta perspektiv och känner dig trygg i att kunna fatta och stå för dina beslut.

Dokumentation och kommunikation är en stor del av ditt arbete och du behöver därför kunna uttrycka dig väl i både tal och skrift. Du har goda datakunskaper och kan producera utredningsunderlag och välskrivna dokument. Vi använder systemen AlkT och OL2, erfarenhet från dessa är meriterande.


ÖVRIGT
FÖRMÅNER
Hos oss har du friskvårdstimme eller friskvårdspeng, tillgång till nyrenoverat personalgym alla dagar i veckan samt fria bad i kommunens badhus.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse. .

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-04-28
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Avesta kommun, IFO, Vuxenenheten

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C49205/2021".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Avesta kommun (org.nr 212000-2262)

Arbetsplats
Avesta kommun, IFO, Vuxenenheten

Jobbnummer
5690917

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Avesta kommun, IFO, Vuxenenheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Avesta kommun, IFO, Vuxenenheten: