Verksregistrator till strategi- och digitaliseringsenheten

Migrationsverket, Huvudkontor, Digitaliserings- och utvecklingsavdelningen / Administratörsjobb / Norrköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Norrköping, Söderköping, Finspång, Linköping, Katrineholm eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Migrationsverket, Huvudkontor, Digitaliserings- och utvecklingsavdelningen i Norrköping, Sundbyberg, Stockholm, Mölndal eller i hela Sverige

På Migrationsverket är vi cirka 6 000 personer som arbetar med en av vår tids stora samhällsfrågor och med uppgif­ter som rör människors liv och framtid. Vårt jobb är viktigt på riktigt!

Vill du ha ett viktigt och utvecklande arbete? Vill du delta i arbetet med att förbättra informationshanteringen och bidra till Migrationsverkets digitaliseringsarbete? Då är det här ett jobb för dig!

Vi söker en verksregistrator till Migrationsverket.

Som verksregistrator har du ansvar för övergripande registreringsfrågor, leder och kvalitetssäkrar myndighetens efterlevnad av registreringskraven enligt offentlighets- och sekretesslagstiftningen, och bidrar med dina kunskaper till myndighetens processer och digitaliseringsarbete.

Strategi- och digitaliseringsenheten

Du kommer att tillhöra Strategi- och digitaliseringsenheten, som ansvarar bl.a. dels för att stödja avdelningsdirektören i det strategiska arbetet med digitaliseringen av Migrationsverket, dels att genom informationsstyrning stödja informationsägaren i arbetet att säkerställa de analoga och digitala informationstillgångarna. Övergripande registreringsfrågor utgör en del av enhetens ansvar för informationsstyrning.

I den här rollen kommer du bland annat att:

- Ansvara för att samordna och säkerställa ett enhetligt arbetssätt, riktlinjer och rutiner för registrering och klassificering av verksamhetens allmänna handlingar och ärenden
- Förmedla verktyg och stöd för myndigheten att hantera och registrera allmänna handlingar och ärenden
- Kvalitetssäkra och följa upp rutiner, metoder och arbetssätt för medarbetare som arbetar med registreringsfrågor
- Initiera och utveckla styrande och stödjande riktlinjer och allmänna råd inom verksamhetsområdet
- Initiera behov av och ta fram funktionella krav i utvecklingsinsatser i utvecklingsprocessen för att förbättra myndighetens registrering av allmänna handlingar
- Delta i framtagande och uppdatering av myndighetens klassificeringsstruktur
- Utbilda och vägleda för en enhetlig tillämpning av registreringsfrågor på myndigheten
- Ansvara för myndighetens kontakter med Justitiekanslern angående JK-lista
- Svara på remisser och enkäter inom verksamhetsområdet. Vid behov medverka vid tillsyn från tillsynsmyndighet

Vem är du?

Vi vill att du har erfarenhet av att på ett strukturerat sätt samordna, leda och engagera kompetens och verksamhetsspecifika funktioner. Du är systematisk och metodisk till ditt arbetssätt och driver arbetet framåt. Du är en trygg och erfaren person och kan arbeta både självständigt och i utökade nätverk för att säkerställa behoven inom verksamhetsområdet. Som person kan du även pedagogiskt förklara komplexa frågor och det är viktigt för dig att skapa och bidra till goda relationer och samarbeten.

Vi söker dig som har:

- Akademisk utbildning med administrativ inriktning varav minst 30 HP med inriktning arkiv- eller informationsvetenskap eller annan utbildning i kombination med för rollen relevant erfarenhet
- Flerårig erfarenhet från arbete som registrator eller dokumentcontroller eller annan för rollen relevant flerårig arbetslivserfarenhet som omfattar hantering av digital informationshantering inom offentlig verksamhet
- Mycket goda kunskaper om regelverk och instruktioner som påverkar hantering av handlingar och ärenden på en myndighet, exempelvis offentlighets- och sekretesslagstiftningen och förvaltningslagen.
- Goda kunskaper om GDPR.
- God kommunikativ förmåga och goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift.

Det är önskvärt om du har:

- Erfarenhet av arbete med informationsklassificering, datafångst och att digitalisera information.
- Erfarenhet av arbete med kravställning, införande och utveckling av elektronisk dokument- och ärendehanteringslösning.
- Erfarenhet att arbeta med informationsvärdering.

Upplysningar
Anställningsform: Tillsvidare med provanställning
Arbetstider: Kontorsarbetstid
Placering: Norrköping
Tillträde: Snarast enligt överenskommelse
Anställningsförmåner: Läs om våra anställningsförmåner https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Formaner-och-villkor.html.

Ansökan
Välkommen med dina ansökningshandlingar senast den 14 december 2023. Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem.

_________________________________________________________________________________________________________

Om rekryteringsprocessen
För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar därför alla sökande och strävar efter en jämn könsfördelning och mångfald. Som statlig myndighet rekryterar vi efter förtjänst och skicklighet. På https://www.arbetsgivarverket.se/jobba-statligt/fragor-och-svar/Hur-ser-rekryteringsprocessen-ut-for-statliga-jobb/ kan du läsa mer om vad det innebär.

Vi använder urvalsfrågor under ansökningen. Besvara dem så utförligt du kan eftersom dina svar har betydelse för om du är kvalificerad att gå vidare i rekryteringen eller inte. I vissa rekryteringar använder vi också tester för att bedöma hur väl din skicklighet stämmer överens med tjänsten du söker. Vid en eventuell intervju kan du även få svara på frågor kopplat till säkerhet.

Vill du komma i kontakt med fackliga företrädare finns kontaktuppgifter till Saco-S, Seko och ST längst ned på sidan "Lediga jobb och intresseanmälan" på migrationsverket.se: https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Lediga-jobb-och-intresseanmalan.html

Migrationsverkets rekryteringar sker helt i vår egen eller upphandlade leverantörers regi. Vi ber därför om att inte få telefonsamtal och mejl från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

Ersättning
Individuell lönesättning tillämpas

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-12-14
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "3.3.1-2023-17835".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Migrationsverket (org.nr 202100-2163)

Arbetsplats
Migrationsverket, Huvudkontor, Digitaliserings- och utvecklingsavdelningen

Kontakt
Daniel L Melin
010-2036972

Jobbnummer
8281830

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Migrationsverket, Huvudkontor, Digitaliserings- och utvecklingsavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Migrationsverket, Huvudkontor, Digitaliserings- och utvecklingsavdelningen: