Verksamhetsutvecklare/-arkitekt

Patent- och Registreringsverket / Datajobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla datajobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Patent- och Registreringsverket i Stockholm, Gävle, Söderhamn eller i hela Sverige

På PRV arbetar vi med innovationer inom samhällets alla områden. Som centret i Sverige för immateriella rättigheter är vår främsta uppgift att stärka Sveriges tillväxt och konkurrenskraft. Det gör vi genom att öka kunskapen om immaterialrätt, och ge företagare och innovatörer de verktyg de behöver för att kunna få ut det mesta av sina tillgångar.

Vi är en öppen och kundorienterad myndighet där våra anställda bidrar med kunskap, framåtanda och engagemang. Välkommen att utvecklas med oss på PRV, där vi arbetar med teknik och samhällsutveckling i framkant.

Nu söker vi en verksamhetsutvecklare/-arkitekt till sektionen för verksamhetsutveckling och förvaltning. Sektionen består av 9 medarbetare som arbetar med utredningar, uppdrag, projekt-, program- & portföljhantering, workshopar och rådgivning med fokus på kravanalys samt processutveckling, organisatoriska förmågor och informationsarkitektur.

Publiceringsdatum
2018-03-29

Dina arbetsuppgifter
Rollen som verksamhetsutvecklare/-arkitekt på PRV förutsätter att du behärskar flera kompetenser som bidrar till verksamhetsutveckling.

De uppdrag som du kommer utföra kan variera och handla t.ex. om kravarbete, utredningar och processutveckling. Du kommer att delta i många olika utvecklingsarbeten och projekt som PRV står inför.

Som verksamhetsutvecklare/-arkitekt kommer du att få använda din förmåga att beskriva och analysera myndighetens verksamhet ur ett helhetsperspektiv. Du kommer att arbeta med att modellera information, förmågor, processer och system. Du kommer att delta i PRV:s verksamhets-/arkitekturarbete, vilket innebär att arbetet bedrivs i nära samarbete med övriga verksamhetsarkitekter, verksamhetskunniga, kravställare m.m.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

• Beskriva och analysera verksamhetsprocesser, både nuläge och målbilder
• Visualisera verksamheten med hjälp av modeller och beskrivningar
• Strukturera information, modellera informationsbehov, arbetsflöden, processer etc.
• Säkerställa och dokumentera att den information som hanteras i olika system harmoniserar med beslutade standarder och rekommendationer
• Ge stöd i kravprocessen och säkerställa att kravställningen översätts till relevanta krav på såväl arbetsprocess, förmågor eller IT-lösning
• Genomföra utredningar av analytisk karaktär

Medverka i förstudier och vid utvärdering av nya tekniker och lösningar

För att lyckas med dessa arbetsuppgifter behöver du vara inlyssnande, proaktiv, prestigelös.

Vem är du?

Kvalifikationer
Vi söker dig som har akademisk utbildning som t.ex. ekonom, ingenjör, systemvetare eller annan kunskap/utbildning i kombination med erfarenhet som vi bedömer likvärdig.

Du har minst 5 års erfarenhet av process-, begrepps-, informationsmodellering samt kravhantering. Vi ser också att du har gedigen erfarenhet av att bedriva workshopar med fokus på affärs-/verksamhetarkitektur

Vidare ser vi också att du har mycket goda kunskaper i svenska och engelska, i tal och skrift.

Det är meriterande om du är certifierad verksamhetsarkitekt eller certifierad inom TOGAF, samt har erfarenhet av metoder som PM3, ITIL och affärsmodellramverket baserat på Alexander Osterwalders modell.

Det är också meriterande med erfarenhet från likande arbete inom offentlig förvaltning eller privata sektorn.

Dina personliga egenskaper
Vi söker dig som brinner för verksamhetsarkitektur och utveckling, du arbetar strukturerat och har god förmåga att kommunicera med olika aktörer samt delar av verksamheten och IT. Som person drivs du av att skapa framgångsrika samarbetsytor och är bekväm med att genomföra workshopar och arbeta med projekt som arbetsform.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.

PRV erbjuder

Förutom att erbjuda ett intressant, utmanande och självständigt arbete erbjuder vi också trevliga kollegor, bra stämning och fina lokaler i centrala Stockholm.

På vår hemsida kan du läsa mer om hur det är att arbeta på PRV: http://www.prv.se/jobb

Om anställningen

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid, vi tillämpar sex månaders provanställning. Placering i Stockholm.

En säkerhetsprövning, med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen, kommer genomföras före anställningen. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Låter det intressant?

Välkommen med din ansökan innehållande ett personligt brev samt CV senast den 23 april 2018.

För mer information om befattningen är du välkommen att kontakta sektionschef Anna Ptasnik. Vid frågor om anställningsvillkor kontakta HR-specialist Linda Waltari.

Fackliga representanter är Carolina Gomez-Lagerlöf (Saco-S) och Tracy Hoffman (ST). Alla kontaktpersoner nås på telefon 08-782 28 00.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lön.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-04-23
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Patent- och registreringsverket

Adress
Patent- och registreringsverket
Box 5055
10242 STOCKHOLM

Kontorsadress
Valhallavägen 136

Jobbnummer
4052817

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Patent- och Registreringsverket

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Patent- och Registreringsverket: