Verksamhetscontroller till Enheten för kapacitetsutveckling
Sida / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Sida i Stockholm,
Sundbyberg,
Gotland,
Härnösand eller i
hela Sverige Verksamhetscontroller till Enheten för kapacitetsutveckling
På avdelningen för Partnerskap och Innovation arbetar närmare 100 personer med insatser som utvecklar offentlig- och privat sektor, det civila samhället, forskningsorganisationer och lärosäten, samt utvecklingslån och garantier.
Enheten för kapacitetsutveckling (CAPDEV) är en av avdelningens sex enheter med ansvar för Sidas genomförande av regeringens strategi för kapacitetsutveckling och utbyten 2014-17. Strategin omsätter årligen drygt 400 miljoner kronor. CAPDEV arbetar inom tre huvudsakliga arbetsområden:
• Resursbasutvecklingsprogram för placering av svenskar inom FN-systemet, EU samt andra internationella/strategiska samarbetsorganisationer inom utvecklingssamarbetet.
• Internationella kapacitetsutvecklingsprogram, för Sidas parter i samarbetsländer (inkluderar ITP - Sidas International Training Programmes)
• Samordning av svenska myndigheter och projekt inom utvecklingssamarbetet (Sida-övergripande uppdrag)
Enheten har ett flexibelt arbetssätt, uppmuntrar innovativa lösningar och vi arbetar i team i olika projekt.
Information om Sidas verksamhetsidé hittar du här.
Publiceringsdatum2016-06-02Dina arbetsuppgifterVerksamhetscontrollern rapporterar till enhetschefen på CAPDEV, och ska bistå med råd och stöd i arbetet för att upprätthålla en effektiv kontrollmiljö i beredning, genomförande och uppföljning av verksamheten. Arbetet sker i nära samverkan med enhetens två programansvariga för intern styrning och kontroll respektive ekonomi och administration, samt enhetens handläggare med ämnesansvar. Verksamhetscontrollern ingår i Sidas controllernätverk som samordnas av Chefscontrollern.
Liksom övriga enheter på PARTNER arbetar CAPDEV i team och med arbetsdelning för att förbättra resultat, höja kvaliteten i verksamheten och öka arbetstillfredsställelsen. Verksamhetscontrollern är viktig del av teamet och medverkar genom hela insatshanteringsprocessen - från förberedelser och utveckling av nya insatser, genom hela beredningsprocessen, insatsers genomförande, samt uppföljning och utvärdering av insatser.
De huvudsakliga arbetsuppgifterna är:
• Att bistå enhetshefen med kvalitetssäkring av insatshantering och upprätthållande av god intern styrning och kontroll, genom att följa upp arbetet på enheten och initiera förbättringar
• Att säkerställa tillämpningen av Sidas regelverk och stödja ledning och medarbetare i detta
• Att inom ramen för teamarbetet stödja handläggare i insatshanteringsfrågor avseende främst avtal, revision, budgetanalys, riskanalys och riskhantering samt analys av samarbetspartners kapacitet och system för intern styrning och kontroll
• Att bistå enhetshef och handläggare i anti-korruptionsarbete, stöd till förebyggande arbete mot korruption och i förekommande fall uppföljning av korruptionsärenden
• Att delta i controllernätverket
• I övrigt förekommande arbetsuppgifter på enheten
Kvalifikationskrav:
Förutom nedanstående kvalifikationskrav hänvisas till Sidas personalpolicy på
www.sida.se .
Utbildningsbakgrund• Dokumenterad akademisk utbildning motsvarande minst tre års heltidsstudier företrädesvis inom ekonomi och/eller förvaltning
Språk
• Goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift
Kompetens och arbetslivserfarenhet
• Minst tre års dokumenterad praktisk erfarenhet av kvalitetssäkring och granskningsarbete företrädesvis inom statlig verksamhet
• Minst tre års dokumenterad praktisk erfarenhet av riskbedömning, riskhantering och finansiell analys, samt ekonomi- och verksamhetsstyrning
• Mycket goda kunskaper i att analysera revisionsrapporter och finansiella rapporter
• Erfarenhet av och kunskap om upphandling och LOU (lagen om offentlig upphandling)
• Erfarenhet av och god kunskap om arbete med anti-korruption
• Kunskaper i Excel
Meriter:
• Erfarenheter och/eller kunskap om Sidas arbetsmetoder samt system och processer för insatshantering och kvalitetssäkring
• Mycket god analytisk förmåga
• Mycket god pedagogisk förmåga samt förmåga att kommunicera
• Erfarenhet av utvecklingssamarbete
• Juridisk kompetens av relevans för tjänsten
• Erfarenhet av arbete i utvecklingsländer
• Kunskaper i för Sida relevanta språk
• Erfarenhet av teamarbete
Anställningsvillkor:
Befattningen avser en tillsvidareanställning med tillträde snarast.
Lön efter överenskommelse. Provanställning tillämpas.
Information
Vid kontakt vänligen ange ref.nr 36/16.
Ytterligare upplysningar om befattningens innehåll lämnas av Christian Lien, tfn 08-698 56 06, eller Carin Morin, tfn 08-698 50 20.
För övriga upplysningar om förmåner och anställningsvillkor, se under Lediga jobb/Förmåner och villkor på
www.sida.se .
Annonsförsäljare undanbedes vänligt men bestämt.
Fackliga företrädare vid Sida är Saco Sida (kontaktperson: Åsa Fredriksson, tfn 08-698 57 90) och ST inom Sida (kontaktperson: Karin Afli, tfn 08-698 40 28).
Gör din ansökan under Lediga jobb på Sidas hemsida,
www.sida.se .
I Sidas rekryteringsprocess används urvalsfrågor som ett verktyg för att göra ett första urval. Var därför noga med dina svar så att de speglar din kompetens och erfarenhet på ett korrekt sätt.
Urval och kontakt med kandidater som går vidare till intervju sker fram till 8 juli, intervjuer genomförs efter 15 augusti.
Sista ansökningsdag är den 16 juni 2016.
Sida välkomnar alla sökande.
Varaktighet, arbetstid
Tillsvidare
Heltid
ErsättningFast månads- vecko- eller timlön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2016-06-16
Gör din ansökan under Lediga jobb på Sidas hemsida,
Klicka på denna länk för att göra din ansökan .
FöretagSIDA
AdressSIDA
10525 STOCKHOLM
KontorsadressValhallavägen 199
Övriga kontaktuppgifterTelefonnummer: 08-6985000
Faxnummer: 08-6985465
Jobbnummer 2884605
Observera att sista ansökningsdag har passerat.