Verksamhetschef, Arbetsliv och försörjning

Hudiksvalls kommun Social- och omsorgsförvaltningen / Chefsjobb / Hudiksvall
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla chefsjobb i Hudiksvall, Nordanstig, Söderhamn, Ljusdal, Bollnäs eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Hudiksvalls kommun Social- och omsorgsförvaltningen i Hudiksvall

Vi finns här för människor. Vi erbjuder olika typer av stöd till barn, unga, familjer och vuxna som på något sätt har behov av våra insatser. Vi ger personer det stöd som behövs för att sedan av egen kraft komma vidare till arbete, studier eller på annat sätt få hjälp för att utvecklas. Vi tar hand om våra gamla när de behöver stöd i sin vardag.
Vi är en av få kommuner i Sverige som har en samlad socialtjänst. Det innebär att myndighetsutövning samt behandlande och stödjande insatser finns i en och samma förvaltning. Det ser vi som en enorm styrka. Vi skapar värde för våra kommuninvånare och bidrar till ett gott och värdigt liv - för alla, oavsett förutsättningar. Vi lägger stor vikt vid tidiga insatser och förebyggande arbete, professionellt och individuellt anpassat stöd. Vi är en lärande arbetsplats - Vi gör varandra bättre genom vårt kvalitetsarbete med fokus på dem vi är till för. Vi är social- och omsorgsförvaltningen - en del av Hudiksvalls kommun.

Publiceringsdatum
2023-05-12

Arbetsuppgifter
Du arbetar på uppdrag av förvaltningschef och ingår i förvaltningens ledningsgrupp. Du kommer att arbeta tätt tillsammans med dina verksamhetschefskollegor. Du ansvarar för att leda och driva verksamheten framåt för att skapa största möjliga nytta för invånarna i Hudiksvalls kommun. I arbetet behöver du säkerställa att medarbetarna inom ditt ansvarsområde får bästa möjliga förutsättningar att skapa god kvalitet och rättssäker handläggning för dem vi är till för. Inom förvaltningen pågår ett stort antal utvecklingsarbeten och du förväntas medverka aktivt i förvaltningens samlade utvecklingsarbete och samverka med kollegor både internt och externt.

Verksamhetsområdet Arbetsliv och försörjning består av enheterna VIA och Jobbcentrum samt ett administrativt team och har ca. 70 medarbetare.
Verksamhetens ska bland annat;
• verka för invånares inkludering och integrering i samhället och att de som står utanför arbetsmarknaden ses som en resurs för rekryteringsåtgärder
• arbeta med att skapa samverkansmodeller och att fördjupa samarbetet internt inom kommunen samt med övriga arbetslivet bland annat för att arbetsgivare skall erbjuda arbetstillfällen till invånare
• skapa en utvecklande och meningsfull verksamhet för personer med funktionsnedsättning som ger rätt stöd till ett självständigt liv. Målet är att de som kommer till Arbetsliv och försörjning ska få det stöd som behövs för att sedan av egen kraft komma vidare till arbete, studier eller på annat sätt få rätt stöd för att utvecklas.
Verksamheten ansvarar för samordning av arbetsmarknadsfrågor.

Kvalifikationer
Du är välkommen med en ansökan om du har en för området relevant högskoleexamen. För att lyckas i tjänsten behöver du ha erfarenhet som ledare på strategisk nivå i en politiskt styrd organisation. Om du tidigare varit chef över chefer så ser vi det som meriterande. Vi söker dig som har uppnått en förtrogenhetsnivå vad gäller arbetsmarknadsfrågor, socialtjänstens lagområden, samt anslutande lagstiftning. Du ska också känna dig trygg i rollen som arbetsgivarföreträdare bland annat i frågor avseende arbetsmiljö och arbetsrätt. Viktigt är också vilja och förmåga till förtroendeskapande relationer med de fackliga organisationerna.

Vi ser vidare att:
• Du är ärlig och tydlig när du ger feedback och vågar gå in i dialog där du agerar på ett konstruktivt sätt.
• Du tar ansvar för verksamheten i både med- och motgång, sätter invånaren i fokus samt tar ansvar för din och gruppens leverans och arbetsmiljö.
• Du som person är strategisk och kan omsätta förändringar i omvärlden till förändringar i praktiken.
• Du har god samarbetsförmåga och kan bygga tillitsfulla relationer som skapar entusiasm och arbetsglädje. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
För att lyckas i uppdraget krävs att du:
• har helhetssyn och utövar ett gott ledarskap
• är mål- och resultatorienterad och drivande i utvecklings- och kvalitetsarbete
• inger förtroende, är lyhörd och prestigelös
• har ett upparbetat nätverk och förmåga att skapa nya relationer
• är omvärldsorienterad och har intresse och engagemang för arbetsmarknadsfrågor och samhällsutveckling samt erfarenhet av socialtjänst och myndighetsutövning.

Krav utöver ovan
• Socionomutbildning eller annan likvärdig utbildning.
• Utbildning inom ledarskap.
• Minst 5 års erfarenhet av och kunskap om myndighetsutövning, vad gäller SoL.
• Hög verbal förmåga
• Personliga egenskaper så som god självinsikt och personlig mognad.

Meriterande
• Erfarenhet av arbete med människor från olika kulturer
• Utbildning inom kvalitetsområdet
• Ekonomisk utbildning

ÖVRIGT
Mitt i Sverige, vid den vackra hälsingekusten, ligger Hudiksvalls kommun - eller kanske mer känt som Glada Hudik. Här lever 37 600 glada hudikbor, och mer än hälften av oss bor på landsbygden.

I Hudiksvalls kommun är avstånden korta till det mesta man vill göra och det man behöver, och du får tid över till det som är viktigt i livet. Här finns närhet till kontrastrika miljöer, ett aktivt föreningsliv och ett näringsliv med stor handlingskraft - många världsledande företag har sitt säte i vår kommun.

Hudiksvalls kommun är den största arbetsgivaren i kommunen. Tillsammans är vi 3 800 medarbetare inom 300 olika yrken som varje dag jobbar för att skapa värde för dem vi är till för - våra kommuninvånare. Det är ett stort och viktigt uppdrag som ska genomsyras av trygghet, öppenhet, delaktighet och jämlikhet. På så sätt hjälps vi åt att bygga ett samhälle där alla människor är lika mycket värda.

Läs mer om vad vi som arbetsgivare kan erbjuda dig: www.hudiksvall.se/jobbahososs

I och med att du ansöker om denna tjänst lämnar du också ditt samtycke till att Hudiksvalls kommun behandlar dina uppgifter i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR). Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter: https://www.hudiksvall.se/Ovrigt/Om-personuppgifter.html

Observera att vi endast tar emot ansökningar via www.offentligajobb.se

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-06-04
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1224239".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Hudiksvalls kommun (org.nr 212000-2379)

Arbetsplats
Hudiksvalls kommun Social- och omsorgsförvaltningen

Kontakt
Förvaltningschef
Ann-Sofie Åhs Bodin
ann-sofie.ahs-bodin@hudiksvall.se
070 207 55 24

Jobbnummer
7772005

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Hudiksvalls kommun Social- och omsorgsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Hudiksvalls kommun Social- och omsorgsförvaltningen: