Vapenhandläggare till Rättsenheten Stockholm

Polismyndigheten, Rättsavdelningen / Säkerhetsjobb / Stockholm
2016-08-15
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Vapenhandläggare till Rättsenheten Stockholm" (publicerad 2017-01-23) ⬅️


Visa alla säkerhetsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen i Stockholm, Uppsala, Eskilstuna, Västerås, Norrköping eller i hela Sverige

Den nya Polismyndigheten bildades den 1 januari 2015. Polismyndigheten ersätter tidigare 21 fristående polismyndigheter, Rikspolisstyrelsen och Statens kriminaltekniska laboratorium. Myndigheten har blivit en enrådighetsmyndighet vilket innebär att den leds av en chef som inför regeringen ensam bär ansvaret för myndighetens verksamhet. Myndigheten består av drygt 28 500 medarbetare och är organiserade i sju regioner, ett antal gemensamma avdelningar samt ett kansli.

Polismyndighetens rättsavdelning består av ca 700 medarbetare som ansvarar för ett flertal viktiga funktioner i Polismyndigheten. Allt ifrån att ge rättslig styrning och stöd till hela Polismyndigheten, handlägga skadestånds- och förvaltningsärenden, ansvara för Polismyndighetens författningssamling och andra styrdokument till att samordna ärenden om utlämnade av allmänna handlingar och ansvara för personuppgiftsbehandling. Den breda variationen av arbetsuppgifter gör rättsavdelningen till en spännande och attraktiv arbetsplats. Vissa uppgifter är mycket verksamhetsnära medan andra fokuserar på utveckling tillsammans med andra avdelningar inom polismyndigheten.

Stockholm utgör en av landets sju regioner. Rättsenhet Stockholm organiseras i 1 rättschef, 3 sektioner (förvaltningsrätt, rättstillämpning och informationsförvaltning) och 14 grupper. Förvaltningsgrupperna 1 och 2 hanterar tillståndsärenden enligt vapenlagen, såväl tillståndsgivning/licenser som återkallandeförfaranden, vapenhandlare, dödsbon, in- och utförsel m.m. Vardera grupp består av ca 14 handläggare och arbetsplatsen är belägen i kvarteret Kronoberg på Kungsholmen.

Publiceringsdatum
2016-08-15

Arbetsuppgifter
Arbetet innebär i första hand att handlägga ansökningar om tillstånd till privatpersoners vapeninnehav, vapenlicenser och dödsboärenden. Arbetsuppgifterna består till stor del av att formulera olika beslut som i vissa fall även ska föredras för en beslutsfattare. När du uppnått tillräcklig erfarenhet har du möjlighet att utöka dina befogenheter att fatta vissa beslut. Det kan bli aktuellt med handläggning av omprövningar av vapenlicenser, inspektioner m.m. Du kommer successivt lära dig lagstiftningen och nya arbetsmetoder. Vid behov kommer du även vara behjälplig med andra förekommande arbetsuppgifter inom sektionen.

Kvalifikationer
Kvalifikationer
• Polisutbildning eller akademisk utbildning gärna inom statsvetenskap, samhällsvetenskap, juridik eller annan inriktning som myndigheten finner relevant
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska
• God datorvana och erfarenhet av arbete i Microsoft Office

Meriterande
• Juridiska kunskaper
• Några års arbetserfarenhet och gärna från offentlig förvaltning
• Erfarenhet av arbete med förvaltningsärenden

Dina personliga egenskaper
Vi söker dig som är intresserad av handläggningsarbete. I denna roll är det viktigt att du är strukturerad, noggrann och ansvarsfull. Du ska vara självgående, ta egna initiativ och driva arbetet på ett resultatinriktat sätt. Vidare är samarbetsförmåga och god kommunikation en förutsättning för att lyckas i denna roll då du har kontakter såväl intern som externt. Du ska ha integritet, kunna argumentera för din sak och vara tydlig. Du bör vara intresserad av att lära dig ny lagstiftning och nya arbetsmetoder. Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

ÖVRIGT
Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) kan komma att genomföras före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta istället kontakt med ansvarig rekryterare.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varmt välkommen med din ansökan!

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-08-29
Ange följande referens när du ansöker: C7946/2016
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Håkan Andersson, Gruppchef 010-563 45 19
Bengt Jandorff, Gruppchef 010-563 97 51

Facklig kontakt
Kent Svärd SACO 010-5634811, Sofia Ask Polisförb

Företag
Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Adress
Polismyndigheten, Rättsavdelningen
Box 12256
10226 Stockholm

Kontorsadress
Polhemsgatan 30 10226 Stockholm

Övrig information om företaget/organisationen
Offentliga upphandlingar genomförda av Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Jobbnummer
2993111

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen: