Vapenhandläggare till Rättsenheten Stockholm

Polismyndigheten, Rättsavdelningen / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen i Stockholm, Uppsala, Eskilstuna, Västerås, Norrköping eller i hela Sverige

Polismyndighetens rättsavdelning består av ca 700 medarbetare som ansvarar för ett flertal viktiga funktioner i Polismyndigheten. Allt ifrån att ge rättslig styrning och stöd till hela Polismyndigheten, handlägga skadestånds- och förvaltningsärenden, ansvara för Polismyndighetens författningssamling och andra styrdokument till att samordna ärenden
om utlämnade av allmänna handlingar och ansvara för personuppgiftsbehandling. Den breda variationen av arbetsuppgifter gör rättsavdelningen till en spännande och attraktiv arbetsplats. Vissa uppgifter är mycket verksamhetsnära medan andra fokuserar på utveckling tillsammans med andra avdelningar inom polismyndigheten.

Stockholm utgör en av landets sju regioner. Rättsenhet Stockholm organiseras i 1 rättschef, 3 sektioner (förvaltningsrätt, rättstillämpning och informationsförvaltning) och 14 grupper. Förvaltningsgrupperna 1 och 2 hanterar tillståndsärenden enligt vapenlagen, såväl tillståndsgivning/licenser som återkallandeförfaranden, vapenhandlare, dödsbon, in- och utförsel m.m. Vardera grupp består av ca 14 handläggare och arbetsplatsen är belägen i kvarteret Kronoberg på Kungsholmen.


Publiceringsdatum
2017-01-23

Arbetsuppgifter
Arbetet innebär i första hand att handlägga ansökningar om tillstånd till privatpersoners vapeninnehav, vapenlicenser och dödsboärenden. Arbetsuppgifterna består till stor del av att formulera olika beslut som i vissa fall även ska föredras för en beslutsfattare. När du uppnått tillräcklig erfarenhet har du möjlighet att utöka dina befogenheter att fatta vissa beslut. Det kan bli aktuellt med handläggning av omprövningar av vapenlicenser, inspektioner m.m. Du kommer successivt lära dig lagstiftningen och nya arbetsmetoder. Vid behov kommer du även vara behjälplig med andra förekommande arbetsuppgifter inom sektionen.


Kvalifikationer
Kvalifikationer
• Polisutbildning eller akademisk utbildning gärna inom statsvetenskap, samhällsvetenskap, juridik eller annan inriktning
som myndigheten finner relevant
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska
• God datorvana och erfarenhet av arbete i Microsoft Office

Dina personliga egenskaper
Vi söker dig som är intresserad av handläggningsarbete. I denna roll är det viktigt att du är strukturerad, noggrann och ansvarsfull. Du ska vara självgående, ta egna initiativ och driva arbetet på ett resultatinriktat sätt. Vidare är samarbetsförmåga och god kommunikation en förutsättning för att lyckas i denna roll då du har kontakter såväl intern som externt. Du ska ha integritet, kunna argumentera för din sak och vara tydlig. Du bör vara intresserad av att lära dig ny lagstiftning och nya arbetsmetoder.
Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Meriterande
• Juridiska kunskaper
• Några års arbetserfarenhet och gärna från offentlig förvaltning
• Erfarenhet av arbete med förvaltningsärenden

ÖVRIGT
Anställningen kräver svenskt medborgarskap
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet, säkerhetsprövning, med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen, kommer genomföras före anställningen.

Så ansöker du
Genom din ansökan samtycker du till att dina personuppgifter behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Har du skyddad identitet eller annan information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut; Registrera dig inte i systemet utan ta istället kontakt med ansvarig HR-konsult: Caroline Bergman 0730 80 59 19

Polismyndigheten
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 29500 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället.
Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Vi ser fram emot din ansökan!

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-02-13
Ange följande referens när du ansöker: C10893/2017
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Håkan Andersson 010-563 45 19
Bengt Jandorff 010-563 97 51

Företag
Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Adress
Polismyndigheten, Rättsavdelningen
Box 12256
10226 Stockholm

Kontorsadress
Polhemsgatan 30 10226 Stockholm

Jobbnummer
3277794

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen: