Vapenhandläggare

Polismyndigheten, Rättsavdelningen / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Karlstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Karlstad, Hammarö, Forshaga, Grums, Kil eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen i Karlstad, Örebro, Skövde, Linköping, Eskilstuna eller i hela Sverige

Polismyndighetens rättsavdelning består ca 700 medarbetare som ansvarar för ett flertal viktiga funktioner i Polismyndigheten. Allt ifrån att ge rättslig styrning och stöd till hela Polis-myndigheten, handlägga skadestånds- och förvaltningsärenden, ansvara för Polismyndighetens författningssamling och andra styrdokument till att samordna ärenden om utlämnade av allmänna handlingar och ansvara för personuppgiftsbehandling.
Den breda variationen av arbetsuppgifter gör rättsavdelningen till en spännande och attraktiv arbetsplats. Vissa uppgifter är mycket verksamhetsnära medan andra fokuserar på utveckling tillsammans med andra avdelningar inom polismyndigheten.

Vi söker vapenhandläggare till Bergslagen.

Den förvaltningsrättsliga enheten ansvarar för att styra, utveckla och följa upp Polismyndighetens förvaltningsrättsliga verksamhet. Enheten svarar för nationella kontakter med andra myndigheter inom verksamhetsområdet. Handläggningen av ärenden utförs främst inom rättsavdelningens regionala rättsenheter. Vissa ärenden handläggs dock inom polisregionerna.
Exempel på verksamhetsområden som ingår i enhetens ansvar är ärenden enligt ordningslagen, vapenlagen och djurskyddslagen.


Publiceringsdatum
2018-04-20

Arbetsuppgifter
Arbetet innebär i första hand att handlägga ansökningar om tillstånd till privatpersoners vapeninnehav, vapenlicenser och dödsboärenden. Arbetsuppgifterna består till stor del av att formulera olika beslut som i vissa fall även ska föredras för en beslutsfattare. Du kommer successivt lära dig lagstiftningen och nya arbetsmetoder. Vid behov kommer du även vara behjälplig med andra förekommande arbetsuppgifter inom enheten.


Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Relevant högskoleutbildning som myndigheten bedömer vara lämplig (t.ex. inom området juridik, statsvetenskap)
• Kvalificerad administrativ yrkeserfarenhet
• God datorvana då handläggningen är digitaliserad
• Mycket god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska
• B-körkort.

MERITERANDE
Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet av IT-baserade dokument- och ärendehanteringssystem
• Erfarenhet av att söka i lagtexter samt att göra juridiska bedömningar
• Erfarenhet av arbete i offentlig förvaltning

PERSONLIGA EGENSKAPER
Arbetsuppgifterna ställer krav på att du kan arbeta i grupp och har förmåga att skapa goda relationer. Du har ett strukturerat arbetssätt, en god analytisk förmåga, ser sammanhang och kan prioritera rätt saker. Vidare ska du kunna arbeta självständigt, var mycket noggrann och kunna hantera stressiga situationer eftersom arbetet periodvis kan innebära hög arbetsbelastning.

Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Anställningen:
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader samt tidsbegränsad anställning (avseende vikariat).
Arbetsort: Karlstad
Arbetstid: Heltid/Flextid,
Tillträde: Enligt överenskommelse

Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning, med registerkontroll enligt säkerhetskyddslagen, kommer genomföras före anställningen.

Så ansöker du
Genom din ansökan samtycker du till att dina personuppgifter behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Har du skyddad identitet eller annan information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut; Registrera dig inte i systemet utan ta istället kontakt med ansvarig HR-konsult: Charlotte Ryrberg, tfn 070-2291930.

Polismyndigheten
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 29500 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Vi ser fram emot din ansökan!

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-05-11
Ange följande referens när du ansöker: C19178/2018
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Christian Eriksson christian-t.eriksson@polisen.se 070-2714492

Företag
Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Adress
Polismyndigheten, Rättsavdelningen
Box 12256
10226 Stockholm

Kontorsadress
Polhemsgatan 30 10226 Stockholm

Övrig information om företaget/organisationen
Offentliga upphandlingar genomförda av Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Jobbnummer
4097705

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen: