Utvecklingsinriktad Controller till ledningsstaben

Pensionsmyndigheten / Administratörsjobb / Stockholm
2015-03-31
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Utvecklingsinriktad Controller till ledningsstaben" (publicerad 2019-10-21) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Pensionsmyndigheten i Stockholm, Botkyrka, Gävle, Gotland, Söderhamn eller i hela Sverige

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut drygt 300 miljarder kronor till 2,1 miljoner pensionärer, genomför drygt 800 000 fondbyten och skickar ut 6,8 miljoner orange kuvert. Vi är omkring 1 100 medarbetare på 8 orter.

Vi gör pensioner enklare â- för att alla ska kunna leva i nuet.

Ledningsstaben består av 14 engagerade medarbetare som ansvarar för att ge stöd till generaldirektören och styrelsen i frågor som rör myndighetens ledning och styrning bl.a. genom att samordna arbetet med verksamhetsplanering och uppföljning. Staben ansvarar också för att utveckla och förvalta myndighetens redovisningsmodell och redovisningsprinciper samt ta fram styrande och vägledande dokument inom redovisningsområdet. Vidare ansvarar staben för att ta fram årsbokslut, delårsbokslut och andra finansiella underlag till myndighetens ekonomiska rapportering. Ledningsstaben har helhetsansvar för myndighetens finansiering och kontakter med Riksgälden. Staben samordnar också kontakterna om Statens Servicecenter och har förvaltningsansvaret för Agresso. Vi söker nu en controller med inriktning mot redovisning.

Som controller med inriktning mot redovisning kommer du att arbeta med myndighetens interna och externa redovisning med särskilt fokus på premiepensionsområdet. Du arbetar med att utveckla och förvalta myndighetens redovisningsmodell och redovisningsprinciper och med att ta fram årsbokslut, delårsbokslut och andra finansiella underlag till myndighetens ekonomiska rapportering. I arbetet ingår också att driva och delta i utvecklingsarbeten inom området. Arbetsuppgifterna innebär många kontakter både inom och utom myndigheten.
Du kommer att aktivt följa och analysera utvecklingen inom regelverket för redovisning i försäkringsföretag, det regelverk som styr redovisningen för premiepensionen, men även inom det statliga ekonomiadministrativa regelverket, kapitalförsörjning och finansiering.

Publiceringsdatum
2015-03-31

Erfarenhet och utbildning
Du har akademisk examen, gärna civilekonom eller motsvarande. Du har minst 5 års erfarenhet av att ha arbetat med kvalificerat redovisnings- och/eller revisionsarbete. Du har deltagit i arbeten med att ta fram rutiner och principer för redovisning. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete med redovisning för försäkringsföretag. Erfarenhet från arbete med statlig redovisning är också meriterande. Det är även meriterande att ha arbetat med liknande arbetsuppgifter inom pensionsområdet.

Dina egenskaper
Som controller ska du vara kvalitetsmedveten, analytisk och drivande samt ha en mycket god administrativ förmåga. Du har förmåga att kommunicera resultatet av ditt arbete till andra yrkesgrupper. Du ska ha en utvecklad förmåga till att se helheten samt att sätta saker i sitt rätta sammanhang. Du ska trivas med att både arbeta självständigt och att samarbeta i grupp. Engagemang och ansvarstagande såväl för arbetet som den egna utvecklingen är viktigt. Du har också förmåga att förena en styrande och utförande roll med att vara ett kvalificerat stöd till övriga myndigheten i frågor som rör redovisnings- och finansieringsfrågor. Du har i din roll som controller många och varierande kontakter vilket kräver att du är professionell i din yrkesutövning och att du har mycket god samarbetsförmåga.
I urvalet läggs stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrig information
Anställningen är en tillsvidareanställning. Vi sitter i ljusa och moderna lokaler vid Hornstull på Södermalm.

För mer information:
För mer information om tjänsten kontakta chefen för ledningsstaben Maria Rydbeck tel. 010-454 20 90

Fackliga representanter är Helena Blomkvist, ST, 010-454 2853 och Emma Collin 010-454 23 11

Du ansöker på www.pensionsmyndigheten.se/ledigatjanster

Din ansökan vill vi ha senast den 17 april.

Ange diarienummer 2015-50 i din ansökan.

Välkommen med din ansökan!

Vi har i denna rekrytering tagit ställning till vilka annonseringskanaler som ska användas, varför vi undanber oss alla samtal från säljare.

Arbetstider och omfattning
Heltid 100% Tillsvidare -

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-04-17
Ange följande referens när du ansöker: dnr: 2015-50
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Pensionsmyndigheten

Adress
Pensionsmyndigheten
Box 38190
10064 Stockholm

Kontorsadress
Hornsgatan 168

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2229967

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Pensionsmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Pensionsmyndigheten: