Utredare för felaktiga utbetalningar

Borås kommun / Socialsekreterarjobb / Borås
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Borås, Bollebygd, Svenljunga, Ulricehamn, Alingsås eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Borås kommun i Borås

Vill du vara med och säkerställa att bidrag betalas ut till rätt personer?
Sök då tjänsten som utredare hos oss!

Arbetet med att motverka välfärdsbrott befinner sig just nu i en spännande utveckling där det händer mycket på området. På nationell nivå finns MUR-initiativet där totalt 18 myndigheter samverkar för att motverka välfärdsbrott.
I Borås har vi byggt upp en lokal myndighetssamverkan där vi tillsammans arbetar operativt för att motverka välfärdsbrott och som utredare hos oss, kommer du ingå i dessa nätverk.

Arbetslivsförvaltningen är en av fyra förvaltningar i Borås Stad som arbetar med socialtjänst. Vi ansvarar för ekonomiskt bistånd, arbetsmarknadsinsatser, flyktingmottagande och integration. Vi har också en egen enhet som tillhanda håller arbetsträning och rehabiliterande insatser för våra invånare. Förvaltningen har cirka 230 medarbetare och ansvarar för samt finansierar cirka 400 arbetsmarknadspolitiska anställningar.
Som utredare för felaktiga utbetalningar kommer du tillhöra Försörjningsenheten där även socialsekreterare, socialadministratörer, flyktingsamordnare och bostadssamordnare jobbar.

Då Försörjningsenheten har haft utredare för felaktiga utbetalningar sedan år 2011 har vi väl utvecklade rutiner och en stor kompetens inom området.

Som utredare hanterar du misstankar om felaktigt utbetalt bistånd och polisanmäler misstänkt bidragsbrott. Utredningarna består många gånger av ett "grävande" arbete där du kartlägger samband för att hitta felaktigheter och välfärdsbrott. I uppdraget ingår även att stötta och vägleda socialsekreterarna som handlägger ekonomiskt bistånd för att förebygga felaktiga utbetalningar.

En stor del av arbetet handlar om samverkan med andra myndigheter där du bland annat kommer delta i Borås lokala myndighetssamverkan för att motverka välfärdsbrott. Som utredare hos oss kommer du vara drivande i att utveckla hur vi i större utsträckning kan minska felaktiga utbetalningar och arbeta mer brottsförebyggande.

I arbetet ingår även att hålla i utbildningar och du ska vara bekväm att prata inför grupp på ett engagerat sätt.

Är utbildad socionom, jurist, ekonom eller har annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har flerårig erfarenhet av administrativt, beslutsfattande och handläggande arbete. Tidigare erfarenhet med arbete kring felaktiga utbetalningar eller inom ekonomiskt bistånd är meriterande.

Eftersom en stor del av arbetet handlar om dokumentation behöver du vara van att skriva och vara duktig på att uttrycka dig i både tal och skrift. Du har en analytisk förmåga, kan arbeta självständigt och är nyfiken som person och som andra trivs att samverka med. Du driver arbetet framåt och gillar förbättringsarbete.

Vad kan vi erbjuda dig?

Vi värnar om balans mellan arbete och fritid och erbjuder därför möjligheten till flexibel arbetstid och hemarbete. Vi anser att en god balans mellan arbete och fritid är avgörande för att trivas på jobbet och vara produktiv. Vi har kontinuerlig metodhandledning, regelbundna ärendegenomgångar och du ges möjlighet till reflektion och extern handledning. Inom ramen för ditt uppdrag erbjuds du den kompetensutveckling, stöd och inspiration som du behöver för att utvecklas inom ditt arbetsområde. Vi är en arbetsplats där din åsikt har en stor betydelse.
Förutom meningsfulla arbetsuppgifter och goda anställningsvillkor tar du som anställd i Borås Stad del av samtliga förmåner som bland annat friskvårdsbidrag, fria bad i kommunens badanläggningar samt möjlighet till semesterväxling. Läs mer om Borås Stads personalförmåner

Ersättning
Enligt avtal

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-06-13
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "27:2023:7".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Borås kommun (org.nr 212000-1561)

Arbetsplats
Borås Stad

Kontakt
enhetschef
Mejrima Wohlin
033-35 38 22

Jobbnummer
7785192

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Borås kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Borås kommun: