Utredare - inriktning fiskerikontroll, EU-samordnare

Havs- och vattenmyndigheten (HaV) / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Havs- och vattenmyndigheten (HaV) i Göteborg, Karlskrona, Simrishamn, Luleå eller i hela Sverige

Havs- och vattenmyndigheten är en miljömyndighet med säte i Göteborg. Bland våra 260 medarbetare finns både generalister och specialister inom en rad olika fackområden. Vi tar ansvar för att hav och sötvatten nyttjas men inte överutnyttjas. Vi utgår från ekosystemens och människans behov nu och i framtiden. Detta gör vi genom att samla kunskap, planera och fatta beslut om insatser för en bättre miljö. För att nå framgång samverkar och förankrar vi vårt arbete med alla berörda, nationellt såväl som internationellt.

Myndigheten ska arbeta för levande hav, sjöar och vattendrag till glädje och nytta för alla.

Vi vill ha en arbetsplats där alla trivs och kommer till sin rätt. Det betyder att vi välkomnar olika erfarenheter, bakgrunder och personligheter som kan föra oss och vår verksamhet framåt.

Havs- och vattenmyndighetens avdelning för fiskförvaltning, enheten Administrativ kontroll söker en utredare med inriktning mot fiskerikontroll -
samordnare EU-kontrollfrågor.

Publiceringsdatum
2016-01-26

Arbetsuppgifter
Havs- och vattenmyndighetens avdelning för Fiskförvaltning ansvarar bland annat för uppföljningen av hur det svenska fisket följer gällande regler på fiskets område. Avdelningen ansvarar också för att de fiskekvoter Sverige tilldelats inte överskrids. Detta sker genom att vi följer det svenska fiskets rapportering, kontrollerar hur fisket bedrivs samt beslutar om fiskestopp. Enheten Administrativ kontroll är en av fem enheter på avdelningen och ansvarar för kontroll av fiskets uppgiftslämnande.

Som utredare är dina huvudsakliga arbetsuppgifter att samordna beredning av EU- och internationella frågor för myndighetens kontrollenheter vilka ansvarar för att kontrollera den fisk som fångas, landas, importeras, exporteras, transporteras och säljs i Sverige. Kontrollarbetet genomförs i nära samarbete med Kustbevakningen som ansvarar för att genomföra fiskerikontroller till sjöss. Vi samverkar också med Tullverket, Transportstyrelsen, Polisen och länsstyrelserna.

I arbetet ingår att delta i det löpande planerandet av avdelningens EU- och internationella frågor. Du förmedlar underlag till sakkunniga inom kontrollenheterna och arbetar med olika kontrollrelaterade utredningar. Du fungerar även som kontaktperson mot departementet.

Som utredare för fiskerikontrollfrågor ingår det även att samordna det administrativa arbetet inom myndighetens Scheveningen-sekretariat, att vara stöd till ordföranden i de olika arbetsgrupperna samt ansvara för kallelser och att skriva och sammanställa underlag före och efter möten. Resor ingår i tjänsten.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskoleutbildning motsvarande master eller fil. magister med inriktning mot samhällsvetenskap, juridik, ekonomi eller naturvetenskap med inriktning av relevans för arbetsområdet.

Du har minst 2 års erfarenhet av utredningsarbete eller handläggning inom relevant arbetsområde. Ytterligare ett krav är erfarenhet av offentlig förvaltning på central, regional eller lokal nivå.
Vi ser att det är meriterande om du även har erfarenhet av EU-förvaltning, fiskförvaltning eller fiskerikontroll.

Då beredning av EU-frågor är av ad-hoc karaktär med korta deadlines ser vi att du behöver ha följande egenskaper:

Du har god förmåga att snabbt sätta dig in i nya områden samt i att sammanställa stora mängder information. Likaså har du god förmåga att göra självständiga bedömningar. Viktigt är att du är självgående och stabil i pressade situationer. För att lyckas i jobbet är du även en god kommunikatör och är bra på att samverka. Då du har många interna och externa kontakter såväl inom landet som internationellt krävs goda kunskaper i både svenska och engelska i både tal och skrift.

ÖVRIGT
Anställningen är placerad i Göteborg. Anställningen är ett vikariat till och med 1 april 2017 med tillträde snarast möjligt och med eventuell möjlighet till förlängning.

För god kvalitet i Havs-och vattenmyndighetens rekryteringsprocess ber vi dig dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligen, men bestämt, kontakter med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: .

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-02-08
Ange följande referens när du ansöker: 51-16
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Elisabet Thompson, Enhetschef 010-698 62 58

Facklig kontakt
Stig Thörnqvist, fackförbundet ST inom HaV 010-698 60 00
Malin Aarsrud, Saco-föreningen 010-698 60 00

Företag
Havs- och vattenmyndigheten (HaV)

Adress
Havs- och vattenmyndigheten (HaV)
Box 11930
40439 Göteborg

Kontorsadress
Gullbergs Strandgata 15 40439 Göteborg

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2634870

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Havs- och vattenmyndigheten (HaV)

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Havs- och vattenmyndigheten (HaV):