Upphandlare

Solna Stad / Inköpar- och marknadsjobb / Solna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Solna Stad i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Vaxholm eller i hela Sverige

I Solna arbetar engagerade medarbetare med uppdraget att utveckla staden och välfärden med solnaborna i fokus. Detta gör oss till en spännande och utvecklande organisation att arbeta inom.

Tekniska förvaltningen ansvarar för planering och skötsel av stadsmiljön och förvaltar stadens fastigheter. Andra ansvarsområden är renhållning, trafik, mätning och kartor. Vi arbetar för att Solna ska erbjuda en vacker, trygg och välfungerande stadsmiljö.

Om arbetsplatsen
Tekniska förvaltningen bildades 1 mars 2015 och har sitt ursprung i tidigare stadsbyggnadsförvaltningen. Förvaltningen bildades för att det finns en tydlig politisk vilja att stärka förvaltning och utveckling av Solnas stadsmiljö och fastigheter. På tekniska förvaltningen arbetar ca 30 medarbetare och förvaltningen omsätter ca 500 miljoner kronor. Tjänsten är placerad vid staben för upphandling och avtalsuppföljning och du rapporterar till stabschefen.

Inom stadens olika förvaltningar arbetar idag ca 10 personer med upphandling inom olika verksamhetsområden. Alla som arbetar med upphandling i staden har ett nära samarbete. Vi följer löpande och noggrant upp stadens inköpsmönster för att identifiera nya utvecklings- och upphandlingsområden. 

Tekniska förvaltningens verksamhet är i stort sett helt utlagd på entreprenad och är en renodlad beställarorganisation. Nästan alla medarbetare på förvaltningen har som huvuduppdrag att delta i planering, upphandling, beställning och uppföljning av entreprenörernas insatser inom förvaltningens olika verksamhetsområden. Staben för upphandling och avtalsuppföljning har ett viktigt uppdrag att koordinera och driva upphandlingsarbetet och stötta sakverksamheterna i den löpande entreprenörsstyrning och avtalsuppföljningen.

Vad innebär arbetet?
Som upphandlare vid tekniska förvaltningen ansvarar du för att driva och koordinera flera parallella upphandlingar och avrop från ramavtal. Du ansvar för hela upphandlingsprocessen från behovs- och marknadsanalys till det att kontakt tecknas. Enligt tekniska nämndens delegationsordning ska beslut om att påbörja upphandling, godkänna förfrågningsunderlag och fatta tilldelningsbeslut tas i tekniska nämnden om avtalets värde överstiger sex (6) miljoner kronor. Beroende på upphandlingens värde bereder du därmed beslutsunderlag till både nämnden, förvaltningschefen, stabs- och verksamhetschefer. När är upphandling är klar bidrar du till implementeringen av avtalet i verksamheten och du deltar löpande i det viktiga arbetet i att kompetensutveckla förvaltningens medarbetare i upphandlings-, uppföljnings- och inköpsfrågor.

Staden har väl utvecklade policys, riktlinjer, anvisningar, processtöd och mallar för både upphandling, entreprenörsstyrning och avtalsuppföljning. Du utgår från de styrande dokumenten och använder processtöd och mallar i det dagliga arbetet. Du deltar även i det ständiga utvecklingsarbetet att utveckla både styrande och stödjande dokument för stadens arbete med upphandling och entreprenörsstyrning.

Vem söker vi?
Du har eftergymnasial utbildning med inriktning ekonomi, ingenjör eller motsvarade yrkesutbildning inom upphandling eller inköp. Du har flerårig erfarenhet av kvalificerat upphandlingsarbete av tjänster och mycket god kännedom om LOU. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet från och kunskap om till de allmänna bestämmelser som finns i byggbranschen (AB, ABT, ABK och ABFF). Tjänsten ställer krav på god kännedom om hur en kommun fungerar och hur upphandlingsärenden hanteras i den politiska beslutsprocessen.

För att lyckas i rollen som upphandlare på tekniska förvaltningen är det viktigt att du är analytisk och har lätt att se samband och helheter samt trivs i sammanhang av utveckling och förändring. Vidare är du affärsmässig och ekonomiskt medveten. Du är strukturerad och noggrann och gillar att arbeta mot tydliga deadlines. Allt upphandlingsarbete sker i nära samverkan med kollegor. Därför är det viktigt att du är relations- och samarbetsorienterad. Du har en god kommunikativ och stilistisk förmåga och gillar att uttrycka dig i både tal och skrift och du behärskar svenska språket väl.

Du har mycket god datorvana och behärskar officepaketets olika delar väl. Du har erfarenhet från digitala upphandlingsverktyg. God kunskaper i upphandlingsverktyget Tendsign är meriterande.

Mer information
Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillträde efter överenskommelse.

Ansökningar hanteras löpande och tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdag 2016-01-24.

Vid frågor är du välkommen att kontakta: Kiarash Kaffashpour, stabschef, 08-746 17 34.

Solna är en framtidsstad i tillväxt, unikt belägen mellan Kungliga nationalstadsparkens lugn och storstadens puls. Vår vision är att Solna ska vara en levande och trygg stad, som förenar hållbar utveckling med en god ekonomisk hushållning för att trygga framtidens välfärd. Här finns attraktiva bostäder, framgångsrika företag, utmärkta kommunikationer, förstklassig samhällsservice och ett rikt kultur- och idrottsutbud. Solna stad är nu inne i en spännande utvecklingsfas, befolkningen växer och många företag söker sig hit.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Publiceringsdatum
2015-12-22

Ersättning
Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-01-24
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Solna Stad

Adress
Solna Stad
Solna stad 171 86 Solna
17186 17186

Kontorsadress
Solna stad 171 86 Solna

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2590717

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Solna Stad

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Solna Stad: