Undervisningsråd med inriktning på nyanlända elever och vuxenutb

Skolverket / Speciallärarjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla speciallärarjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Skolverket i Stockholm, Linköping, Göteborg, Lund, Umeå eller i hela Sverige

Skolverket arbetar för att alla barn och elever ska få en utbildning som är av god kvalitet i en trygg miljö. Vi stödjer på olika sätt alla skol- och verksamhetsformer inom skolväsendet i att lyckas med detta uppdrag. Skolverket erbjuder meningsfulla och stimulerande arbetsuppgifter samt ett omväxlande arbete med breda kontaktytor.

Avdelningen för skolutveckling består för närvarande av åtta enheter. Avdelningen ansvarar för att utveckla skolan genom nationella insatser i olika skolutvecklingsprogram, men också genom att genomföra riktade insatser till huvudmän, skolor och förskolor. Det innebär även att samordna, genomföra och planera skolutvecklingsuppdrag på ett effektivt sätt och ta fram och erbjuda målgrupperna olika typer av stödmaterial och tjänster. I avdelningens ansvar ingår också att sammanställa och sprida kunskap om resultat av forskning och skolutveckling.

Enheten för riktade insatser för nyanländas lärande är en av två enheter som är Skolverkets expertis i frågor som rör nyanlända elevers utbildning. Enheten ansvarar för att genomföra riktade insatser till ett urval av skolhuvudmän. Enheten bidrar också i myndighetens arbete med att ta fram allmänna råd med kommentarer och annan reglering som är kopplat till nyanlända elevers lärande. Dessutom ansvarar enheten för omvärldsbevakning inom området.

De riktade insatserna syftar till att stärka huvudmännens förmåga att erbjuda nyanlända elever en utbildning av hög och likvärdig kvalitet med målet att förbättra förutsättningarna för goda kunskapsresultat för dessa elever. Varje halvår erbjuds ett antal skolhuvudmän som tagit emot stor andel nyanlända elever möjligheten att samarbeta med Skolverket under ca två år inom dessa riktade insatser. I och med årsskiftet 2017/18 läggs vuxenutbildningen till som målgrupp för arbetet och därför söker vi nu dig som kan arbeta med huvudmän för alla skolformer och har goda kunskaper om vuxenutbildningen.

Publiceringsdatum
2017-12-05

Dina arbetsuppgifter
I arbetet kommer du att ingå i ett team och genom ett dialogbaserat arbetssätt stödja utvalda skolhuvudmän genom en process som innefattar att genomföra nulägesanalys, identifiera utvecklingsbehov och organisera och genomföra utvecklingsinsatser samt även att kontinuerligt följa upp pågående arbete. Du fungerar därmed som processtödjare för kommunerna i arbetet att utveckla och höja kvaliteten på verksamheten för nyanlända och flerspråkiga elever i alla skolformer från förskola till vuxenutbildning. Du arbetar med utgångspunkt i gällande lagar och förordningar samt forskning och beprövad erfarenhet i frågor som rör utbildning av nyanlända och flerspråkiga barn och elever. Du kommer att arbeta i nära samarbete med kollegor på Skolverket och samverka med representanter för skolhuvudmän, skolor, lärosäten och andra organisationer. Tjänsten är förlagd i Stockholm men innebär en hel del resor inom Sverige.

Kvalifikationer
Du har:

• akademisk examen inom pedagogik eller annat relevant område
• goda kunskaper om styrsystemet och författningarna som rör nyanlända elever och skolan i allmänhet samt vuxenutbildning i synnerhet
• goda kunskaper om systematiskt kvalitetsarbete och långsiktig skolutveckling samt om framgångsfaktorer och förutsättningar för att nyanlända elever ska få en utbildning av hög och likvärdig kvalitet
• goda kunskaper om nyanlända- och flerspråkiga elevers lärande
• arbetat med frågor om skolutveckling och styrdokumentens funktion på en övergripande nivå i skolväsendet
• god kommunikativ förmåga och god samarbetsförmåga samt vana att arbeta med respons och textbearbetning
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift både på svenska och engelska

Meriterande:

• Erfarenhet av undervisning av nyanlända och flerspråkiga elever i någon eller flera av de skolformer som finns i svensk skola
• Erfarenhet av samverkan med andra organisationer, lärosäten, internationella nätverk i utbildningsfrågor och/eller arbete i andra skolmyndigheter

Vi söker dig som är självgående och ser till att dina arbetsuppgifter kommer till ett avslut. Du är samarbetsinriktad och intar ett konstruktivt och lösningsfokuserat förhållningssätt samt delar med dig av din kunskap. Vidare ser vi gärna att du är analytiskt lagd och kan ta dig an och hantera komplexa frågor och har förmåga att förstå konsekvenserna av olika lösningsförslag. Du känner dig bekväm med att förmedla ett budskap i större sammanhang samt har god förståelse för arbete i en politiskt styrd organisation.

Vi kommer att fästa stor vikt vid de personliga egenskaperna. Som en del av rekryteringsprocessen kan arbetsprov förekomma.

Sista ansökningsdag är den 18:e december 2017.

Tjänsten är en tillsvidareanställning, Skolverket tillämpar sex månaders provanställning.

Fackliga representanter: Peter Karlberg 08-527 331 67 (OFR/ST), Ulrika Lindmark (Saco) 08-527 331 53, Claes Prentius (Saco) 08-527 334 47 och Maj Götefelt (OFR/LF) tel. 08-527 334 28.

I denna rekrytering har Skolverket redan tagit ställning till önskvärda rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt kontakt från annonsförmedlare eller försäljare.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-12-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Anna Österlund, Enhetschef anna.osterlund@skolverket.se 08-5273 3282

Företag
Skolverket

Adress
Skolverket
Fleminggatan 14
10620 Stockholm

Kontorsadress
Fleminggatan 14

Jobbnummer
3838543

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Skolverket

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Skolverket: