Två guider och samordnare i Stockholms stadshus

Stockholms Stad:Visningsenheten / Resevärdsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla resevärdsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Stockholms Stad:Visningsenheten i Stockholm

En annons från Stockholms stad.

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.

Stockholms Stadshus inrymmer politik och fest och är känt både för sin fina arkitektur och sina evenemang, där Nobelfesten är det mest berömda. Visningsverksamheten pågår under hela året och under sommaren kommer det största antalet; under juni-augusti kommer mellan 70.000 och 90.000 besökare per månad. Då görs visningar på sju språk, tornmuseet är öppet för besökare, shopen ger service till alla besökare och vi har under sommaren ett stort antal extrapersonal för att ge all denna service.

2 plats(er).

Publiceringsdatum
2015-05-13

Arbetsuppgifter
Tjänsterna som här utannonseras är två tillsvidareanställningar och jobbet är både operativt och administrativt. Vi söker två personer som är bra berättare och engagerade guider, en strukturerade administratörer och inspirerande handledare för extrapersonalen.

Vi har nu annonser ute för tre tjänster; den här annonsen gäller två personer på tillsvidareanställning och en annons till gäller ett tidsbegränsat vikariat. Utöver anställningsformen är grundinnehållet i de tre tjänsterna detsamma, men de specifika ansvarsområdena skiljer sig.

Det allmänna innehållet i tjänsterna:
Det allmänna innehållet är detsamma för alla tjänster. Arbetsuppgifterna består i att guida besökare i Stadshuset och att sälja biljetter, ta emot bokningar och ge viss turistinformation. Allt detta ska du kunna göra på tre språk. Du tjänstgör också på mottagningar, där du är toastmaster och guide på svenska eller engelska under en mottagning som vanligen pågår i två timmar. Under högsäsong har vi en renodlad biljettkassa som bas, och under lågsäsong flyttar biljettkassan ihop med shopen, vilket då även innebär att gängse butikssysslor tillkommer. Andra arbetsuppgifter kan också tillkomma vid behov.

Det specifika innehållet i dessa två tillsvidareanställningar:
• Samordningsdelen för de här två tjänsterna innebär handledning av personal och en del administrativa uppgifter, såsom administration kring personal och planering av det dagliga arbetet, uppföljning och utvärdering av den gångna säsongen samt planering inför nästa.
• Den ena av de två tjänsterna har turistvärdarna som sitt specifika ansvarsområde, den andra har guiderna. Det inkluderar planering av den verksamheten, utbildning och handledning av personal, schemaläggning och allmän administration.
• Att förvalta och förnya vår Facebooksida.
• Att arbeta med viss extern information.
• Webpublicering med hjälp av programmet Epi-server.
• Delat systemansvar för vårt web-baserade personalbokningssystem Quinyx.

Hur dessa ansvarsområden fördelar sig över de två tjänsterna är till viss del avhängigt av vilka kompetenser vi ser hos er som söker tjänsterna.

Kvalifikationer
Vi söker dig som:
• Kan tala och skriva svenska på modersmålsnivå och tala engelska obehindrat och vårdat. Båda språken används i det dagliga arbetet. Du ska också tala ett av följande språk flytande; tyska, franska, spanska, italienska, kinesiska eller ryska. Andra språk är meriterande men räcker inte enbart. Observera att alla guidar på svenska och engelska och alltså inte bara på sitt tredje språk. Ange i ditt brev hur du har skaffat dina språkkunskaper och hur du underhåller dem.
• Har vana från tidigare arbete inom service.
• Har erfarenhet av försäljning och kassahantering.
• Har goda kunskaper i Excel och övriga program i Officepaketet.
• Har vana av att jobba med sociala medier.

Vi lägger mycket stor vikt vid din personlighet. Hur vi uppfattar dig som framtida kollega och som representant för verksamheten är till stor del utslagsgivande. För att klara av de mångskiftande arbetsuppgifterna krävs att du har en mycket god samarbetsförmåga och en högt utvecklad känsla för service. Du ska smidigt samarbeta med kollegor, extrapersonal och med externa parter. Eftersom jobbet både är operativt och administrativt, krävs en stor simultankapacitet och förmåga att snabbt kasta sig mellan olika arbetsuppgifter.

Du ska vara lyhörd och kommunikativ, kunna ta egna initiativ och ha lätt för att lära, vara noggrann men inte perfektionist. Du måste också kunna behålla ditt lugn och vänlighet samt ge god service under extremt stressiga förhållanden, men även ha en kreativitet och initiativrikedom under mindre intensiva perioder.

Löneform: Månadslön.
Anställningsform: Tillsvidareanställning.
Det är meriterande om du:
• Är van vid och tycker om att tala inför grupp.
• Har erfarenhet av handledning av personal.
• Har erfarenhet av arbete inom turism.
• Har utbildning inom konst/arkitektur.
• Har kunskaper i webpubliceringsprogrammet Epi-server.

Varaktighet: Tillsvidare.
Arbetstid: Schema. Arbetstiden är schemalagd och innebär fasta arbetstider. Arbetet är till största del förlagt till vardagar och dagtid men inkluderar tjänstgöring var sjunde helg, samt vissa kvällar och helgdagar.

Intervjuerna sker under maj och juni, och utbildningen för de nyanställda sker under sommaren. För att kunna söka denna tjänst måste du finnas tillgänglig under denna period. Om du bor eller studerar på annan ort eller i ett annat land, måste du vara beredd att vid ett flertal tillfällen komma till Stadshuset. Vi står inte för resekostnader till dessa tillfällen. Vi gör inte intervjuer via telefon eller Skype.

Rekryteringsprocessen kan bli lång och du får förbereda dig på att det kan ta lång tid från det att du har skickat din ansökan tills du får svar av oss, eller blir kallad till en eventuell intervju.

Vi börjar intervjua redan under ansökningstiden, så skicka in din ansökan så snart som möjligt.

Observera att du inte kan bifoga ett CV, utan du måste lägga in all information du vill ha med i din ansökan. Kom ihåg att skriva in även de sista fyra siffrorna i ditt personnummer.

För mer information om tjänsten, tag kontakt med:
Enhetschef Anna-Karin Freidh

Katja Morander, Samordnare, visningsrekrytering@stockholm.se

Varaktighet, arbetstid
Heltid Tillsvidare

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-06-03
Ansökan skickas till:
Visningsenheten
Ange följande referens när du ansöker: 18/15
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Anna-Karin Freidh

Företag
Stockholms Stad:Visningsenheten

Adress
Stockholms Stad:Visningsenheten
Stadshuset
11220 Stockholm

Kontorsadress

Jobbnummer
2293090

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Stockholms Stad:Visningsenheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Stockholms Stad:Visningsenheten: