Tullverket söker verksamhetsutvecklare till Effektiv handel

Tullverket / Organisationsutvecklarjobb / Stockholm
2014-01-14
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Tullverket söker verksamhetsutvecklare till Effektiv handel" (publicerad 2014-08-06) ⬅️


Visa alla organisationsutvecklarjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Tullverket i Stockholm, Sigtuna, Nyköping, Norrköping, Gävle eller i hela Sverige

Tullverket är en statlig myndighet som kontrollerar flödet av varor in och ut ur Sverige, bidrar till ett säkert samhälle och konkurrensneutral handel. Vi förenklar den legala handeln och förhindrar den illegala genom att erbjuda smidiga tullrutiner för utrikeshandeln, en enkel gränspassage för resande och ett effektivt gränsskydd. Vårt uppdrag kommer från Sveriges riksdag och regering. Tullverket grundades 1636 och har i dag cirka 2 100 anställda. Generaltulldirektör är Therese Mattsson.

Tullverkets verksamhet bedrivs i två avdelningar, Effektiv handel som arbetar i det legala flödet för att ta ut tullar och andra avgifter, samt Brottsbekämpning som kontrollerar varuflödet. Varje avdelning leds av en stab. Du kommer arbeta på staben för Effektiv handel där cirka 40 medarbetare arbetar.

Tullverket har ett omfattande och mångårigt utvecklingsarbete framför sig för att klara av krav på moderna arbetsmetoder, elektroniska lösningar, automatiserade och standardiserade processer. En ny tullagstiftning ställer höga krav på omställning och Tullverkets arbete mot Målbild 2015 kräver effektivisering och kvalitetsökning i verksamheterna.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

Som verksamhetsutvecklare i Tullverket arbetar du nära verksamheten och har insikter i hur processer och verksamhet fungerar i realiteten. Du kommer att jobba operativt med verksamhetsanalyser och krav i de uppdrag och utvecklingsprojekt som genomförs. 

I projekt och uppdrag stöttar du uppdragsledaren/projektledaren med metodik för att analysera verksamheten och ta fram nya lösningar. Arbetet innebär att leda arbetsmöten eller intervjuer med verksamhetsexperter för att fånga de krav som finns. Genom att beskriva verksamheten ur olika perspektiv och modeller kan man analysera tänkbara vägval och möjliga lösningar, samt kravställa IT-system. I uppdragen kan man också bidra med olika verktyg som nyttokalkyler, riskanalyser m.m.

Vi söker dig som: 

• har dokumenterad utbildning eller kurser med inriktning mot verksamhetsutveckling.
Särskilt vikt läggs vid  utbildningar som har tonvikt på: o Workshopledning o Processutveckling/verksamhetsmodellering: o Kravhantering/informationsmodellering (grundläggande)
• har erfarenhet av att leda arbetsmöten och kan använda verktyg för att skapa delaktighet i framtagandet av modeller och resultat. Förmåga att effektivt få experter och operativ personal att beskriva verksamheter och krav
• kan beskriva en verksamhet ur olika perspektiv med hjälp av modeller, samt har förmåga att analysera dessa utifrån principer om vad som är en effektiv verksamhet
• kan fånga verksamhetens funktionella krav på IT-stöd och förstå den information som hanteras i verksamheten
• har stor insikt i och förståelse för förändringsarbete
• har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift såväl på svenska som på engelska
• datorvana och kan självständigt använda grundläggande program i Microsoft Officepaketet
• svenskt körkort klass B för personbil.

Meriterande om du har:

• akademiska studier inom förändringsledning/change management (grundläggande), eller andra akademiska studier relevant för området
• erfarenhet av arbete på en myndighet
• erfarenhet av förändringsledning/change management
• erfarenhet av projektledning
• erfarenhet av förändringsarbete: du förstår det mänskliga perspektivet av förändringar och kan se vilka beteenden som måste förändras och kan använda verktyg för att underlätta införandet av förändringar

Publiceringsdatum
2014-01-14

Dina personliga egenskaper
Arbetet kräver att du är bra på ta egna initiativ och driver arbetet tills det är genomfört. Du har god analytisk förmåga, är bra på att strukturera ditt arbete och är pålitlig samt noggrann. Du är målinriktad och drivande med god samarbetsförmåga och är tydlig i din kommunikation och säkerställer att ditt budskap når fram.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet!

Övrig information
Referensnummer: PER 2014-14.

Resor såväl nationellt som internationellt förekommer.

Innan en anställning kan komma i fråga kommer du att drogtestas och vi kommer att begära att du lämnar ett utdrag från polisens brotts- och belastningsregister (PBR-utdrag). Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet.

Tullverket värdesätter de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk mångfald tillför.

Placeringsort: Stockholm.

Tillträdesdag enligt överenskommelse.

För mer information och ansökan

Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Thomas Holm, tel. 08-405 01 28. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa PA-support, tel. 060-67 25 85.

Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Gerhard Otterstadh, tel. 08-456 50 86 och för Saco-S, Ingrid Bådholm, tel. 08-456 52 29

Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 2:a februari 2014. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.

Arbetstider och omfattning
Heltid/tillsvidare

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2014-02-02
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Tullverket +46 0771520520

Företag
Tullverket

Adress
Tullverket
Alströmergatan 39
11298 Stockholm

Jobbnummer
1748613

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Tullverket

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Tullverket: