Tullverket söker verksamhetsutvecklare till Effektiv handel

Tullverket / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Tullverket i Stockholm, Sigtuna, Nyköping, Norrköping, Gävle eller i hela Sverige

Tullverket är en statlig myndighet som kontrollerar flödet av varor in och ut ur Sverige, bidrar till ett säkert samhälle och konkurrensneutral handel. Vi förenklar den legala handeln och förhindrar den illegala genom att erbjuda smidiga tullrutiner för utrikeshandeln, en enkel gränspassage för resande och ett effektivt gränsskydd. Vårt uppdrag kommer från Sveriges riksdag och regering. Tullverket grundades 1636 och har i dag cirka 2 100 anställda. Generaltulldirektör är Therese Mattsson.

Tullverkets verksamhet bedrivs i två avdelningar, Effektiv handel som arbetar i det legala flödet för att ta ut tullar och andra avgifter, samt Brottsbekämpning som kontrollerar varuflödet. Varje avdelning leds av en stab. Du kommer arbeta på staben för Effektiv handel där cirka 40 medarbetare arbetar.

Tullverket har ett omfattande och mångårigt utvecklingsarbete framför sig för att klara av krav på moderna arbetsmetoder, elektroniska lösningar, automatiserade och standardiserade processer. En ny tullagstiftning ställer höga krav på omställning, men även arbetet mot Målbild 2015 kräver effektivisering och kvalitetsökning i verksamheterna.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

Som verksamhetsutvecklare i Tullverket arbetar du nära verksamheten och har insikter i hur processer och verksamhet fungerar i realiteten. Du kommer att jobba operativt med verksamhetsanalyser och krav i de uppdrag och utvecklingsprojekt som genomförs. 

I projekt och uppdrag stöttar du uppdragsledaren/projektledaren med metodik för att analysera verksamheten och ta fram nya lösningar. Arbetet innebär att leda arbetsmöten eller intervjuer med verksamhetsexperter för att fånga de krav som finns. Genom att beskriva verksamheten ur olika perspektiv och modeller kan man analysera tänkbara vägval och möjliga lösningar, samt kravställa IT-system. I uppdragen kan man också bidra med olika verktyg som nyttokalkyler, riskanalyser m.m.

Vi  ser gärna sökanden som är i början av sin karriär.

Vi söker dig som har:  

• utbildningar/kurser inom för tjänsten relevanta områden; exempelvis verksamhetsutveckling, förändringsarbete, workshopledning, kravhantering, process-/ informationsmodellering etc.
• erfarenhet av att leda arbetsmöten/workshops
• erfarenhet av att beskriva en verksamhet ur olika perspektiv med hjälp av modeller
• god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift såväl på svenska som på engelska
• god datorvana och kan självständigt använda grundläggande program i Microsoft Officepaketet.
• körkort klass B.

Meriterande om du har: 

• utbildningar/kurser inom förändringsledning
• erfarenhet av processbaserad verksamhetsutveckling
• erfarenhet av att fånga verksamhetens funktionella krav på IT-stöd
• erfarenhet av förändringsarbete (arbete med ständiga förbättringar, t.ex. Lean eller liknande)
• erfarenhet av förändringsledning (att förstå det mänskliga perspektivet av förändringar och se vilka beteenden som måste förändras och använda verktyg för att underlätta införandet av förändringar)
• erfarenhet av informationsmodellering.

Personliga egenskaper 

Vi söker dig som förstår och analyserar komplexa frågor och problem snabbt; gör förnuftiga och rationella bedömningar. Du samarbetar effektivt med andra; delar med dig av kunskaper, erfarenheter och information och stödjer andra i strävan efter att uppnå gemensamma mål. Du har ett metodiskt och systematiskt arbetssätt; planerar i förväg, gör tydliga prioriteringar och fördelar resurser effektivt, agerar på eget initiativ, får saker att hända och tar ansvar för resultatet. 

Vidare kan du kommunicera klart, tydligt och strukturerat; talar med auktoritet och övertygelse; genomför effektiva presentationer.  Du ger prov på specialistkompetens och sakkunskap inom det egna yrkesområdet; utvecklas kontinuerligt i sin yrkesroll och ger teamet en tydlig riktningskänsla; motiverar och samordnar andra så att de behåller fokus på målen. 

Stor vikt kommer att fästats vid personlig lämplighet! 

Publiceringsdatum
2014-08-06

Övrig information
Resor såväl nationellt som internationellt förekommer.

Innan en anställning kan komma i fråga kommer du att drogtestas och vi kommer att begära att du lämnar ett utdrag från polisens brotts- och belastningsregister (PBR-utdrag). Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet.

Tullverket värdesätter de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk mångfald tillför.

Placeringsort: Stockholm.

För mer information och ansökan

Ref: PER 2014-385.

Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Thomas Holm, tel. 08-405 01 28 och Anna-Lena Cockin, tel. . För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa PA-support, tel. 060-67 25 85. 

Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Gerhard Otterstad, tel. 08-456 50 86 och för Saco-S, Ingrid Bådholm, tel. 08-456 52 29. 

Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 24:e augusti 2014. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.

Arbetstider och omfattning
Heltid/tillsvidare Tillsvidare

Ersättning
Enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2014-08-24
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Tullverket +46 0771520520

Företag
Tullverket

Adress
Tullverket
11298 Stockholm

Kontorsadress

Jobbnummer
1954482

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Tullverket

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Tullverket: