Tullverket söker upphandlare

Tullverket / Inköpar- och marknadsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Tullverket i Stockholm, Sigtuna, Nyköping, Norrköping, Gävle eller i hela Sverige

Tullverket är en statlig myndighet som kontrollerar flödet av varor in och ut ur Sverige, bidrar till ett säkert samhälle och konkurrensneutral handel. Vi förenklar den legala handeln och förhindrar den illegala genom att erbjuda smidiga tullrutiner för utrikeshandeln, en enkel gränspassage för resande och ett effektivt gränsskydd. Vårt uppdrag kommer från Sveriges riksdag och regering. Tullverket grundades 1636 och har i dag cirka 2 100 anställda. Generaltulldirektör är Charlotte Svensson.



Administrationsavdelningen ansvarar för Tullverkets stödverksamhet inom områdena upphandling, travelmanagement, fordonsförsörjning, lokalförsörjning samt verksamhetsservice. Avdelningen ansvarar också för Tullverkets miljöledningssystem.

Upphandlingsenheten ansvarar för Tullverkets upphandlingsverksamhet. Enheten leder och utför tillsammans med verksamheterna olika typer av anskaffningar åt hela myndigheten. Tullverket köper varor och tjänster för ca 500 miljoner kronor per år. Tullverket använder upphandlingssystemet Tendsign samt e-handelssystemet Raindance.

Upphandlingsenheten svarar även för styrning och stöd för Tullverkets avtalsförvaltning liksom e-handel. Tullverket arbetar med kategoristyrning inom områdena IT, fordon, fastighet, tullspecifikt och övrigt. Upphandlingsenheten ansvarar även för miljö, travelmanagement och fordonsförsörjning.

Enheten består av 12 medarbetare som har sin geografiska placering i Stockholm, Sundsvall och Luleå.

Tjänsten är placerad i Stockholm, Gärdet i fina moderna ljusa lokaler. Aktivitetsbaserat arbetssätt. Alternativ tjänstgöringsort Sundsvall och Luleå kan diskuteras.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

I din roll som upphandlare leder och utför du upphandlingar och avrop från ramavtal tillsammans med Tullverkets olika verksamheter. Du ansvarar för hela processen från den inledande behovs- och marknadsanalysen fram till att avtalet tecknats och lämnats över till avtalsförvaltning. Som upphandlare i Tullverket arbetar du med flera parallella anskaffningar samtidigt och arbetar både med större och mindre uppdrag. Du arbetar i team och med kategoristyrning inom olika områden.

Upphandlaren har en styrande, konsultativ och stödjande roll gentemot verksamheterna. Arbetet kräver ett taktiskt och strategiskt tankesätt och en hög grad av affärsmässighet. God samarbetsförmåga och förmåga att arbeta självständigt är andra viktiga egenskaper.

En annan arbetsuppgift är omvärldsbevakning. Du deltar i interna och externa nätverk. Att arbeta med ständiga förbättringar är en naturlig del i arbetet.

Vi söker dig som har:

utbildning inom upphandling/inköp eller ekonomi från universitet/högskola eller motsvarande utbildning inom inköpsområdet som av Tullverket bedöms vara likvärdig
minst 2 års dokumenterad kunskap och erfarenhet av att arbeta som inköpare/upphandlare
kunskaper i engelska.
Det är meriterande om du har:

utbildning i LOU
erfarenhet av Tendsign eller motsvarande upphandlingssystem
erfarenhet från offentlig verksamhet.
Personliga egenskaper

Vi söker dig som har ett affärsmässigt förhållningssätt och ett stort intresse för upphandlingsfrågor. Du är väl förtrogen med regelverket kring offentlig upphandling.

Drivkraft, engagemang och samarbete är en given del i din vardag. Du tycker om att bygga relationer och har förmågan att skapa förtroende. Du är inte rädd för att prova nytt.

Du är strukturerad och vill påverka inom ramen för god ekonomi, kostnadseffektivitet, digitalisering och hållbar utveckling.

Du har en utvecklad förmåga att planera, organisera och prioritera på ett effektivt sätt. Du arbetar utifrån ett helhetsperspektiv med fokus på att hitta lösningar.

Du har god förmåga att uttryck dig i svenska i tal och skrift samt kommunicerar obehindrat med alla i organisationen.

Vi lägger stor vikt på personlig lämplighet!

Övrigt

Referensnummer: PER 2019-883.

Inrikes resor förekommer i tjänsten.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning samt drogtest genomförs före anställning.

För mer information och ansökan

Har du frågor om tjänsten är du välkommen att ringa Louise Haag Wirsén, tel. 070-424 89 58 chef upphandlingsenheten. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa PA-support, tel. 060-67 25 85.

Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Ulf G Persson, tel. 040-661 33 21 alt. info.tullkust@tullverket.se, och för Saco-S, Katarina Hernhut, tel. 08-456 62 65, alt. saco@tullverket.se .

Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/meritförteckning , ska ha inkommit till Tullverket senast den 6:e januari 2020 . Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.

Varaktighet, arbetstid
Heltid Tillsvidare

Publiceringsdatum
2019-12-02

Ersättning
Individuell lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-01-06
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Tullverket

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Tullverket (org.nr 202100-0969), http://www.tullverket.se

Arbetsplats
Tullverket

Jobbnummer
4981129

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Tullverket

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Tullverket: