Tullverket söker tillståndshandläggare till Stockholm

Tullverket / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Stockholm
2013-09-25
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Tullverket söker tillståndshandläggare till Stockholm" (publicerad 2016-03-07) ⬅️


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Tullverket i Stockholm, Sigtuna, Nyköping, Norrköping, Gävle eller i hela Sverige

Tullverket är en statlig myndighet som kontrollerar flödet av varor in och ut ur Sverige, bidrar till ett säkert samhälle och konkurrensneutral handel. Vi förenklar den legala handeln och förhindrar den illegala genom att erbjuda smidiga tullrutiner för utrikeshandeln, en enkel gränspassage för resande och ett effektivt gränsskydd. Vårt uppdrag kommer från Sveriges riksdag och regering. Tullverket grundades 1636 och har i dag cirka 2 100 anställda. Generaltulldirektör är Therese Mattsson.

Tullverkets kärnverksamhet är indelad i två processer, Effektiv handel och Brottsbekämpning. Effektiv handel ansvarar för att rätt tull och andra avgifter tas ut för de varor som förs in och ut ur landet, samt för kontrollen av att in- och utförselbestämmelserna följs.

Kompetenscenter Tillstånd utgör den del av kärnverksamheten som hanterar all tillståndsgivning. Totalt arbetar cirka 135 tjänstemän inom tillståndsverksamheten.  

Ett tillstånd från Tullverket medger vanligtvis någon form av lättnad i tullhanteringen och idag hanteras drygt 70 olika typer av tillstånd. Kompetenscenter Tillstånd ansvarar för handläggning av tillståndsansökningarna.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

Tullverket söker en handläggare till tillståndverksamheten i Stockholm. Inom verksamheten hanteras ett flertal olika tillstånd som företag kan ansöka om för att underlätta sin utrikeshandel.

Den handläggare som Tullverket söker ska arbeta med tillståndshandläggning. Arbetet innebär att granska de uppgifter sökanden har lämnat i sin ansökan och utreda om förutsättningarna finns för utfärdande av tillstånd. I handläggningen ingår kontakt med företagen och i vissa fall även företagsbesök. Som handläggare arbetar du både självständigt och i grupp.

Tillståndshandläggningen medför ständigt nya frågeställningar och situationer vilket innebär att du som handläggare behöver vara både flexibel och problemlösande. Tillståndshandläggningen utförs i ett flertal elektroniska system. Arbetet utförs under kontorstid.

Vi söker dig som har:

• avslutad gymnasieutbildning med  godkända betyg i Matte B, Engelska B och Svenska B
• avslutad Kvalificerad Yrkesutbildning /Yrkeshögskoleutbildning eller studier om minst 60 poäng / 90 högskolepoäng med inriktning inom spedition och logistik, alternativt dokumenterad arbetslivserfarenhet inom spedition eller från verksamhet som arbetar med tullhantering
• god förmåga att uttrycka dig väl på svenska och engelska i tal och skrift
• svenskt körkort, klass B för personbil.

Meriterande om du har:

• erfarenhet av handläggning eller administration från annan myndighet
• erfarenhet av service eller från liknande arbetsuppgifter, till exempel från kundkontakter där du fört dialog med företag
• god datorvana, behärskar MS Office

Publiceringsdatum
2013-09-25

Dina personliga egenskaper
Arbetet kräver att du har social kompetens och god samarbetsförmåga. Du är ansvarstagande, serviceinriktad, har integritet och kan utifrån givna ramar självständigt verka inom ett område och ta egna initiativ. Andra viktiga egenskaper är att du kan hantera stora arbetsmängder, prioritera det väsentliga samt att kunna lösa problem och ta beslut med bra kvalitet. Vidare är det viktigt att du är noggrann och att du har gott omdöme. 

Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet

Anställning och utbildning

Under ditt första halvår som anställd kommer du att genomgå en grundutbildning, där teori varvas med praktik. Utbildningen kommer att genomföras framför allt på din anställningsort som distansutbildning, men också genom närvaroträffar som kan genomföras på annan ort vilket kommer att medföra vissa resor och övernattningar.

Anställningen är ca sju månaders aspirantanställning som därefter övergår i tillsvidareanställning om inget annat avtalas. Individuell lönesättning tillämpas.

Övrig information
PER 2013-552.

Placeringsort: Stockholm.

Tillträdesdag är den: 3:e februari 2014.

Resor i tjänsten förekomma.

Innan en anställning kan komma i fråga kommer du att drogtestas och vi kommer att begära att du lämnar ett utdrag från polisens brotts- och belastningsregister (PBR-utdrag). Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet.

Tullverket värdesätter de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk mångfald tillför.

För mer information och ansökan

Har du frågor om tjänsten är du välkommen att ringa Ann-Charlotte Henricsson, tel. 08-456 55 39. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support, tel. 060-67 25 85.

Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Gerhard Otterstadh tel. 08-456 50 86 och för Saco-S i Tullverket, Katarina Hernhut tel. 08-456 52 65.

Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/Meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 10:e oktober 2013. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.

Arbetstider och omfattning
Heltid/tillsvidare

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2013-10-10
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Tullverket +46 0771520520

Företag
Tullverket

Adress
Tullverket
Alströmergatan 39
11298 Stockholm

Jobbnummer
1661631

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Tullverket

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Tullverket: