Tullverket söker tillståndshandläggare till Göteborg - Tullverket - Administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Göteborg
Tullverket söker tillståndshandläggare till Göteborg
Tullverket / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv
Visa alla jobb hos Tullverket i Göteborg

Tullverket är en statlig myndighet som kontrollerar flödet av varor in och ut ur Sverige, bidrar till ett säkert samhälle och konkurrensneutral handel. Vi förenklar den legala handeln och förhindrar den illegala genom att erbjuda smidiga tullrutiner för utrikeshandeln, en enkel gränspassage för resande och ett effektivt gränsskydd. Vårt uppdrag kommer från Sveriges riksdag och regering. Tullverket grundades 1636 och har i dag cirka 2 100 anställda. Generaltulldirektör är Therese Mattsson.

Tullverkets kärnverksamhet är indelad i två avdelningar, Effektiv handel och Brottsbekämpning. Effektiv handel ansvarar för att rätt tull och andra avgifter tas ut för de varor som förs in och ut ur landet, samt för kontrollen av att in- och utförselbestämmelserna följs.

Kompetenscenter Tillstånd utgör den del av Effektiv handel som hanterar all tillståndshandläggning. Totalt arbetar cirka 110 tjänstemän inom tillståndsverksamheten. Ett tillstånd från Tullverket medger vanligtvis någon form av lättnad i tullhanteringen.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

De handläggare som Tullverket söker ska arbeta med tillståndshandläggning. Arbetet innebär främst att granska och utreda ansökningar och förmedla beslutet till den sökande. I ansökan lämnas information från den sökande, men du kommer även att söka information på andra sätt. Ofta innebär detta en löpande dialog med den sökande och i vissa fall även företagsbesök. Du gör sedan en bedömning av underlaget utifrån gällande lagstiftning och föredrar ärendet för din chef innan beslut fattas i ärendet. Som handläggare arbetar du mestadels självständigt men ibland även i grupp.

Tillståndshandläggningen medför ständigt nya frågeställningar och situationer vilket innebär att du som handläggare behöver vara både flexibel och problemlösande. Exempelvis ingår i handläggartjänsten att ständigt bevaka interna rutiner och förbättra arbetssättet. Dessutom införs ett nytt regelverk under 2016 som kommer påverka tillståndshanteringen. Handläggningen utförs i ett flertal system. Arbetet utförs under kontorstid.

Vi söker dig som har:

* avslutad gymnasieutbildning med  godkända betyg i Matematik B, Engelska B och Svenska B
* avslutad Kvalificerad yrkesutbildning/ Yrkeshögskoleutbildning eller minst 60 poäng/ 90 högskolepoäng inom samhällsvetenskap, ekonomi eller juridik. Alternativt aktuell arbetslivserfarenhet, minst ett år, inom annan offentlig eller tullrelaterad verksamhet
* god datorvana, behärskar MS Office
* god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska
* svenskt körkort, klass B för personbil
* möjlighet att resa i tjänsten då arbetet kan medföra företagsbesök. 

Meriterande om du har:

* aktuell erfarenhet av handläggning eller ärendeadministration från annan offentlig verksamhet, alternativt liknande arbetsuppgifter inom privat näringsliv
* fördjupade kunskaper inom MS Office och särskilt Excel.

Publiceringsdatum
2015-09-20

Dina personliga egenskaper
Du har god samarbetsförmåga och är serviceinriktad. Du är kvalitetsmedveten, noggrann och ansvarstagande och kan utifrån givna ramar självständigt verka inom ett område och ta egna initiativ. Arbetet kräver att du periodvis kan hantera stora arbetsmängder, prioritera det väsentliga, lösa problem och ta beslut med bra kvalitet.

Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Anställning och utbildning

Under ditt första halvår som anställd kommer du att genomgå en grundutbildning där teori varvas med praktik. Utbildningen kommer genomföras framförallt på din anställningsort som distansutbildning. Det förekommer även närvaroträffar som kan ske på annan ort, vilket kommer att medföra vissa resor och övernattningar.

Anställningen är ca 7 månaders elevanställning. Efter godkänd utbildning erbjuds en tillsvidare anställning om inget annat avtalas. Individuell lönesättning tillämpas.

Övrig information
PER 2015-617.

Placeringsort: Göteborg.

Tillträdesdag: 8:e februari 2016.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan en anställning kan komma i fråga kommer du att drogtestas och vi kommer att begära att du lämnar ett utdrag från polisens brotts- och belastningsregister (PBR-utdrag).

Tullverket värdesätter de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk mångfald tillför.

För mer information och ansökan

För att kunna söka tjänsten måste du bifoga betyg som styrker dina studier. Betygen bifogas som en PDF-fil.

Har du frågor om tjänsten är du välkommen att ringa Eva Mellbin, tel. 031-63 37 59 eller Mikael Wikström, tel. 031-63 35 91.  För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support, tel. 060-67 25 85.

Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Mats Hansson, tel. 031-63 38 86 och för Saco-S i Tullverket, Anneli Mannerbjörk, tel. 031-63 37 06.

Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/Meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 4:e oktober 2015. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.

Varaktighet, arbetstid
Heltid Tillsvidare

Ersättning
Individuell lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-10-04
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Tullverket +46 0771520520

Företag
Tullverket

Adress
Tullverket
11298 Stockholm

Kontorsadress
Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2440177

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Sökord


Prenumerera
Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Tullverket: