Tullverket söker sakkunnig till Uppbördsavdelningen

Tullverket / Polisjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla polisjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Tullverket i Stockholm, Sigtuna, Nyköping, Norrköping, Gävle eller i hela Sverige

Uppbördsavdelningen är en av Tullverkets fyra operativa avdelningar. De övriga avdelningarna är Kontroll-, Underrättelse- samt Tullkriminalavdelningen

Uppbörd är tull, skatter och avgifter som betalas vid import av varor. Uppbördsavdelningen har ett brett uppdrag att arbeta för en korrekt uppbörd genom de tre verksamhetsområdena tillstånd, efterkontroll och uppbördsbevakning. Uppbördsavdelningens operativa arbete bedrivs inom fyra geografiska enheter med flexibla grupper som arbetar med hela Tullverkets uppdrag, men är specialiserade utifrån verksamhetens behov. Avdelningen består av ca 320 medarbetare.

Vi söker nu en sakkunnig till uppbördsavdelningens ledningsstöd i Stockholm.


Publiceringsdatum
2023-06-02

Om tjänsten
Som sakkunnig inom Uppbördavdelningen kommer du arbeta nära tillsammans med övriga sakkunniga inom avdelningen men även med stora delar av övriga Tullverket. Alla typer av frågor som rör avdelningens ansvarsområden kan komma att hanteras av dig, men fokus i tjänsten ligger på frågor kopplade till hanteringen av tullavgifter som en del av Sveriges avgift till EU.

Arbetet innebär stort eget ansvar och innefattar en mängd olika arbetsuppgifter bland annat att hålla samman utredningar och att minska risken för administrativa misstag. Du kommer att vara delaktig i planering och samordning av EU-kommissionens, Revisionsrättens och Riksrevisionens granskningar och monitoringbesök avseende tullhanteringen. Arbetet innebär samarbete med många olika medarbetare inom Tullverkets verksamheter.

Vi söker dig som har:

• Akademisk utbildning inom för tjänsten relevanta områden, t ex ekonomi, juridik, statsvetenskap eller annan utbildning/erfarenhet som kan bedömas likvärdigt
• Tullverkets grundutbildning inom tidigare Effektiv Handel
• Erfarenhet av att leda förändrings- och effektiviseringsarbete inkl ständiga förbättringar
• Erfarenhet av arbete som projekt- eller uppdragsledare eller motsvarande
• Förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift såväl på svenska och engelska
• Goda kunskaper i Office-paketet

Det är meriterande om du har:

• Erfarenhet av arbete med granskningar av verksamheten, både interna granskningar och från externa aktörer
• Erfarenhet av ekonomi och budgetarbete
• Erfarenhet av internationellt arbete

Dina personliga egenskaper
Att arbeta som sakkunnig inom Uppbördsavdelningen medför ständigt nya frågeställningar och situationer som innebär att du behöver vara både flexibel och problemlösande. Då tjänsten innebär stort eget ansvar, måste du ha förmågan att ta egna initiativ och driva arbetet framåt. Det är också viktigt att du har förmågan att se till helheten i ditt arbete som sakkunnig då hanteringen av uppbördsintäkter omfattar större delar av Tullverkets verksamhet.

Du behöver också vara kvalitetsmedveten, noggrann, analytisk och resultatinriktad. Dessutom bör du vara en bra kommunikatör med pedagogisk förmåga såväl i tal som skrift.

Arbetet kräver att du periodvis kan hantera stora arbetsmängder, prioritera det väsentliga och ta beslut med bra kvalitet, trots tidspress. Du behöver kunna arbeta självständigt men också samarbeta med andra.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet!

Övrig information
Referensnummer: PER 2023-487.

Placeringsort: Stockholm

Tjänsteresor ingår både inom och utom landet.

För mer information och ansökan

Upplysningar om tjänsten kan lämnas av Gia Wickbom, tel. 08-405 03 22. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support, tel. 060-67 25 85.

Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Svjetlana Buco, tel. 011-15 85 44 och för Saco-S, Lena Edehag, tel. 08-456 58 68.

Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 12 juni 2023. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.

Tullverket är en statlig myndighet som kontrollerar flödet av varor över Sveriges gränser. Med visionen att bara godkända varor ska passera gränsen hindrar vi olagliga varor från att komma in i landet och bidrar till ett tryggare samhälle. Vi förenklar handeln med andra länder och lägger grunden till ökad tillväxt och konkurrens på lika villkor. Tullverket, som grundades 1636, har i dag cirka 2 500 anställda och leds av generaltulldirektör Charlotte Svensson.

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-06-12
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Tullverket (org.nr 202100-0969), https://www.tullverket.se/sv/privat

Arbetsplats
Tullverket

Jobbnummer
7846914

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Tullverket

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Tullverket: