Tullverket söker handläggare till Tillstånd och Uppbörd - Tullverket - Administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Sundsvall
Tullverket söker handläggare till Tillstånd och Uppbörd
Tullverket / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Sundsvall
Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Sundsvall, Timrå, Mark, Härnösand
Visa alla jobb hos Tullverket i Sundsvall

Tullverket är en statlig myndighet som kontrollerar flödet av varor in och ut ur Sverige, bidrar till ett säkert samhälle och konkurrensneutral handel. Vi förenklar den legala handeln och förhindrar den illegala genom att erbjuda smidiga tullrutiner för utrikeshandeln, en enkel gränspassage för resande och ett effektivt gränsskydd. Vårt uppdrag kommer från Sveriges riksdag och regering. Tullverket grundades 1636 och har i dag cirka 2 000 anställda. Generaltulldirektör är Therese Mattsson.



Vill du arbeta i en myndighet som gör skillnad i samhället och ha meningsfulla och intressanta arbetsuppgifter inom handel och tullhantering? I så fall är Tullverket något för dig.

Tullverkets kärnverksamhet är indelad i två avdelningar, Effektiv handel och Brottsbekämpning. Effektiv handel ansvarar för att rätt tull och andra avgifter tas ut för de varor som förs in och ut ur landet, samt för kontroll av att in- och utförselbestämmelserna följs.

Kompetenscenter tillstånd utgör den del av Effektiv handel som hanterar all tillståndshandläggning. Totalt arbetar cirka 110 tjänstemän inom tillståndsverksamheten. KC Tillstånd har sin huvudort i Göteborg, men medarbetare finns även i Stockholm, Malmö och Sundsvall. Gruppen Tillstånd och Uppbörd är placerad i Sundsvall och leds av en operativ chef. Gruppen består idag av elva medarbetare.

Tillstånd och Uppbörds huvudsakliga arbetsområde är arbetsuppgifter kopplade till Tullverkets uppbörd, det vill säga att säkerställa att tull och avgifter som ställs ut av Tullverket betalas in. Även handläggning och hantering av tillstånd ingår i ansvarsområdet.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

Som handläggare på Tillstånd och Uppbörd kommer du att tillsammans med övriga handläggare i gruppen att arbeta med att säkerställa att Tullverket får in betalning i tid för alla utställda tullräkningar. Anställningen innefattar praktiskt arbete inom betalningshantering såsom exempelvis arbete med krediteringar, avskrivningar, hantering av tullräkningar, krav och indrivning samt andra administrativa uppgifter kopplade till Tullverkets uppbörd.

Även handläggning inom tillståndsgivning kommer att ingå. Att jobba som handläggare inom både tillståndsgivning och uppbörd medför ständigt nya frågeställningar och situationer som innebär att du som handläggare behöver vara både flexibel och problemlösande. Förutom handläggning ingår i tjänsten att bevaka interna rutiner och att aktivt arbeta med att förbättra arbetssättet. Handläggningen utförs i ett flertal system. Arbetet utförs under kontorstid.

Vi söker dig som har:

avslutad gymnasieutbildning med godkända betyg i Matematik B, Engelska B och Svenska B eller motsvarande samt aktuell arbetslivserfarenhet minst 3 år inom annan offentlig verksamhet
och/eller

avslutad Kvalificerad yrkesutbildning/Yrkeshögskoleutbildning eller minst 60 poäng/90högskolepoäng inom samhällsvetenskap eller juridik samt aktuell erfarenhet, minst 1 år av handläggning eller ärendeadministration från annan offentlig verksamhet, alternativt liknande arbetsuppgifter inom privat näringsliv
Du skall dessutom ha:

erfarenhet från handläggning inom uppbörd, återbetalning, krav eller indrivning minst ett år
god förmåga att uttrycka dig väl på svenska och engelska i tal och skrift
god datorvana, behärskar MS Office.
Meriterande om du har:

erfarenhet från annan statlig myndighet
erfarenhet från att arbeta processorienterat och med ständiga förbättringar.

Publiceringsdatum
2017-10-02

Dina personliga egenskaper
Du tycker om att fördjupa dig i frågor som behöver utredas samtidigt som du arbetar operativt med hantering av gruppens gemensamma uppgifter. Som person behöver du ha en analytisk förmåga, vara noggrann, ansvarstagande och serviceinriktad. Du behöver kunna arbeta självständigt men också kunna samarbeta bra med andra i grupp och inse vikten av att arbeta med kontinuerligt förbättringsarbete.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och söker en person som kompletterar och bidrar till vår arbetsgrupp i Sundsvall.

Anställning och utbildning

Under ditt första år som anställd kommer du att genomgå en grundutbildning där teori varvas med praktik. Utbildningen kommer genomföras framförallt på din anställningsort som distansutbildning. Det förekommer även närvaroträffar som kan ske på annan ort, vilket kommer att medföra vissa resor och övernattningar.

Anställningen är ca sex månaders elevanställning. Efter godkänd utbildning erbjuds en tillsvidareanställning om inget annat avtalas. Individuell lönesättning tillämpas.

Vi tycker att det är viktigt med balans mellan arbete och privatliv och våra förmåner omfattar bland annat friskvård, subventionerade läkemedel och goda semester- och pensionsvillkor.

Övrig information
PER 2017-599. Placeringsort: Sundsvall.

Tillträdesdag: 2018-03-26

Resor i tjänsten kan förekomma.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan en anställning kan komma i fråga kommer du att drogtestas och vi kommer att begära att du lämnar ett utdrag från polisens brotts- och belastningsregister (PBR-utdrag).

Tullverket värdesätter de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk mångfald tillför.

För mer information och ansökan

För att kunna söka tjänsten måste du bifoga betyg som styrker dina studier. Betygen bifogas som en PDF-fil.

Har du frågor om tjänsterna är du välkommen att ringa områdeschefen för tillstånd Sarah Eklund, tel. 060-67 25 70. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support, tel. 060-67 25 85.

Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Erland Solander, tel. 060-67 25 02 och för Saco-S, Anneli Mannerbjörk, tel. 031-63 37 06.

Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/Meritförteckning , ska ha inkommit till Tullverket senast den 17:e oktober 2017 . Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.

Varaktighet, arbetstid
Hel Tillsvidare

Ersättning
Individuell lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-10-17
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Tullverket +46 0771520520

Företag
Tullverket

Adress
Tullverket
*
11298 Stockholm

Kontorsadress
*

Jobbnummer
3726967

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Sökord


Prenumerera
Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Tullverket: