Teamledare familjehemsvård

Kristianstads kommun / Socialsekreterarjobb / Kristianstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Kristianstad, Bromölla, Sölvesborg, Hässleholm, Östra Göinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kristianstads kommun i Kristianstad, Hörby eller i hela Sverige

Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 86 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.

Socialtjänsten har ett stort och utökat ansvar för de barn som placeras utanför hemmet. Handläggarna inom familjehemsvården består av familjehemssekreterare som rekryterar, utreder och handleder familjehem, samt barnsekreterare som ansvarar för att följa upp de placerade barnens situation. Familjehemssekreterare och barnsekreterare arbetar gemensamt i ärendena för att följa upp och säkerställa familjehemmets förutsättningar att möta barnens behov, samt göra nödvändiga förändringar om så behövs.

Vi söker dig med kunskap om aktuell lagstiftning, allmänna råd och riktlinjer för att kunna vägleda handläggarna på rätt sätt. Huvuduppdraget som teamledare är att stödja och ärendehandleda handläggarna, så att rätt åtgärder vidtas och att handläggningen sker på ett sådant sätt att barnen blir delaktiga och lyssnade på.

Teamledaren säkerställer att alla beslut fattas med utgångspunkt i barnets bästa och att de är väl grundade i beslutsunderlag. Som teamledare ansvarar man gemensamt med sin teamledarkollega för 8 barnsekreterare, 6 familjehemssekreterare och 1 handläggare som arbetar med insatsen kontaktperson och kontaktfamilj. Arbetet bedrivs såväl enskilt i det egna teamet som tillsammans med teamledarkollegan och dennes team.

Publiceringsdatum
2024-01-22

Arbetsuppgifter
Rollen som teamledare innefattar arbetsledning och ärendehandledning till handläggarna i enskilda ärenden och introduktion till nya medarbetare. Som teamledare i familjehemsvården ansvarar du för att fördela ärenden till handläggarna samt för att fatta beslut i enskilda ärenden enligt gällande delegationsordning.

Teamledare ansvarar även för föredragning av ärenden i FR/KR-förhandlingar, samt överföring av bistånd genom verksamhetssystemet Lifecare. I befattningen förväntas du ha stor kunskap inom ansvarsområdet, relevant lagstiftning samt vara garant för att rutiner och rättssäkerhet upprätthålls.

Du är i din roll arbetsgivarrepresentant och kommer bland annat bistå enhetschefen vid medarbetar- och lönesamtal. Du kommer även vara en del i enhetens ledningsgrupp samt delaktig i metodutveckling inom enheten.

Är du intresserad av att vara en del av detta arbete är du välkommen att ansöka om den utannonserade tjänsten.

Kvalifikationer
Vi söker dig med ett coachande förhållningssätt och som kan leda och motivera medarbetare att nå gemensamma mål. Vidare har du handlingsförmåga vilket innebär att du kan besluta och initiera handling samt planera ditt arbete väl då arbetet ofta innebär att driva flera processer parallellt. Tjänsten ställer även krav på att du har en god kommunikations- och samarbetsförmåga.

Du har socionomexamen och utbildning i BBiC. Det är meriterande om du även har genomgått ledarutbildning samt Signs of safety. Vi vill att du har minst tre års erfarenhet av socialtjänstens myndighetsutövande arbete med barn och unga och kunskap om aktuell lagstiftning och allmänna råd. Vi ser gärna att du även har erfarenhet av familjehemsvård och ledarerfarenhet. Du som söker till oss har B-körkort för att enkelt ta dig runt i vår kommun vid behov.

När sökande erbjudits anställning ska den som i sitt arbete direkt och regelbundet kommer i kontakt med barn visa ett registerutdrag ur polisens belastningsregister enligt bestämmelser i 2013:852 Socialtjänstlagen.

ÖVRIGT
Möt framtiden med oss i arbete och välfärdsförvaltningen. Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen. Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet.

I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.

Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer. Du kan också lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00.

Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-02-11
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "AOV-2024-7".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Kristianstads kommun (org.nr 212000-0951)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Kristianstad kommun, Barn och Ungdom

Kontakt
Enhetschef
Marita Frostemark
044-13 55 54

Jobbnummer
8410549

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kristianstads kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kristianstads kommun: