Systemadministratör/teamledare Servicedesk

Uppsala universitet, IT-avdelningen / Datajobb / Uppsala
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla datajobb i Uppsala, Östhammar, Sigtuna, Österåker, Håbo eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Uppsala universitet, IT-avdelningen i Uppsala

Uppsala universitet är ett brett forskningsuniversitet med stark internationell ställning. Uppgiften är att bedriva forskning och utbildning av högsta kvalitet och att på olika sätt samverka med samhället. Vår viktigaste tillgång är alla de individer som med sin nyfikenhet och sitt engagemang gör Uppsala universitet till en av landets mest spännande arbetsplatser. Uppsala universitet har 41 000 studenter, 6 500 anställda och en omsättning på 6 miljarder kronor.

tillträde snarast, tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning.

IT-avdelningen har uppdraget att arbeta både med strategiska IT-frågor och att vara en serviceorganisation för centrala tjänster vid universitetet. IT-avdelningens arbetsområde är brett och innefattar bl a systemutveckling, IT-strategi, systemförvaltning, drift, support och telefoni. Avdelningen har omkring 120 anställda och är indelad i tre enheter: drift, systemutveckling och användarstöd med IT i lärandet. Varje enhet delas in i olika team som är organiserade med inriktning mot användarna och de tjänster som de efterfrågar. Vi strävar hela tiden efter att förbättra och effektivisera vår service och våra tjänster.

Vi söker därför förstärkning av en erfaren teamledare till spännande och utvecklande jobb i Uppsala universitets centrala Servicedesk.

För mer information se http://uadm.uu.se/it

Publiceringsdatum
2014-09-17

Dina arbetsuppgifter
Servicedeskens huvuduppgift är att svara på supportsamtal och att i universitetets ärendehanteringssystem (Easit) bevaka och svara på IT-relaterade supportfrågor från anställda och studenter. Servicedesken ansvarar även för övervakningen av de IT-system som driftas vid IT-avdelningen och för att hantera eventuella incidenter.

Servicedesken består dels av supportpersonal i första linjen och dels av IT-tekniker och systemadministratörer med ansvar för övervakning, standardåtgärder och grundläggande felsökning i andra linjen.

Som teamledare för Servicedesken kommer du att ingå i teamet och vara den som samordnar medarbetarnas arbete och har huvudansvaret för prioriteringar och leveranser. Du ansvarar för incidentprocessen, det kontinuerliga kvalitetsarbetet och för att följa upp återkommande ärenden i syfte att proaktivt avhjälpa dessa. I rollen ingår att vara huvudsaklig kontaktperson mot enhetsledningen samt de övriga teamen och enheterna.

Vid behov ansvarar du för utbildning av ny personal och upprättande av nya rutiner och användardokumentation.

Kvalifikationskrav:
Relevant utbildning inom data- och systemvetenskap eller motsvarande. Erfarenhet av arbetsledning för en supportfunktion inom IT-området, i en större organisation. Praktisk erfarenhet av ITILs process för incident management, t ex i rollen som incident manager.

Generell insikt och förståelse för verksamhetsystem. Mycket god kommunikativ och stilistisk förmåga i både svenska och engelska. Förmåga att förstå och kommunicera med skilda grupper inom verksamheten, såsom universitetslärare, administratörer, tekniker, programmerare och driftsorganisation.

Arbetsuppgifterna ställer stora krav på förmågan att ta egna initiativ och att arbetsleda i en miljö där tempot periodvis är mycket högt.Viktiga personliga egenskaper är att du är ansvarstagande, lyhörd och strukturerad, samt har en väl utvecklad servicemedvetenhet. Du bör ha ett stort intresse för problemlösning och ha mycket god samarbetsförmåga.

Du ska inte vara främmande för att ta kommandot vid kritiska incidenter och fatta snabba beslut i pressade situationer. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet och att du kompletterar personalgruppen.

Önskvärt och meriterande:
Erfarenhet av förvaltningsarbete avseende stödsystem i en supportorganisation, såsom övervaknings- och ärendehanteringssystem. Erfarenhet av it-support inom statlig eller övrig offentlig verksamhet. Kunskap om Uppsala universitets organisation och struktur.

Vi strävar efter blandade arbetsgrupper och välkomnar därför en mångfald av sökande, med olika bakgrund och erfarenheter utöver ovanstående förväntningar.

Lön sätts efter kompetens. Det är önskvärt att löneanspråk anges i ansökan.

Upplysningar lämnas av Malin Dahlén,  malin.dahlen@uadm.uu.se , 018-4716292. 

Välkommen med din ansökan senast 13 oktober, 2014, UFV-PA 2014/625. Klicka på länken nedan för att komma till ansökningsformuläret. 

Systemadministratör/teamledare Servicedesk

Vi undanber oss erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp. Vi tar enbart emot ansökan på det sätt som beskrivs i annonsen.

Arbetstider och omfattning
100% tillsvidareanställning

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2014-10-13
Ange följande referens när du ansöker: UFV-PA 2014/2625
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Facklig kontakt
Carin Söderhäll, TCO/ST 018-471 1997
Per Sundman, Saco-rådet 018-471 1485
Stefan Djurström, Seko 018-471 3315

Företag
Uppsala universitet, IT-avdelningen

Adress
Uppsala universitet, IT-avdelningen
Box 256
75105 Uppsala

Kontorsadress
Box 256

Jobbnummer
2000781

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Uppsala universitet, IT-avdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Uppsala universitet, IT-avdelningen: