Systemadministratör

Bodens Kommun / Datajobb / Boden
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla datajobb i Boden, Luleå, Älvsbyn, Piteå, Kalix eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Bodens Kommun i Boden

Vill du vara med och bidra till satsningarna kring vår tids största utmaningar, och kunna påverka och lämna över något för framtida generationer att vidareutveckla? Då är Bodens Kommun en arbetsgivare för dig!

Boden ligger i Norrbottens kustland, endast 3 mil från havet mellan två älvdalar. Här bor cirka 28 000 personer. Boden är en modern småstad med närhet till det mesta vilket skapar ett givande arbets- och fritidsliv, det vi kallar närhetsliv.

Boden ligger i hjärtat av en etableringsintensiv region och är en viktig del av den gröna globala samhällsomställningen. Här skapas ett samhälle i tillväxt, rustat för att möta den gröna ny industrialiseringen, med smarta och hållbara lösningar för samverkan, boende, transporter, vardagen och ett modernt företagande.

Med ett starkt stöd från kompetenta kollegor och chefer, får du mod att våga prova. Hos oss får du stort förtroende i en fantastisk miljö, där det finns möjlighet att utveckla dig själv och andra.

Vill du veta mer om hur det är att jobba i Bodens kommun? Då kan du läsa mer här: www.boden.se/jobbaiboden

Nu händer det mycket i Boden. Vill du vara med? Vill du arbeta för en hållbar framtid och har ett intresse för miljö, avfall och återbruksfrågor? Gillar du att jobba för att verksamhetssystemen ska ge bästa möjliga nytta i verksamheten? Utmanas du av problemlösning där vi ska hitta bästa lösningen för vårt och kundens problem?
Då kan det vara dig vi söker!

Mycket händer inom området avfall och vi söker nu en systemadministratör till enheten Avfall & Kundtjänst placerad på avdelningen för vatten, avlopp och avfall (VAA). VAA-avdelningen ansvarar för den kommunala delen av Bodens vattenförsörjning, avloppsrening och avfallshantering. Tillsammans ska vi utveckla avfallsverksamheten i kommunen och jobba för att avfallsmängderna ska minska.

Publiceringsdatum
2024-01-15

Arbetsuppgifter
I din roll, tillsammans med fyra kollegor, kommer du utveckla och förvalta verksamhetssystemet och det kundregister som hanterar hela vår verksamhet.
Du kommer att säkerställa driften i verksamhetssystemet så att du och övriga kollegor kan arbeta effektivt. Det innebär bland annat att ta fram tydliga instruktioner för andra att följa eller ge fördjupat kunskapsstöd. Att se möjligheter och utveckla ett verksamhetssystem som är användarvänligt är en viktig del av tjänsten. Du kommer att ha mycket dialog med både interna och externa parter. Kontakten kommer att ske främst via Teams, telefon, e-post och i aktuella verksamhetssystem. Du blir även en stor del i avfallsverksamhetens digitala utvecklingsarbete i form av t.ex. e-tjänster och utskick via SMS/e-post, detta innebär utsökningar och utredningar om hur förändringar fungerar i våra verksamhetssystem.

Exempel på arbetsuppgifter:
• ansvara för drift, underhåll och utveckling av avfallsverksamhetens verksamhetssystem
• identifiera och åtgärda tekniska problem och driftstörningar
• säkerställa kvalitet på uppgifterna som systemet tar ut
• ge kunskapsstöd till användare i form av information, utbildning, support och användaradministration inom objektfamiljen
• omsätta verksamhetens arbetsrutiner i IT-systemens möjligheter
• sammanställa och analysera statistik
• driva support- och utvecklingsfrågor med leverantör av systemet och med internt IT-stöd
• bistå entreprenörer vid uppdatering av mjukvara i fordonsdatorer/-plattor
• vara delaktig i arbetet kring systemuppgraderingar samt versionstester i samband med uppdateringar i systemen

Du kommer även att stötta kollegorna på kundtjänsten och dina arbetsuppgifter kommer även innebära:
• Självständigt hantera kundärenden rörande avfall och återvinning. Det innebär bl a tolkning av avfallsföreskrifter och avfallstaxor samt hantering av ärendena i vårt verksamhetssystem EDP Future.
• Vara ett stöd till kollegor gällande tolkning av föreskrifter, taxor och systemfrågor
• Delta i entreprenörsuppföljningar

I din roll kommer du att vara i kontakt med många olika funktioner, både inom och utanför kommunen. Du kommer att vara kontaktperson och själv behöva vara uppsökande i kontakt med andra. Även andra arbetsuppgifter inom verksamheten kan ingå.

Kvalifikationer
Eftersom våra verksamhetssystem spelar en central roll för att knyta ihop avfallsverksamhetens olika delar är det helt avgörande att du besitter en god förmåga att samordna, samarbeta och har mycket goda digitala färdigheter. Som person är du kommunikativ, pedagogisk och tydlig. Du är även lyhörd för verksamhetens behov, lägger fokus på lösningar och prioriterar samt anpassar ditt arbete därefter. Då vi arbetar mycket med information, dokumentation och skrivelser förutsätter arbetet att du har erfarenhet av administrativt arbete, mycket god datorvana och god förmåga att uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Kvalifikationer
• eftergymnasial utbildning med relevant verksamhetsinriktning alt. erfarenhet inom verksamhetsområdet
• erfarenhet av liknande tjänst
• B-körkort

Meriterande:

• yrkeserfarenhet från avfallsverksamhet och återvinningsindustrin
• erfarenhet av arbete i kundservice
• erfarenhet av arbete inom offentlig verksamhet
• erfarenhet från verksamhetssystemet EDP Future och EDP Mobile eller andra verksamhetssystem
• erfarenhet av GIS
• erfarenhet och kunskap i Excel, Power-BI, SQL, Power query m.m.

ÖVRIGT
Vi värdesätter en jämn ålders- och könsfördelning samt mångfald inom alla yrkesområden.
Vi har rökfri arbetstid. Vi erbjuder en friskvårdstimme i veckan och ett friskvårdsbidrag. Via vår hälsoportal kan du som medarbetare boka in dig på olika friskvårdsaktiviteter ex massage, prova-på-träning, föreläsningar mm.

Följ oss gärna på Facebook och Instagram

När du söker jobb hos oss vill vi att du använder vårt e-rekryteringssystem. Support i e-rekryteringssystemet kan du få via 0771-693 693 Frågor om tjänsten besvaras av kontaktpersonerna i annonsen.

Vi tackar vänligt men bestämt nej till all kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-01-31
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C170744".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Bodens Kommun (org.nr 212000-2767)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Bodens kommun

Kontakt
Enhetschef
Maria Nyström
0921-62 000

Jobbnummer
8390693

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Bodens Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Bodens Kommun: