Sveriges Radio söker en ansvarig för licensiering av vårt arkivm

Sveriges Radio AB / Datajobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla datajobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sveriges Radio AB i Stockholm, Solna, Huddinge, Sollentuna, Södertälje eller i hela Sverige

Har du ett stort intresse för musik, kultur och samhällsfrågor och vill leta sända radioklipp från svunna tider? Kom och tillbringa dagarna med att leta efter gömda skatter i vårt arkivmaterial!

Sveriges Radio sänder cirka 140 000 timmar radio på ett år. Vi erbjuder ett brett utbud innehållande alltifrån de senaste nyheterna, en klassisk konsert i Berwaldhallen till ett livesänt sportevenemang. Förutom att kan ta del av vårt gedigna utbud när du vill och där du är, så säljer vi även sänt Sveriges Radio-material till kunder som vill använda det i andra sammanhang. Och det är här du kommer in i bilden. Vi söker dig som vill jobba i en helt unik roll och fördjupa dig i vårt arkivmaterial och leta fram historiska nyhetshändelser, ett jazzstycke eller en bejublande konsert till kunder.

Vår licensieringsspecialist ska gå i pension och nu söker vi en ersättare som vill jobba 100%. Vi kan också tänka oss att uppdraget delas mellan två personer där båda jobbar 50% - ange därför när du söker tjänsten vilket tidsomfattning du är intresserad av.

Publiceringsdatum
2022-01-04

Om tjänsten
Licensiering säljer tidigare sända program eller utdrag ur program till kunder som vill använda SR-materialet i andra sammanhang. Det handlar om alltifrån dokumentärer, poddar, TV-produktioner, musikutgivningar på CD, vinyl och på digitala plattformar till bilder ur SR:s bildarkiv. Försäljningarna sker med både nationella och internationella kontakter där bland annat England, USA, Japan, Tyskland, Norge och Finland är länder som vi har regelbunden kontakt med. Därmed innebär arbetet breda, positiva kontakter och en god servicekänsla krävs därför, eftersom man i sin roll representerar Sveriges Radio.

I rollen ingår du i Sveriges Radios marknadskommunikationsavdelning där bl. a. våra kommunikationspartners och varumärkesansvariga arbetar. Du ansvarar för licensieringsfrågor och rapporterar till chefen för marknadskommunikation.

Det dagliga arbetet är varierande och innehåller många olika moment såsom research i vårt digitala arkiv, arbete med ljudredigering i programmet DIGAS och leverans av ljudfiler. Det förekommer förhandling om pris på licensieringarna även om vi i grunden har en fast prissättning för användning i olika sammanhang tex rättigheter för film, för TV, för podd eller för en offentlig utställning.

Det är en stor variation av rättighetsförsäljningarna och man kan ägna rejält med tid för att gräva fram material på ett visst ämne som på det sättet ger speciella och oväntade kunskaper samt stimulerande dagar på jobbet. Då det stundtals är arbetsintensivt med många ärenden på gång samtidigt krävs det en struktur i arbetet, en god administrativ förmåga och en bra simultanförmåga.

Sammanfattningsvis kommer processen innebära att söka fram så bra material som möjligt i dialog med kunden, skriva avtal, leverera material och registrera fakturor. Det som gör rollen och licensieringsaffären unik, omväxlande och tillfredsställande är att du har tillgång till en ojämförbar skatt av arkivmaterial och får följa processen från start till slut.

Den vi söker

Vi söker sig som har erfarenhet av att arbeta med research och är van att söka i databaser. Vi tror att du har ett stort intresse för samhällsfrågor, musik eller kultur, då det speglar materialet du kommer att arbeta med. Du kan ha jobbat på ett produktionsbolag, nationellt arkiv, bibliotek eller kanske en skivbutik.

Då rollen till stor del består av både interna och externa kontakter är det viktigt att du är kommunikativ, serviceorienterad och genuint trivs med att ha kontakt med människor. Du uppfattas som positiv, trevlig och hjälpsam i kontakten med andra. Din befattning är du dock unik om - givet att rollen inte delas på två halvtider - varför du behöver kunna arbeta helt självgående.

Meriterande är att du har kunskap om inspelningsteknik, mixning och redigering samt hantering av bilder. I ditt arbete med ljudfilerna blir det lättare för dig att uppfatta ljudkvalitet och dylikt och vid försäljning av bilder behövs en viss kunskap kring bildkvalitet. Om du inte har dessa kunskaper tror vi att du lär dig detta på plats hos oss.

Ansökan och kontaktuppgifter
Tjänsten är placerad i Stockholm med möjlighet att jobba på distans. Tillträde är så snart som möjligt enligt överenskommelse och provanställning kan komma att tillämpas. Vänta inte för länge med att skicka in din ansökan, då vi hanterar dem ansökningar löpande! Sista ansökningsdag 11 februari.

Frågor om tjänsten: Christian Rauch, chef för marknadskommunikation, christian.rauch@sr.se
Frågor om rekryteringen: Christian Rosendahl, HR, christian.rosendahl@sr.se
Facklig kontakt: SJF och Unionen nås via Sveriges Radios växel 08-784 50 00. SACO nås via saco@sverigesradio.se

Varaktighet, arbetstid
• -

Ersättning
Enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-02-11
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Sveriges Radio AB

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Sveriges Radio AB (org.nr 556419-3232)

Jobbnummer
6225285

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sveriges Radio AB

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sveriges Radio AB: