Svea hovrätt söker en chefssekreterare

Sveriges Domstolar / Assistentjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla assistentjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sveriges Domstolar i Stockholm, Solna, Huddinge, Sollentuna, Södertälje eller i hela Sverige

Trivs du i en roll som innebär att du arbetar nära och stöttar verksamhetens ledning? Söker du en tjänst som innefattar många interna och externa kontakter? Nu finns möjligheten att bli chefssekreterare vid Svea hovrätt och ha en central roll i en av samhällets viktigaste verksamheter.

Om arbetsplatsen
Svea hovrätt är landets största hovrätt med cirka 400 anställda. Hovrättens huvudsakliga uppgift är att överpröva mål och ärenden som överklagats från de tingsrätter som ingår i hovrättens domkrets. Svea hovrätt består av åtta dömande avdelningar samt en administrativ enhet. Den administrativa enheten består av tre sektioner: HR, ekonomi och bibliotek, Arkiv och registratur samt Service.

Hovrätten erbjuder en attraktiv arbetsplats, vackert belägen i kulturhistorisk miljö på Riddarholmen centralt i Stockholm. Hovrätten strävar efter att vara en öppen och modern arbetsplats och värdesätter mångfald bland personalen avseende ålder, kön samt etnisk och kulturell bakgrund.

Publiceringsdatum
2023-09-22

Dina arbetsuppgifter
I rollen som chefssekreterare erbjuds du ett varierande och utvecklande arbete i hovrätten. Du kommer att vara ett stöd till hovrättspresidenten innefattande bl.a. mötesbokningar samt att ansvara för presidentens officiella telefon och mail, och ta emot besök. Du kommer också att arbeta med planering och åtgärder inför och under olika möten och aktiviteter som presidenten ansvarar för eller annars deltar vid - av både internt och externt slag.

Vidare kommer du att hantera e-post och brev från allmänheten samt inbjudningar och anmälan till vissa utbildningar av internt och externt slag. Viss diarieföring i W3D3 och administrering av interna och externa enkäter förekommer också.

I arbetet ingår även:

- Att upprätthålla kanslifunktionen för Statens ansvarsnämnd,
- Att vara koordinator för remisser,
- Administrativ hantering av andra återkommande ärenden såsom deponering av fullmakter och förfrågningar från Advokatsamfundet angående inträden i samfundet,
- Att bistå med publiceringar på intranätet,
- Att vara back-up i övriga administrativa frågor som förekommer inom enheten.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har fullgjord gymnasieutbildning och flerårig väl vitsordad relevant yrkeserfarenhet, gärna innefattade arbete med ledningsstöd. Om du har erfarenhet av administrativt arbete från statlig eller kommunal verksamhet kan det vara meriterande.

Du har mycket goda kunskaper i svenska språket, både i tal och skrift, och mycket god kommunikativ förmåga. Du har även goda kunskaper i Office-paketet.

Rollen kräver att du har god förmåga att självständigt planera och strukturera ditt arbete. Som person är du ansvarstagande, flexibel, noggrann och prestigelös samt har ett gott omdöme. Du har lätt för att lära nytt, en god förmåga att analysera och prioritera samt ett intresse för utvecklingsfrågor. Du har en självklar servicekänsla samt ett problemlösande förhållningssätt. Vidare behöver du ha ett förtroendeingivande och professionellt sätt i kontakten med parter och allmänhet. Du ska också ha en väl utvecklad samarbetsförmåga och kunna medverka till trivseln på arbetsplatsen. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.

Arbetsprov kan komma att användas vid rekryteringen.

Ansökningsförfarande
- Fullständig ansökan görs i Varbi.
- Ladda upp slutbetyg från gymnasiet. Behöver du komplettera detta ska det framgå i det personliga brevet.
- I fältet för ditt Personliga brev beskriver du varför du sökt anställning som chefssekreterare samt beskriv på vilket sätt du kan bidra till domstolens verksamhet.
- I fältet Arbetslivserfarenheter och utbildningar anger du dina erfarenheter, observera att CV inte ska bifogas eller laddas upp. Ange tidigare arbetsplatser med tillhörande arbetsuppgifter samt tidsperioder. Var god specificera anställningstidens längd i fritext; År-Månad-Dag (exempel från: 2020-01-01 till: 2020-12-31).

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ersättning
Månadslön. Inom Sveriges domstolar tillämpas individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-10-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "HSV 2023/1423".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Sveriges Domstolar (org.nr 202100-2742)

Arbetsplats
Svea hovrätt

Kontakt
Åsa Karlbom, HR-specialist
08-56167146

Jobbnummer
8135184

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sveriges Domstolar

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sveriges Domstolar: