Strategisk inköpare till Polismyndigheten

Polismyndigheten - Göteborg City - S / Inköpar- och marknadsjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten - Göteborg City - S i Göteborg

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu en strategisk inköpare som vill vara i händelsernas centrum och har en stor drivkraft. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Inköpsenheten ansvarar för all anskaffning inom Polismyndigheten exklusive IT-området på både nationell och regional nivå. Inköpsverksamheten omfattar myndighetens inköps- och upphandlingsverksamhet baserat på ett kategoristyrt arbetssätt samt även den centrala lagerhanteringen. Polisen anskaffar årligen varor, tjänster och entreprenader för drygt 5 miljarder kronor.

Polisens inköpsverksamhet är också under snabb utveckling med fokus på att etablera strategiskt inköp och kategoristyrning i organisationen. Vi söker en strategisk inköpare till Inköpsenheten, sektionen Polisspecifika varor och tjänster med placering i antingen Göteborg eller Stockholm och som vill vara med och bygga en inköpsfunktion i framkant. Inom sektionen Polisspecifika varor och tjänster ingår köp av polisspecifika tjänster såsom transporter, tolk- och översättning, bevakning, köp av varor och tjänster kopplat hund och rytteriverksamheterna, vapen, skyddsutrustning samt beklädnad.

Publiceringsdatum
2023-03-03

Dina arbetsuppgifter
Som Strategisk inköpare ska du kunna ta ett samlat inköpsansvar inom en eller flera kategorier/underkategorier och ta ansvar för genomförandet av en hel inköpsprocess, från att behov uppstår till att avtalet avslutas. Det innefattar bl.a. att initiera och vidmakthålla kontakter med interna och externa intressenter under avtalets hela livscykel. Du ska driva strategiskt inköpsarbete inom en eller flera kategorier/underkategorier och skapa och vidmakthålla marknadsinformation.

I din roll ska du självständigt genomföra upphandlingar och vid behov förnyade konkurrensutsättningar samt mer komplicerade direktupphandlingar. I samband med upphandling arbeta med att verkställa framtagna kategoriplaner och upprätta upphandlingsstrategier samt implementera avtal tillsammans med processägare för kategorin.

Du arbetar även med affärsrelaterad och kommersiell uppföljning, inklusive avtalstolkning. Genom aktivt spendarbete driver du affärs- och leverantörsutveckling inom dina kategori/underkategorier. För att nå enhetens mål driver du tillsammans med dina kollegor arbetet med att effektivisera och rättssäkra myndighetens inköp genom utvecklad E-handel. Du säkerställa en god förvaltning av avtal, system och dokumentation. Arbetet bedrivs med flera uppdrag parallellt.

Arbetsuppgifter är i huvudsak ovan, men andra uppgifter kan också förekomma.

Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
minst 2 års relevant högskoleutbildning alternativt 2 årig yrkesutbildning inom inköp eller motsvarande inriktning.
erfarenhet av att ha genomfört upphandlingar enligt lagen om offentlig upphandling (LOU)
god förmåga att uttrycka dig på svenska, såväl i tal som i skrift

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
erfarenhet av tjänsteupphandlingar
erfarenhet av fördjupad spendanalys, avtalsuppföljning och kostnadsberäkningar
erfarenhet av inköpsarbete inom privat inköpsorganisation eller offentliga bolag
erfarenhet från inköpsarbete inom polismyndigheten
erfarenhet av kategoristyrt inköpsarbete

Arbetsuppgifterna ställer krav på din förmåga att driva dina processer framåt. Du är en god problemlösare genom din förmåga att analysera och bryta ner problem. Vi söker dig som är driven, serviceinriktad och initiativrik samt har en god kommunikativ förmåga. Rollen som strategisk inköpare ställer krav på att du kan arbeta självständigt samtidigt som du har god samarbetsförmåga.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Du agerar i enlighet med polisens medarbetarpolicy där du företräder Polismyndigheten och stärker förtroendet hos allmänheten. Du har förmåga att kombinera effektivitet, engagemang och tillgänglighet i arbetet.
Rollen kräver svenskt medborgarskap på grund av placering i säkerhetsklass.

Fackliga företrädare
OFR/P: Sofia Ask, tfn 010-563 87 10
Saco-S Avdelningarna: Lawen Dehghani, tfn: 010-563 85 79
Seko Polisen: Karna Tillheden, tfn 010-561 66 27
ST vid Nationella avdelningarna: Pär Renberg, tfn 072-246 52 37

Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Göteborg eller Stockholm
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Strategisk inköpare, Ekonomiavdelningen
I ditt CV och personliga brev önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 13 mars 2023. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A121.651/2023 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-03-13
E-post: jobb.na@polisen.se

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A121.651/2023".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Polismyndigheten (org.nr 202100-0076)

Arbetsplats
Polismyndigheten - Göteborg City - S

Kontakt
Rekryterande chef
Carina Ryberg
carina.ryberg@polisen.se

Jobbnummer
7506960

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten - Göteborg City - S

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten - Göteborg City - S: