Speciallärare till tidig utvecklingsnivå och autism till Foucaul

Södertälje kommun, Foucaultgymnasiet / Speciallärarjobb / Södertälje
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla speciallärarjobb i Södertälje, Salem, Ekerö, Nykvarn, Botkyrka eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Södertälje kommun, Foucaultgymnasiet i Södertälje

Är du redo för Södertälje?
Vill du arbeta i en av Sveriges mest intressanta skolkommuner? Kom till Södertälje! Det är här det händer!

Här utvecklar vi de kommunala förskolorna och skolorna utifrån tydliga verksamhetsidéer. Här prövar vi en tvålärarmodell där lärarna arbetar i par i klassrummet. Vi har pedagogistor och utvecklingslärare som stöttar och coachar våra medarbetare ute på förskolorna och skolorna. Och här har vi en gemensam modell för det kollegiala lärandet där fokus ligger på att lära av varandra och utveckla ämnesundervisningen.

Att utveckla och förbättra förskolan och skolan måste göras systematiskt av skickliga ledare och lärare. Dessutom på ett strategiskt och långsiktigt sätt. Vår utveckling bygger på det forskningen visat är framgångsfaktorer för förbättringsarbete i förskola och skola. Dessutom har vi valt att prioritera några särskilda områden, till exempel pedagogiskt ledarskap, mål och resultatstyrning samt kvalitet i undervisningen. Egentligen handlar allt vårt arbete om att skapa förutsättningar för dig att göra ett bra jobb.

Peter Fredriksson
Utbildningsdirektör

Foucaultgymnasiet är en gymnasiesärskola med stor bredd. Vi har ett åttiotal elever inom Individuellt program och fem nationella yrkesprogram samt ett knappt femtiotal personal.

Kunskap, trygghet, delaktighet är våra ledord och vår strävan "Möjligheter och utmaningar till alla!" Vår verksamhetsidé: Foucaultgymnasiet ska ge kunskaper för arbete, boende och fritid i en framtid med största möjliga självständighet och för ett fortsatt lärande. Eleven utvecklar god självkänsla, medvetenhet om funktionsnedsättning och strategier för att hantera denna. Våra viktigaste perspektiv är det inkluderande och det kommunikativa, efter vars och ens förutsättningar, i socialt samspel och med IKT som verktyg.

Fokus i verksamheten är kunskap, trygghet och delaktighet, där identitet och självständighet stärks genom att säkerställa att eleverna lyckas. Vi lär genom sammanhang, teori och praktik vävs ihop och utgår tydligt från programmål. Genom estetiska uttrycksmedel tas alla sinnen till vara och kunskaper befästs genom repetition. Eleverna motiveras, uppmuntras och utmanas för att ständigt nå högre mål.

Vi lockar till lärande!

Publiceringsdatum
2016-05-09

Arbetsuppgifter
Vi söker dig speciallärare som vill utmana invanda mönster och arbeta aktivt i tvålärarsystem. Du och din tvålärarkollega arbetar ihop med gemensam planering, genomförande och utvärdering av undervisningen. I klassen går elever på tidig utvecklingsnivå och ofta annan funktionsnedsättning som autism/grav autism och/eller fysisk funktionsnedsättning. Arbetet utförs i ett större lag om såväl pedagoger som elevassistenter, och i förekommande fall i samarbete med personliga assistenter.

Mycket av det pedagogiska utvecklingsarbetet sker övergripande i pedagoglag på skolan, där alla samarbetar över nivå- och programgränserna. Vårt systematiska kvalitetsarbete genomsyras av Språkutvecklande arbete, Inkludering och IKT. Utvecklingsarbetet bygger på forskning kring framgångsfaktorer för en framgångsrik skola och vi förväntar oss att du tar aktiv del i vår satsning Foucault 2.0 - en gymnasiesärskola i särklass!

Kvalifikationer
Du har lärarlegitimation, gärna som förskollärare, och specialpedagogisk kompetens. Kunskap kring neuropsykiatrisk funktionsnedsättning och stor erfarenhet av arbete inom grav autism.

Vi har höga förväntningar att du vill bidra med nya idéer till vårt utvecklingsarbete med tvålärarsystem och undervisning i nära samverkan med pedagoger och elevassistenter.

Du behöver ha goda ledaregenskaper, sinne för struktur, vara kreativ och våga testa nytt.
Då vår skola är mycket inriktad på att arbeta med lågaffektivt bemötande som metod, behöver du vara en person som kan behålla lugnet i stressiga situationer och bidra till vårt arbetssätt. Extra meriterande är erfarenhet från arbete med lågaffektivt bemötande enligt Hejlskovs arbetssätt, och ex Studio III-utbildning. Ytterligare värderas kunskaper kring läs-och skrivinlärning som en viktig merit.

ÖVRIGT
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2016-08-11 .

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-05-15
Ange följande referens när du ansöker: A572299
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Gun Lind, Rektor 08-5230 4509

Företag
Södertälje kommun, Foucaultgymnasiet

Adress
Södertälje kommun, Foucaultgymnasiet
Campusgatan 26
15189 Södertälje

Kontorsadress
15138 Södertälje

Jobbnummer
2832014

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Södertälje kommun, Foucaultgymnasiet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Södertälje kommun, Foucaultgymnasiet: