Speciallärare - Förstelärare till Örtagårdsskolans anpassade grundskola

Malmö kommun / Speciallärarjobb / Malmö
2024-03-05
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den aktuella platsannonsen "Speciallärare - Förstelärare till Örtagårdsskolans anpassade grundskola" (sökbar t.o.m. 2024-05-10) ⬅️


Visa alla speciallärarjobb i Malmö, Burlöv, Lomma, Staffanstorp, Vellinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Malmö kommun i Malmö

Ref: 20240453

Publiceringsdatum
2024-03-05

Dina arbetsuppgifter
Nu söker vi en speciallärare med försteläraruppdrag till Örtagårdsskolans anpassade grundskola!

Huvuduppdraget för försteläraren är att bidra till högre måluppfyllelse för eleverna genom undervisning och arbete med skolans systematiska kvalitetsarbete.

Försteläraren leder och handleder kollegialt pedagogiskt utvecklingsarbete på uppdrag av rektor. Detta innebär att planera, organisera och leda utvecklingsprocesser som berör enskild, eller flera kollegor, i ämneslag, arbetslag och i utvecklingsgrupper på skolan. Utvecklingsprocesserna är identifierade i skolans systematiska kvalitetsarbete för att leda till högre måluppfyllelse. Försteläraruppdraget kräver, förutom att du är en erfaren och skicklig lärare, att du håller dig väl uppdaterad på relevant forskning. Huvuddelen av förstelärarens tjänst är undervisning och uppgifter som hör till undervisningen.

Du kommer att i huvudsak vara klassansvarig och undervisa elever som läser inriktning ämnesområde i åk 1-3. Eleverna har en intellektuell funktionsnedsättning och läser efter läroplanen för anpassad grundskola. I ditt uppdrag ingår bland annat att planera, genomföra och utvärdera det pedagogiska arbetet utifrån skolans styrdokument och elevens behov och intressen, enskilt såväl som tillsammans med arbetslaget som du tillhör.

Lärarna har god mötesstruktur för samplanering och kollegial utveckling. Du samarbetar med övrig skolpersonal för en god lär-och arbetsmiljö. Du kommer att ingå i ett arbetslag med lärarkollegor, grundlärare i fritidshem samt elevassistenter.

Lärmiljön i anpassad grundskola görs tillgänglig genom tydliggörande pedagogik och differentierad undervisning. Visuellt stöd används i inlärningssituationer och sociala sammanhang samt alternativ kompletterande kommunikation (AKK) används med utgångspunkt i både individuella behov och gruppens behov.

Kvalifikationer
Du är speciallärare och det är meriterande om du har en påbyggnadsutbildning som speciallärare inriktning intellektuell funktionsnedsättning. Du har stor erfarenhet av arbete i anpassad grundskola. Det är viktigt att du har god digital kompetens samt har arbetat med Widget go och Inprint i din undervisning. Som förstelärare behöver du ha minst fyra års väl vitsordat arbete med undervisning som behörig lärare inom ramen för en eller flera anställningar inom skolväsendet.

Då våra elever behöver stöd i sin kommunikation vill vi att du är van vid att använda tecken som stöd, TAKK. Det är betydelsefullt att du har erfarenhet av att använda olika former av bildstöd samt alternativa lärverktyg i din undervisning.

I den anpassade grundskolan möter du elever med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, NPF. Du behöver därför ha god kunskap om elever med bland annat autism och ADHD och hur man arbetar lågaffektivt. Det är meriterande om du har vana att hantera elever med epilepsi och fysiska funktionsnedsättningar.

Du har god kunskap om skolans styrdokument och tillämpar dem i det dagliga arbetet. Du är kreativ och kan anpassa ditt förhållningssätt och dina pedagogiska metoder utifrån den individuella elevens- eller elevgruppens behov. Du utvecklar den pedagogiska verksamheten till att bli både rolig, inspirerande och utmanade. Vi förutsätter att du ser varje elev utifrån ett helhetsperspektiv och har en positiv elevsyn. Du skapar goda relationer med elever, föräldrar och kollegor.

Som person är du lugn, stabil och lyhörd och har förmågan att skapa en lugn miljö för eleverna. Du har vana att arbeta självständigt och ta beslut, men kan även samarbeta i arbetslag. Att arbeta med våra elever innebär att ingen dag är den andra lik. Dagsform avgör vilka krav och aktiviteter som fungerar för eleverna. Du behöver därför vara flexibel och ha förmåga att anpassa ditt arbetssätt efter verksamhetens behov. Det är nödvändigt att du behärskar god svenska i tal och skrift.

Vi ser fram emot din ansökan!

Om arbetsplatsen
Örtagårdsskolan är en F-9 grundskola och har en 1-9 anpassad grundskola. Totalt har vi cirka 500 elever. Anpassad grundskola består av 52 elever som läser ämne eller ämnesområde. Fritidshemmet på anpassad grundskola har cirka 20 elever och vår korttidstillsyn har 10 elever.

Vår mångkulturella lärmiljö präglas av en språkutvecklande undervisning i alla verksamheter. Ett nära samarbete mellan personal och skolledning gör att det blir tydligt för alla att vi arbetar i en gemensam och målmedveten riktning.

Grundskoleförvaltningen - stadens största förvaltning med ca 80 skolor, 6500 medarbetare och 36000 elever erbjuder en arbetsplats för alla. Här vill vi växa, utvecklas och utmanas i vårt lärande tillsammans - varje dag. Vi ser till att alla får en god arbetsmiljö och satsar på ledarskap. Tillsammans arbetar vi alla för varje elevs bästa skola!

Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.

Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb

Information om tjänsten
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1
Tillträde: 2024-08-08 eller enligt överenskommelse

Övrig information
Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete.

Enligt skollagen krävs uppvisande av utdrag ur polisens belastningsregister vid anställning inom förskola, skola och skolbarnomsorg. Blankett för att beställa utdraget finns på: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/skola-eller-forskola/

Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.

För att skicka in din ansökan, klicka på ansök nedan. Har du några frågor gällande tjänsten kontakta kontaktpersonerna i annonsen. Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta annonsens kontaktperson för alternativ sökväg.

Ersättning
Lön enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-03-27
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Malmö kommun (org.nr 212000-1124), https://malmo.se/

Arbetsplats
Malmö stad

Kontakt
Biträdande rektor
Anna Kersti Stjernfeldt
AnnaKersti.Stjernfeldt@malmo.se
073-146 53 36

Jobbnummer
8516901

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Malmö kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Malmö kommun: