Specialistsocionom till barn och ungdom

Ljusdals kommun / Administratörsjobb / Ljusdal
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Ljusdal, Nordanstig, Hudiksvall, Bollnäs, Söderhamn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Ljusdals kommun i Ljusdal, Hudiksvall, Bollnäs, Ånge, Ockelbo eller i hela Sverige

Ljusdals kommun är beläget i den nordvästra delen av det vackra Hälsingland. De största orterna i kommunen är Ljusdal, Järvsö och Färila. I vår kommun är det nära till allt som hör till livets goda, ett rikt kulturliv och en mångfald av aktiviteter och sevärdheter! För dig som är naturintresserad finns oändliga möjligheter till upplevelser utöver det vanliga.

Tillsammans arbetar vi i kommunen med allt som är viktigt i våra
kommuninvånares vardag. I Ljusdals kommun har 1700 medarbetare Sveriges viktigaste jobb när vi servar våra 19 000 invånare. Är du den som vill berika oss med dina kunskaper, ditt engagemang och din personlighet?

Ett av socialtjänstens svåraste uppdrag är arbetet med barn och unga som far illa eller riskerar att fara illa. Vi satsar på en organisation för stabilitet och kvalitet med nära chefsskap och specialistsocionomer. Personalens kompetens är väsentlig för att nå rättssäkerhet och upprätthålla god kvalitet i arbetet. Vi söker därför en till specialistsocionom till barn- och ungdomsgrupperna.

Barn, ungdoms - och mottagningsenheten består av tre arbetsgrupper. Barngrupp och ungdomsgrupp med fyra socialsekreterare vardera och en specialistsocionom samt mottagningsgrupp med tre specialistsocionomer. Vi har en egen administratör till vår hjälp. Nu söker vi en till specialistsocionom. Barnens behov är i fokus och utgångspunkten är att barn ska bli lyssnade på, göras delaktiga och få information.
Vi arbetar nära varandra utifrån samlad kompetens och personlighet. Ambitionsnivån är hög vilket innebär att humorn är viktig för att få balans i detta komplexa arbete. Vi prioriterar möten med barn, ungdomar och föräldrar. Arbetet är varierande, utvecklande och utmanande.
Som specialistsocionom är du underställd enhetschefen och har ett särskilt ansvar för professionsområdet i relation till både chef och medarbetare. Rollen innebär att ge specialiststöd till chefer och handläggare i ärendefrågor, handläggning och dokumentation. Du är ett metodstöd för handläggare i överklaganden och komplicerade ärenden. Du förväntas ansvara för att evidensbaserad praktik tillämpas och bevaka och bidra till att relevant forskning implementeras i verksamheten. Som specialistsocionom sammanställer du kunskapsunderlag och bidrar till utveckling av utredningsmetodik. Rollen innebär att du utövar mentorskap för medarbetare samt ansvarar för praktikanter inom verksamhetsförlagd utbildning.
Befattningen innefattar även handläggning av egna ärenden.

Socionomexamen eller annan akademisk utbildning enligt Socialstyrelsens krav. Du bör ha minst fem års erfarenhet av myndighetsutövning med barn och familjer. God kunskap om gällande lagstiftning. God förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift. Du är utvecklingsorienterad och har en genuin förmåga att kommunicera och samverka på ett respektfullt sätt. Vi ser det som en fördel om du har utbildning i BBIC, i Signs of Safety eller systemteori. Arbetet ställer krav på att du kan vara flexibel, samarbetsinriktad men också drivande. Vi ser gärna att du som sökande är stabil, pedagogisk och har förmåga att entusiasmera och vägleda andra för att på så sätt utveckla verksamheten. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. För detta arbete krävs att du uppvisar registerutdrag från Rikspolisstyrelsen.
Vi erbjuder möjlighet till distansarbete och satsar på vidareutbildning utifrån vår kompetensplan. Efter att ha jobbat hos oss i några år kan du räkna med en längre utbildning på magisternivå el psykoterapeutisk inriktning. Särskilda lönesatsningar pågår. Vi har bl a friskvårdspeng och möjlighet att växla in semestertillägg mot extra semesterdagar samt ett generöst flextidsavtal. Extern handledning är en självklarhet för oss. Provtjänstgöring kan tillämpas. Körkort krävs.

Tillsvidareanställning from. 170501 eller enligt överenskommelse.
Heltid.
Verksamhetschef Chatarina Plomér, 0651-18094, 070-257 38 62.
SSR: Staffan Olsson, 0651-18000, Vision: Anette Swed, 0651-18000.
2017-03-24

Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:

Ljusdals kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen.

Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta
oss med sådana erbjudanden.

Varaktighet, arbetstid
Heltid Tillsvidareanställning

Publiceringsdatum
2017-03-02

Ersättning
Månadslön
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-03-03
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Chatarina Plomér

Företag
Ljusdals kommun

Adress
Ljusdals kommun
Norra Järnvägsgatan 21
82780 Ljusdal

Kontorsadress
Norra Järnvägsgatan 21

Jobbnummer
3351245

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Ljusdals kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Ljusdals kommun: