Specialist inom informatik och eArkivfrågor

Dfind IT AB / Datajobb / Stockholm
2019-01-14
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Specialist inom informatik och eArkivfrågor" (publicerad 2019-02-05) ⬅️


Visa alla datajobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Dfind IT AB i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Danderyd, Järfälla eller i hela Sverige

Specialist inom informatik och eArkivfrågor
Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) är en medlemsorganisation för kommuner, landsting och regioner. Vi arbetar med intressebevakning, verksamhetsutveckling och service åt medlemmarna. SKL är också Sveriges största arbetsgivarorganisation. Vårt främsta uppdrag är att ge våra medlemmar bättre förutsättningar för lokalt och regionalt självstyre. Tillsammans utvecklar vi välfärden. Vi är en spännande och utvecklande arbetsplats för dig som är intresserad av samhällsfrågor. På SKL har du möjlighet att bidra till och påverka samhället. Vårt kontor finns vid Slussen i Stockholm där de flesta av våra ca 450 medarbetare sitter. Läs mer om SKL på www.skl.se. Nu söker vi, i samarbete med vår partner i detta ärende, Dfind IT en;

Specialist inom informatik och eArkivfrågor till sektionen för informationshantering och digital arbetsmiljö

Tjänsten som Specialist inom informatik och eArkivfrågor är placerad på avdelningen för digitalisering vid sektionen för informationshantering och digital arbetsmiljö.

Digitaliseringsavdelningen är en koordinerade katalysator för att stärka våra medlemmarnas förmåga att vässa välfärden med digitalisering men även för SKL:s interna digitala transformation under parollen-digitalt först. Inom SKL ansvarar respektive sakavdelning för genomförandet av digitaliseringsstrategier och projekt inom sina respektive verksamhets- och ansvarsområden. Digitaliseringsavdelningen är ett stöd i det arbetet och har inom vissa områden en koncern- och kansliövergripande koordinerande funktion.

Digitaliseringsavdelningen ansvarar för att driva och genomföra verksamhetsövergripande insatser.

Tjänsten

I tjänsten som specialist inom informatik och eArkivfrågor ingår att tillsammans med övriga experter och strateger på sektionen/avdelningen samordna arbetet med att leverera mot satta mål inom insatsområdet. Närheten till juridiken inom detta område gör att en god samverkan med Juridiska avdelningens experter inom området är en viktig framgångsfaktor.

Därtill kommer att föra en kontinuerlig dialog med SKLs medlemmar för att lyssna in behov, dela erfarenheter och förankra förslag. Du kommer tillsammans med dina kollegor arbeta fram vägledningar, olika typer av stödmaterial och stötta medlemmarna i att använda och införa digital infrastruktur och informationsförsörjningstjänster. I ansvaret ingår också att bedriva påverkansarbete inom området och delta i olika samverkans- och expertforum kopplade till frågan och i dessa forum aktivt bevaka medlemmarnas intressen.

Inom ramen för leveransansvaret ingår också att ha kontinuerlig dialog med SKLs sakavdelningar samt bolagsrepresentanter inom koncernen för att säkerställa att även dom strävar mot en sammanhållen och konsekvent informationshantering.

Publiceringsdatum
2019-01-14

Bakgrund
Vi söker nu dig som vill stödja kommuner, landsting och regioner i arbetet med arkivfrågor, dokument- och informationshantering samt införande av e-arkiv. Rätt kandidat har, utöver relevant högskoleutbildning, god erfarenhet av liknande arbete och är en drivande, resultatorienterad och kommunikativ medarbetare.

I din nya roll som specialist inom informatik och e-arkivfrågor hos SKL får du god användning av dina tidigare erfarenheter av att verka i en stor, relativt komplex organisation. Samarbetet och interaktionen med kollegor på andra enheter roar dig och är en del av arbetet du har god erfarenhet från. Din nya roll innebär, givetvis, att lyfta blicken och skapa kontakt även med kommuner, landsting, regioner och SKL:s bolag Inera AB och SKL Kommentus. Andra viktiga, externa, samverkansparter är Regeringskansliet, Riksarkivet och andra statliga myndigheter, samverkans- och intresseorganisationer samt akademi och näringsliv. I alla dom kontakterna kommer du få god användning av dina tidigare erfarenheter av liknande arbetssätt liksom din vilja att, ibland, söka dig utanför vårt hus för att komma framåt i arbetet.

Vi söker dig med följande kvalifikationer

• Dokumenterad kunskap och erfarenhet av arbete med informationshantering så som:

• Framtagande av arbetssätt, rutiner och lösningar för digitalt bevarande (e-arkiv)

• Informationsvärdering och gallringsutredningar

• Informationsklassning

• Begrepps- och informationsmodellering

• Processmodellering

• Kravfångst/kravanalys för e-arkivlösningar

• Nyttokalkylering

• Program/projektledarutbildning

• Har upprätthållit en projekt/programledande roll inom en offentlig organisation (kommun eller landsting) kopplad till informationsförsörjning och/eller eArkivfrågor

• Högskoleutbildning inom adekvat område

• Gedigen erfarenhet av arbete med arkivfrågor både inom analog och digital informationshantering.

• Mycket goda kunskaper om samt erfarenhet av kommunal verksamhet.

• Förmåga att pedagogiskt förmedla fakta, idéer och budskap samt använda moderna verktyg för kommunikation.

Det är meriterande om du har

• Har arbetat med arkitektur, infrastruktur och informationshanteringsfrågor under de 5 senaste åren

• Erfarenhet av utbildningsverksamhet är meriterande.

• Upphandling i enlighet med LoU

• Erfarenhet av ledarskap, antingen från linjechefsposition eller projektledning av större projekt

• Varit aktivt delaktig i kravställning/upphandling/införande av e-arkiv och eller processer för att sammanställa och publicera öppen data

• Erfarenheter av agila arbetssätt

Vi söker dig med följande personliga förmågor och färdigheter

• Samarbetsorienterad

• Strategisk

• Flexibel

• Självgående

• Resultatorienterad

• En god komunikatör

• Gott omdöme

Välkommen med din ansökan!

Vi ser fram emot att se din ansökan så snart som möjligt, dock senast 2019-01-31. Vi tillämpar löpande urval. Ansökan sker via www.dfind.se/it kontakta gärna ansvarig rekryteringskonsult Oscar Nordström, Dfind IT, oscar.nordstrom@dfind.se om du har frågor.

Varaktighet, arbetstid
Heltid Tillsvidare

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-01-31
Ange följande referens när du ansöker: 201187532
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Oscar Nordström oscar.nordstrom@dfind.se 0725542282

Företag
Dfind IT AB

Adress
Dfind IT AB
Regeringsgatan 65
11156 STOCKHOLM

Kontorsadress
Regeringsgatan 65, 11156 STOCKHOLM

Jobbnummer
4553155

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Dfind IT AB

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Dfind IT AB: