Socialsekreterare till Vuxenenheten

Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen / Administratörsjobb / Sandviken
2017-03-27
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Socialsekreterare till Vuxenenheten" (publicerad 2023-08-09) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Sandviken, Ovanåker, Gävle, Hofors, Ockelbo eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen i Sandviken, Gävle eller i hela Sverige

Som medarbetare i Sandvikens kommun är du varje dag med och formar vår gemensamma framtid. I ditt arbete får du möjlighet att möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans bidrar vi till välfärd för Sandvikens 38 000 invånare.

I våra verksamheter arbetar 3000 personer inom 370 yrken. Vår vision är ett Sandviken där vi känner oss hemma och gör varandra bättre. Med ett brett utbud av kultur, idrott och upplevelser och med naturen inpå knuten är Sandviken en plats där det är enkelt att trivas.

Individ- och familjeomsorgen i Sandvikens kommun är indelad i sju enheter; Barn- och familj, ungdom, vuxen, ekonomi, familjerätt-, Sandvikens familjecenter samt boenden för ensamkommande barn. Inom förvaltningens ansvarsområde finns även samordningsansvaret för kommunens drogförebyggande arbete, folkhälso- och trygghetsfrågor samt handläggning av serveringstillstånd.

Förvaltningens uppdrag är att bidra till positiva förändringar för människor i utsatta situationer. Förvaltningens 180 medarbetare ger råd, stöd och insatser till människor i alla åldrar såsom omsorg och service, upplysningar, råd och stöd samt skydd till barn och unga och deras familjer, familjerättsliga frågor, vård och behandling till personer med missbruks- och beroendeproblematik, ekonomisk hjälp samt annat bistånd enligt socialtjänstlagen.

Vuxenenheten är kommunens missbruks- och beroendevård. Inom enheten arbetar drygt 20 personer. Själva navet i verksamheten är socialsekreterargruppen som i dag består av sex handläggare. Till Vuxenenheten hör även ett HVB-hem med 17 platser, en öppenvårdsverksamhet, en arbetsträningsverksamhet, två boendestödjare och ett sk högtoleransboende med nio lägenheter.


Publiceringsdatum
2017-03-27

Arbetsuppgifter
Arbetet innebär handläggning av ansökningar och anmälningar rörande personer som till följd av ett missbruksproblem och/eller beroende kan vara i behov av stöd- och behandlingsinsatser. Du handlägger även ärenden kopplat till våld i nära relationer. Till arbetsuppgifterna hör även uppföljning av beviljade insatser samt upprättande av yttranden. Inom ramen för handläggning sker motiverande, utredande och stödjande samtal.

Arbetet som socialsekreterare hos oss omfattar även samarbete med övriga enheter inom vår förvaltning och inte minst med behandlingspersonal inom vuxenenheten samt en rad externa verksamheter och myndigheter. Vi har till exempel ett nära samarbete med landstingets beroendevård (Beroendecentrum västra Gästrikland)

Ett utvecklingsarbete pågår för att verksamheten bättre ska kunna möta de behov som nu finns, en stor del i det är arbetet med samsjuklighet. Ett annat stort område som kräver utveckling är eftervården.

Vi har tillgång till handledning och fortbildning erbjuds samtliga anställda. Inom förvaltningen har vi ett omfattande introduktionsprogram samt reflektionsgrupp som extra stöd för våra nyanställda.


Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen eller utbildning som bedöms likvärdig.
Erfarenhet av myndighetsutövning inom kommunal socialtjänst är meriterande.

Vi förutsätter att du är en empatisk och trygg person med förmåga till reflektion
och att du uppskattar ett kreativt och händelserikt arbete! Arbetet hos oss förutsätter både flexibilitet och förmåga till struktur.
För att kunna arbeta hos oss ska du ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Du ska kunna arbeta självständigt men även vara bra på att samarbeta.

Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet.
Körkort B är ett krav.

ÖVRIGT
I den här rekryteringen tillämpar vi fortlöpande urval, så tveka inte med att skicka in din ansökan!

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Sandvikens kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig att skicka in din ansökan digitalt via Aditro recruit/Offentliga jobb och inte via e-post eller pappersformat.

Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. I Sandvikens kommun tillämpas årsarbetstid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse. .

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-04-10
Ange följande referens när du ansöker: 41-17
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Erik Pettersson erik.pettersson@sandviken.se 026- 24 17 05

Företag
Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen

Adress
Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen
Odengatan 37
81180 SANDVIKEN

Kontorsadress
81180 Sandviken

Övrig information om företaget/organisationen
Offentliga upphandlingar genomförda av Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen

Jobbnummer
3400011

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen: