Socialsekreterare till Placeringsenheten

Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen / Socialsekreterarjobb / Sandviken
2023-09-26
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Socialsekreterare till Placeringsenheten" (publicerad 2024-01-23) ⬅️


Visa alla socialsekreterarjobb i Sandviken, Ovanåker, Gävle, Hofors, Ockelbo eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen i Sandviken, Gävle eller i hela Sverige

ÄR DU REDO FÖR NYA UTMANINGAR? VILL DU GÖRA SKILLNAD PÅ RIKTIGT?
Vi är just nu inne i en spännande och aktiv utvecklingsfas! Genom flera parallella satsningar ökar vi medarbetares förutsättningar att ge det bästa möjliga stödet till de barn, ungdomar och familjer som kommer i kontakt med oss. Bland annat har en kraftig utökning av antalet socialsekreterare och familjehemssekreterare genomförts. Ökade resurser ska trygga ett ännu bättre stöd genom hälsosam arbetsbelastning och goda förutsättningar att göra ett professionellt jobb. Resurser för nära ledarskap och stöd i vardagen kommer att förstärkas i och med den nya organisationen.

Den nya organisationen består av två enheter: Enheten för mottagning och utredning (0-20 år) och enheten för placering och familjerätt (0-20 år).
Placerings- och familjerättsenheten är uppdelad i tre team:
• familjehem/familjerätt
• placering barn
• placering ungdom.
Inom enheten finns förutom handläggarna en enhetschef, en gruppledare, två specialistsocionomer, en handläggarassistent samt en barn- och ungdomsassistent.

För att balansera de höga krav som ställs i yrket erbjuder förvaltningen samtliga myndighetsutövande medarbetare en timmes reflektionstid per arbetsdag.

Hos oss på individ- och familjeomsorgen har du goda möjligheter till kompetensutveckling och du är aktivt med i utvecklingen av verksamheten i enlighet med vårt uppdrag. Vi har regelbunden extern grupphandledning.

Kommunövergripande förmåner vi erbjuder dig är bland annat:
• semesterväxling
• årsarbetstid
• friskvårdsbidrag
• hälsofrämjande aktiviteter
• extra semesterdagar när du fyller 40 och 50 år
• personal- och fritidsföreningen Pulsen

På grund av föräldraledighet söker vi nu socialsekreterare för tillsvidareanställning.

Publiceringsdatum
2023-09-26

Arbetsuppgifter
Din huvudsakliga arbetsuppgift är handläggning och myndighetsutövning enligt SoL och LVU med inriktning på barn och ungdomar 0-20 år samt deras familjer och nätverk. Som socialsekreterare på placeringsenheten är du ansvarig handläggare för placerade barn och unga. I ditt arbete kommer du att samarbeta med andra kollegor inom vår verksamhet och du kommer även att samverka med andra samarbetspartners externt och internt.

Vi arbetar utifrån ett systemteoretiskt perspektiv med ett utvecklat barnperspektiv, där kontakt och tid med barn prioriteras, i kombination med nätverksarbete och Signs of Safety.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen, har goda kunskaper om barns utveckling och har engagemang för utsatta barn. Du ska ha erfarenhet av att arbeta utifrån BBIC och det är meriterande med erfarenhet av myndighetsutövning inom den sociala barn/ungdomsvården eller annat psykosocialt arbete med målgruppen.

Vi förutsätter att du är en empatisk och trygg person med god personlig mognad och samarbetsförmåga samt att du bidrar till ett gott arbetsklimat i din arbetsgrupp samt att du kan och vill bidra med nytänkande och metodutveckling.

Du behöver ha god förmåga att arbeta självständigt och förmåga till reflektion och analys samt kunna motivera och fatta beslut.

Arbetet kräver att du dessutom har god förmåga att uttrycka dig väl i både tal och skrift, då arbetet innehåller stora krav på dokumentation.

Bedömningen av personlig lämplighet kommer att vara betydelsefull.
B-körkort är ett krav.

Om du känner att den beskrivningen stämmer på dig är du varmt välkommen in med din ansökan!

ÖVRIGT
I den här rekryteringen kommer vi att göra fortlöpande urval till intervju, så tveka inte med att skicka in din ansökan!

Individ- och familjeomsorgsförvaltningen i Sandvikens kommun har en funktionsindelad organisation som består av fem enheter. Inom förvaltningens ansvarsområde finns barn- och ungdomsvård, beroendevård, ekonomiskt bistånd och familjerätt samt handläggning av alkoholtillstånd och strategiskt arbete inom områdena folkhälsa och trygghet och ANDTS. Förvaltningen har en väl utbyggd öppenvård för barn, unga och deras familjer samt för vuxna.

I ditt arbete hos oss får du möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans gör vi varandra bättre varje dag och gör Sandviken till en attraktiv plats att arbeta, leva och växa i. En plats där vi känner oss hemma och där det är enkelt att trivas mitt ibland natur, kultur, idrott och upplevelser.

Är du nyfiken på att läsa mer om Sandvikens kommun som arbetsgivare och hur det är att arbeta hos oss? Besök gärna vår webbplats https://sandviken.se/arbete-och-karriar

Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-10-13
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "97-23".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Sandvikens kommun (org.nr 212000-2346)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen

Kontakt
Enhetschef
Sara Ericsson
sara.ericsson@sandviken.se
026-24 14 58

Jobbnummer
8141406

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen: