Socialsekreterare till Mottagnings- och Boendeenhet

Göteborgs Stad, SDF Lundby / Administratörsjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Göteborgs Stad, SDF Lundby i Göteborg

Lundby är en snabbt växande stadsdel. Här byggs mycket nytt och vi har i dag drygt 47 000 invånare. Förvaltningens 2 400 medarbetare arbetar tillsammans för att möta invånarnas behov av service. Vårt mål är att skapa en sammanhållen stadsdel, där människor har goda och rättvisa levnadsvillkor och upplever delaktighet.

Publiceringsdatum
2015-01-27

Arbetsuppgifter
Lundby är en växande stadsdel, vilket ställer stora krav på sektorn Individ- och familjeomsorg samt Funktionshinder. Område Myndighetsutövning och Bistånd är en del av sektorn och områdets ambitioner är höga - vi ska vara en kvalitativ socialtjänst med hög grad av rättsäkerhet. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens socialtjänst.

Området inrättar en ny Mottagnings- och Boendeenhet vars uppdrag ska vara att säkerställa ett kvalitativt och rättssäkert mottagande samt en hög grad av service för samtliga ärenden för alla enheter, förutom barn och ungdomsenheten som har en egen mottagning. Den nya enheten kommer att handlägga akuta försörjningsstödsärenden och även att ansvara för områdets boendeärenden såsom boende för personer utsatta för våld, ansökningar om boenden, hemlöshet och vräkningar. Boendefrågor får en mer central roll inom området och bedrivs i nära samarbete med sektorns vräkningsförebyggande arbete.

Mottagnings- och Boendeneheten är första instans inom försörjningsstödsenheten och har som huvuduppgift att ta emot tidsbeställning för nybesök, ge information, råd och stöd gällande ansökningar och försörjningsstödsfrågor. Arbetet innebär att utreda rätten till ekonomiskt bistånd enligt SoL och handläggning för de ärenden som bedöms bli kortvariga. Som socialsekreterare i Mottagnings- och Boendeenhet arbetar du med ekonomiskt bistånd enligt socialtjänstlagen (SoL).

Enheten kommer att ansvara för att personer hamnar rätt internt och handlägga ärenden av kortvarig art och/eller som initialt inte har någon enhetsspecifik tillhörighet. Enheten kommer även att vara områdets ansikte utåt och ansvara för att ge råd och service till allmänhet, klienter och samarbetspartners.

Kvalifikationer
Vi söker dig som är socionom eller har annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Erfarenhet av arbete inom socialtjänsten med att handlägga ekonomiskt bistånd är ett krav.
Du behöver vara väl förtrogen med socialtjänstens ansvarsområde och ha hög kompetens inom myndighetsutövning.

Datorvana och god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift är en förutsättning för arbetet. Det är en fördel om du har erfarenhet av att arbeta i Treserva.

Du tycker om att ha mycket att göra och kan prioritera. I grunden är du en positiv person som ser utmaningar som de positiva möjligheter det är. Du är serviceinriktad och har ett gott bemötande. Förmåga till att skapa förtroende och ge ett respektfullt bemötande är viktiga personliga egenskaper. Vi värdesätter att du är lyhörd, engagerad och öppen för kreativa lösningar.

Du skall vara väl förtrogen i gällande lagstiftning rörande SoL samt processen kring att fatta beslut och göra bedömningar rörande ekonomiskt bistånd. Då arbetet ofta är komplext är det en fördel om du snabbt kan hitta enkla och tydliga lösningar på situationer som kan uppstå i ärenden.

ÖVRIGT
Vi ser mångfald som en framgångsfaktor för en högre kvalitet gentemot de vi är till för och i vårt interna utvecklingsarbete.

Friskvård är viktigt för oss. Vi har rökfri arbetstid och alla anställda har tillgång till ett brett utbud av tränings- och kulturaktiviteter.

När du söker jobb hos oss vill vi att du använder vårt e-rekryteringsystem. På så sätt blir hanteringen av din ansökan effektiv, snabb och säker.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde 2015-03-02 eller enligt överenskommelse.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-02-13
Ange följande referens när du ansöker: A447433
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Natalja Kahraman, Enhetschef 031-366 74 63
Birgitta Olsson, 1:e socialsekreterare 031-366 74 73
Kerstin Sundqvist, 1:e socialsekreterare 031-366 74 82

Facklig kontakt
Ashraf Nasseri, Vision 031-366 77 13
Linn Andersson-Ax, Saco/SSR 031-366 74 02

Företag
Göteborgs stad, SDF Lundby

Adress
Göteborgs stad, SDF Lundby
Stadsledningskontoret
40482 GÖTEBORG

Kontorsadress
Köpmansgatan 20 GÖTEBORG

Jobbnummer
2144239

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Göteborgs Stad, SDF Lundby

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Göteborgs Stad, SDF Lundby: