Socialsekreterare till Barn & Unga, Myndighetsenheten

Sjöbo kommun, Myndighetsenheten / Administratörsjobb / Sjöbo
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Sjöbo, Tomelilla, Skurup, Hörby, Ystad eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sjöbo kommun, Myndighetsenheten i Sjöbo

Socialtjänsten i Sjöbo kommun tillhör Familjeförvaltningen och består av Myndighetsenheten, Råd- och Stödenheten och Arbete- och Integration. Inom Myndighetsenheten arbetar både socialsekreterare för barn- och unga samt socialsekreterare för vuxna.
På Myndighetsenheten arbetar vi med myndighetsutövning såsom beslutande om bistånd i form av försörjningsstöd, missbruksbehandling och familjeinriktade insatser enligt SoL och LVU.

Sjöbo kommun är en kommun i tillväxt och utveckling. För att kunna möta de behov och de krav det medför på socialtjänstens individ och familjeomsorg har beslut fattats om att utöka verksamhetens budget för kommande år. Medel har därutöver avsatt under 2018 för att öka takten i utvecklingsarbetet inom barn- och ungdomsvården. Med syfte att utveckla nya arbetssätt har verksamheten sedan hösten bemanningsförstärkts med en socialadministratör. Vi står nu inför nästa utvecklingsskede där planen är att införa en förstärkt mottagning med förenklad utredning när så bedöms vara rättsäkert. Syftet är att i samverkan med bl.a. Råd och stödenheten ge ett snabbt och enkelt stöd där det är möjligt.


Publiceringsdatum
2017-11-22

Arbetsuppgifter
Vi som arbetar inom Sjöbos barn och ungdomsvård är ett engagerat, positivt och omtänksamt gäng som trivs med varandra och våra arbetsuppgifter. Vi behöver nu ett par nya medarbetare till vår grupp - kanske är du den vi söker?

Arbetsgruppen består av socialsekreterare och gruppledare.
Arbetsgruppen inom barn- och unga är funktionsindelade i mottagningssekreterare, utredare och barnsekreterare. Gruppen leds i det dagliga arbetet av en gruppledare. På enheten finns även familjerättssekreterare och familjehemssekreterare. Enheten leds av en enhetschef.

I uppgiften ingår att handlägga ärenden enligt SoL och LVU samt följa upp öppenvårdsinsatser enligt SoL gentemot målgrupperna barn, ungdomar och deras familjer.

Som medarbetare på myndighetsenheten arbetar du utifrån och i enlighet med BBIC. Du fattar beslut i enlighet med gällande lagstiftning, riktlinjer och delegation. Dokumentation är en viktig del av arbetet. Samverkan internt och externt är viktiga inslag. Då kommunen har en väl utbyggt Råd och stödenhet sker många insatser i samverkan med den egna öppenvården

I syfte att möjliggöra en trygg start för dig som nyanställd sker introduktionen enligt en strukturerad introduktionsplan med regelbunden uppföljning.
Extern handledning av utbildad psykoterapeut sker månadsvis i arbetsgruppen. Det ges även möjlighet att upprätta en individuell kompetensutvecklingsplan för att säkerställa att du som socialsekreterare får tillgång till löpande utbildningar, kurser och annan önskvärd kompetensutveckling. Vi vill att Socialtjänsten i Sjöbo kommun ska vara en utvecklande arbetsplats där man vill stanna!
Sjöbo kommun erbjuder ett generöst årligt friskvårdsbidrag om 2500 kr och möjlighet till 1 timmes friskvård på arbetstid varje vecka.
Vi kan även erbjuda dig som vill möjlighet till fler extra lediga dagar i utbyte mot ett löneavdrag motsvarande semesterdagstillägget.


Kvalifikationer
Socionom, social linje samt erfarenhet av arbete med myndighetsutövning inom socialtjänsten. Vi värdesätter erfarenhet av utredningsarbete med barn och ungdomar.

Kunskap om socialtjänsten och sociallagstiftning samt god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift. God förmåga att samarbeta. Meriterande är kompetens inom barn- eller ungdomsvård samt erfarenhet av att ha arbetat med BBiC. Har du tidigare arbetat i datasystemet ProCapita är det en fördel.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Körkort *B**** är ett krav.

Urval och intervjuer sker löpande, så skicka in din ansökan snarast! 2 tjänster (1 tv och 1 visstid/projekt), med tillträde snarast enligt överenskommelse.
Projektanställningen är tidsbegränsad, med möjlighet till förlängning alt kan bli permanent, beroende på projektets resultat.


ÖVRIGT
Inför rekryteringsarbetet har Sjöbo kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald och jämn könsfördelning tillför verksamheten och ser därför gärna sökande med olika bakgrund och livserfarenhet till tjänsten.
Sjöbo är en expansiv kommun mitt i södra Skåne. Här bor 18 900 invånare som har nära till den omväxlande naturen och många olika boendeformer att välja på.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-12-04
Ange följande referens när du ansöker: 189/17
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Carina Malmborg Olsson 0416-27393
Emma Andersson 0416-27 326
Petra West-Stenkvist 0416-273 01

Företag
Sjöbo kommun, Myndighetsenheten

Adress
Sjöbo kommun, Myndighetsenheten
Sjöbo kommun
27580 SJÖBO

Kontorsadress
27580

Jobbnummer
3816505

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sjöbo kommun, Myndighetsenheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sjöbo kommun, Myndighetsenheten: