Socialsekreterare med särskilt uppdrag

Herrljunga kommun, Socialförvaltning / Socialsekreterarjobb / Herrljunga
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Herrljunga, Vårgårda, Vara, Falköping, Ale eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Herrljunga kommun, Socialförvaltning i Herrljunga, Borås eller i hela Sverige

Välkommen till Herrljunga kommun - hjärtat av Västra Götaland! Med våra goda pendlingsmöjligheter och vår tydliga och välkomnande VI-känsla är vi kommunen och arbetsgivaren för dig. Hos oss kommer du arbeta med att ge våra invånare en god service och bidra till att nå kommunens mål om långsiktig hållbarhet och att bli 10 000 invånare.

Vill du utvecklas i din yrkesroll som socialsekreterare och fokusera på lite andra områden än traditionell handläggning? Söker du ett arbete där du själv får växa samtidigt som du bidrar till att skapa välfärd? Vill du använda din yrkeserfarenhet till att bidra med ökad kvalitet och rättssäkerhet? Om svaret är ja på dessa frågor så läs gärna vidare i vår plan framåt.

Individ och familjeomsorgen (IFO) har idag ett knappt 40-tal medarbetare och vi har sedan ett par år flyttat in i nya lokaler. Arbetsplatsen ligger ca 10-12 minuters promenad från stationen där goda buss- och tågförbindelser finns.
IFO är sedan 1 juli 2022 organiserad i tre enheter; Bistånd, stöd och administration, Vuxen, stöd och behandling och Barn och familjeenheten. Den nya organisationen är ett led i att skapa mindre enheter med 10-12 medarbetare för varje enhetschefer som möjliggör ett nära och tillitsbaserat ledarskap.

Vår enhet Barn och Familj består idag av en arbetsgrupp med tio socialsekreterare och en enhetschef. Socialsekreterarna har olika fokusområden t ex mottag, utredning, uppföljning av öppenvårdsinsatser, familjehem och placerade barn. I dagsläget är gruppen uppdelad på två grupper och metodstöds båda av enhetschef. Det finns en god blandning av kompetens, vi har flera handläggare med mycket lång erfarenhet och så har vi några som är nyare i sin yrkesroll. Vi försöker dela med oss av varandras erfarenhet och genom detta komma framåt i arbetet.

Publiceringsdatum
2024-02-07

Arbetsuppgifter
Även om vi har en god samlad kompetens så kommer vi nu göra en utökning på enheten med ytterligare en medarbetare. Under senaste året har vi sett ett behov av att förstärka metodstödet och introduktionen för våra medarbetare, vi har också sett behov av att jobba mer med rutinarbete, BBIC och nära stöd tillsammans med kollegor i komplexa ärenden där det krävs god juridikkunskap i handläggningen.
Fokusområden i tjänsten kommer att till viss del vara metodstöd för kollegor i vardagen, framförallt inom mottag, utredning och placerade barn. Stödet kan t ex handla om lagstiftningsfrågor, BBIC eller andra relevanta områden.
En del i uppdraget kommer också vara att stötta nya kollegor med introduktion och vara ett nära stöd i vardagen så att dessa ska kunna introduceras på ett gott och tryggt sätt. I tjänsten kan det också vara aktuellt att finnas med som en stöttande och vägledande medhandläggare i mer komplexa ärenden framförallt där det är placeringsnära och där det kan bli aktuellt med LVU.
Inledningsvis kommer en stor del av uppdraget vara att jobba med att skapa stabilitet och följsamhet till rutinerna på arbetsplatsen; uppdatera befintliga rutiner på uppdrag av enhetschef men i samråd med SAS, samt omvärldsbevaka för att se behov av nya rutiner och upprätta dessa och vara ett stöd under implementeringen av rutiner på enheten.
Tjänsten kommer definieras som Socialsekreterare med fokus på ett seniort uppdrag, seniorhandläggare. Under första året är målet att jobba med dessa frågor på heltid. Planen är sedan att utvärdera och se hur stor del som behövs inom området metodstöd, rutiner m m, därefter kan det bli aktuellt att definiera om uppdraget. Beroende på behov kan riktningen bli att delvis ta mer ansvar för handläggning men det kan också bli att ha mer övergripande ansvar med utökad delegation.
Här behöver man vara medveten om att tjänsten är en utökning av befintlig grupp och att syftet delvis är att se och utvärdera behovet efter en tid, vilket gör att uppdraget kan vara föränderligt över tid.

Handledning och kontinuerlig fortbildning ser vi som en självklarhet. Vi arbetar aktivt med att skapa förutsättningar för en lärande och processinriktad enhet och söker dig som vill vara en del av vår fortsatta resa mot en tillitsbaserad organisation.

Kvalifikationer
Vi söker en erfaren medarbetare med minst 5 års erfarenhet gällande ämnesområdet Barn och unga inom socialtjänsten. Du har dokumenterat goda kunskaper i handläggning, dokumentation, svensk socialrätt och en god analytisk förmåga.
Det är viktigt med ett respektfullt bemötande och ha god förmåga att kunna ha ett barnperspektiv i det arbete som görs på enheten. Vi ser gärna att du har god kunskap inom BBIC, men extra intressant är om du är BBIC utbildare. Goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift är också ett krav.
Självklart har du socionomexamen eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har ett stort engagemang, är kreativ och lösningsfokuserad. Vidare är du bra på att lyssna, kommunicera och hantera svåra processer. Du ser lösningar och du bidrar med positiv energi i en fartfylld och komplicerad yrkesutövning. Som person är du prestigelös, noggrann, strukturerad, pedagogisk och har god samarbetsförmåga.
Vi erbjuder dig som erfaren goda lönevillkor, extern handledning, tillitsbaserat ledarskap, ett närvarande ledarskap, flextid samt friskvårdsbidrag. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Urval och intervjuer sker löpande så tveka inte med att ansöka!
Vi erbjuder ett meningsfullt och viktigt arbete, goda utvecklingsmöjligheter och ett gott arbetsklimat med engagerade kollegor. Med mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Herrljunga blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag!

B-körkort och e-legitimation erfordras.

Utdrag från misstanke och belastningsregister kommer att begäras.

ÖVRIGT
I Herrljunga kommun gäller heltid som norm med möjlighet till deltid. Om heltidsuppdrag saknas kan det innebära att tjänster kan kombineras med andra arbetsuppgifter, eller vid annan arbetsplats.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Herrljunga kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som säljare:
Herrljunga kommun har gjort sitt medieval för rekrytering och undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-02-25
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C176891".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Herrljunga kommun (org.nr 212000-1520)

Arbetsplats
Herrljunga kommun, Socialförvaltning

Kontakt
Enhetschef
Marie Alexandersson
marie.alexandersson@herrljunga.se
0513-17373

Jobbnummer
8452339

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Herrljunga kommun, Socialförvaltning

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Herrljunga kommun, Socialförvaltning: