Socialsekreterare med inriktning Barn och familj

Älvkarleby kommun, Omsorgsförvaltningen / Socialsekreterarjobb / Älvkarleby
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Älvkarleby, Gävle, Tierp, Sandviken, Ockelbo eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Älvkarleby kommun, Omsorgsförvaltningen i Älvkarleby

Älvkarleby kommun är en organisation med nära till chef, kollegor och politik. Här är vi drygt 700 engagerade medarbetare som har ledorden "Mod, Vilja, Respekt och Helhetssyn" som värdegrund i allt vårt arbete.

Älvkarleby kommun, med Skutskär som centralort, ligger strax söder om Gävle, precis där Dalälven möter havet. I kommunen bor drygt 9 500 invånare och här är det nära till, från och mellan det mesta.

Täta bussturer, tre tågstationer och närheten till E4 gör oss till en attraktiv pendlingskommun och kreativ mötesplats för människor med olika erfarenheter och kompetenser.

Välkommen att bli en av oss!

Älvkarleby kommun erbjuder dig ett meningsfullt, spännande och varierande arbete i en mindre kommun med korta beslutsvägar och nära samarbete, vilket också präglar vår verksamhet för individ- och familjeomsorg.
Våra lokaler ligger centralt i Skutskär med närhet till restauranger, affärer och kollektivtrafik. Med ca 5 minuters gångavstånd till tågstationen och ca 1 minut till bussen är det enkelt att ta sig hit och hem.

Enheten Barn och familj tillhör individ- och familjeomsorgen (IFO) och ansvarar för socialtjänstens myndighetsutövning kring barn och unga. Enheten leds av en enhetschef och en biträdande enhetschef. Vi är 12 medarbetare som arbetar med olika delar av vårt verksamhetsområde. På enheten har vi samlat fyra delar som är kopplade till barn och unga; mottagning, utredning, uppföljning samt familjerätt. Vill du vara med på en spännande resa där vi arbetar med utvecklande ledarskap och där kompetenta medarbetare är delaktiga i verksamhetens utveckling så är detta arbetsplatsen för dig.

Som nyanställd får du en mentor i arbetsgruppen och en introduktionsplan. Du har i ditt arbete kontinuerligt stöd av din biträdande enhetschef. Förutom individuellt stöd kommer du även ha metodutveckling och extern handledning i grupp. Kompetensutveckling är en del i att kvalitetssäkra vår verksamhet.

På vår arbetsplats har vi flextidsavtal med arbetstid mellan 07.30 - 16.15 och det finns viss möjlighet att arbeta hemifrån.

Publiceringsdatum
2023-09-28

Arbetsuppgifter
Som socialsekreterare på Barn och familj kommer du att utreda, besluta om och följa upp insatser för familjer med barn och unga t.o.m. 20 år. Handläggningen sker framförallt utifrån SoL och LVU och insatser som beviljas gäller både öppenvård och dygnsvård. I arbetet ingår regelbundna samtal med barnen och deras föräldrar. Dokumentation är en annan viktig del av arbetet, likaså intern och extern samverkan i våra barn- och ungdomsärenden.

Kvalifikationer
För att vara aktuell för tjänsten ska du ha socionomexamen med erfarenhet av myndighetsutövning inom området barn och unga.

Du är självständig och självgående i ditt arbete, väl förtrogen med de handläggningskrav och den lagstiftning som styr verksamheten och kan tillämpa dessa i praktiken. Att utföra ett kvalitativt och rättssäkert arbete är viktigt för dig.

Som person är du relationsskapande, vilket visar sig genom att du har lätt att skapa kontakt och bygga relationer med både barn och vuxna. Du är stabil och samarbetsorienterad, vilket innebär att du vågar hantera svåra samtal, är trygg i din roll och kan förhålla dig professionellt till det som händer för att göra vad som blir bäst utifrån barnets perspektiv.

Du har förmåga att strukturera och organisera ditt dagliga arbete, samt god dokumentationsförmåga. Du är intresserad av att aktivt utveckla verksamheten, är ansvarstagande och ser dig själv som en viktig del för helheten. Tidigare erfarenhet av BBIC, Signs Of Safety samt Treserva underlättar ditt arbete.

Du har B-körkort samt körvana och uttrycker dig obehindrat på svenska i både tal och skrift. Erfarenhet av myndighetsutövning inom barn och familj är ett krav.

ÖVRIGT
Urval och intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden.

Älvkarleby kommun strävar efter att personalsammansättningen ska spegla samhället i övrigt. Vi eftersträvar en mångfald och jämställdhet bland våra medarbetare och vi visar respekt för allas olikheter och förutsättningar.

För att främja hälsa har Älvkarleby kommun rökfri arbetstid samt att vi erbjuder motion på arbetstid eller friskvårdsbidrag.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-10-26
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1249512".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Älvkarleby kommun (org.nr 212000-0258)

Arbetsplats
Älvkarleby kommun, Omsorgsförvaltningen

Kontakt
Enhetschef Barn och familj
Ulrika Stenlund
ulrika.stenlund@alvkarleby.se

Jobbnummer
8149999

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Älvkarleby kommun, Omsorgsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Älvkarleby kommun, Omsorgsförvaltningen: