Socialsekreterare Kontakt/stöd Familjehemsenheten Sydväst

Göteborgs kommun / Socialsekreterarjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Göteborgs kommun i Göteborg, Härryda, Tjörn, Alingsås, Uddevalla eller i hela Sverige

Socialförvaltningen Sydväst är en av fyra socialförvaltningar i Göteborgs Stad med runt 900 medarbetare. I stadsområdet Sydväst bor cirka 120 000 invånare och området stäcker sig från Billdal till Högsbohöjd och till södra skärgården. Förvaltningens uppdrag är att barn, unga och vuxna ska kunna leva ett tryggt och självständigt liv och att barn och unga har en rik fritid. Förvaltningen jobbar också för att stötta personer i hemlöshet till ett varaktigt boende. Genom samverkan med civilsamhälle, lokalt näringsliv och andra aktörer ska vi öka folkhälsan och tryggheten i området.

I socialförvaltningen Sydväst vill vi ta tillvara på engagemanget hos alla medarbetare. Hos oss kan du påverka både ditt eget jobb och andras liv.

Publiceringsdatum
2023-09-21

Arbetsuppgifter
En utav våra socialsekreterare på kontakt/stöd ska gå i pension och vi söker därför en ny medarbetare till enheten.

Kontaktverksamheten tillhör Familjehemsenheten Sydväst och som socialsekreterare på kontaktverksamheten arbetar du med att rekrytera samt utreda blivande kontaktfamiljer, stödfamiljer och kontaktpersoner. Du matchar uppdragstagare med de barn och ungdomar som beviljats en insats. Du följer upp insatsen samt ger stöd och handledning till kontaktpersonerna och kontaktfamiljerna.

Arbetsgruppen består av tre socialsekreterare och till ditt dagliga stöd har du en 1:e socialsekreterare. Du kommer till en arbetsgrupp med hög kompetens och många års erfarenhet av socialt arbete. Dina kollegor är ambitiösa, hjälpsamma och har ett driv att utveckla verksamheten.

Kontaktverksamheten ingår i nätverk med stadens övriga kontaktverksamheter och du kommer tillsammans med dina kollegor att ha gemensam extern handledning med en utav dessa kontaktverksamheter.

Uppdraget innebär nära samverkan med socialsekreterarna på Barn och familj och socialsekreterarna på Funktionsstöd men även med kollegorna på enheten. Det är därför viktigt att du har en god samarbetsförmåga och kan relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Du har en reflekterande förmåga både vad gäller ditt eget förhållningssätt och kring aktuella barn och deras familjer.

I övrigt består Familjehemsenheten av 17 familjehemssekreterare, två 1:e socialsekreterare och en enhetschef. På enheten genomsyras arbetsmiljön av hjälpsamhet och arbetsglädje. Det är erfarna och kompetenta medarbetare med stort engagemang för sina uppdrag. Vi har låg personalomsättning vilket medför att vi har förutsättningar och möjligheter till att utveckla metoder och teamarbete.

Som medarbetare hos oss får du möjlighet till kontinuerlig kompetensutveckling.

Kvalifikationer
Vi söker dig som är utbildad Socionom samt har B-körkort.

Meriterande erfarenhet är socialt arbete med barn och unga samt familjer. Erfarenhet av myndighetsutövning är en merit och vi ser god kunskap om sociallagstiftningen och erfarenhet av utredningsarbete inom socialtjänsten som meriterande. Det är även meriterande om du har erfarenhet av arbete inom familjehem/kontaktverksamhet.

I arbetet är det viktigt att du visar respekt och hänsyn för dem du möter. Du utgår ifrån allas lika värde och skapar en god atmosfär i mötet. Du har en öppen och positiv attityd då du har brukarens/kundens behov som utgångspunkt för ditt agerande.

Du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten.

Du har lätt för att anpassa dig och ditt arbetssätt utifrån ändrade förutsättningar och ny information. Du kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt samt se möjligheter i förändringar.

ÖVRIGT
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda, undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-10-06
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C155981".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Göteborgs Kommun (org.nr 212000-1355)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Göteborgs Stad , Socialförvaltningen Sydväst

Kontakt
Enhetschef
Susanne Thörn
susanne.thorn@socialsydvast.goteborg.se
031-366 42 27

Övrig information om företaget/organisationen
Offentliga upphandlingar genomförda av Göteborgs kommun

Jobbnummer
8129094

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Göteborgs kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Göteborgs kommun: