Socialsekreterare inom rekrytering och matchning

Linköpings kommun / Socialsekreterarjobb / Linköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Linköping, Mjölby, Åtvidaberg, Finspång, Motala eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Linköpings kommun i Linköping, Mjölby, Åtvidaberg, Norrköping, Sundbyberg eller i hela Sverige

Tjänsten är placerad inom Social-och omsorgsförvaltningen som är en av åtta förvaltningar i Linköpings kommun. Förvaltningen bedriver myndighetsutövning samt utreder, planerar och upphandlar vård och omsorg. Vi säkerställer att alla invånare får det stöd som de har rätt till.

Vill du förbättra vardagen, framtiden och livskvaliteten för Linköpingsborna? Hos oss kan du kombinera viktiga uppdrag med en meningsfull vardag. Välkommen till oss!

Publiceringsdatum
2023-10-03

Arbetsuppgifter
Nu söker vi två socialsekreterare till Rekrytering och matchning. I rollen som socialsekreterare kommer du att leta, matcha, utreda och följa upp familjehem, kontaktfamiljer och kontaktpersoner. Du utreder och bedömer förmåga hos varje uppdragstagare, detta görs genom djupintervjuer och hembesök.

I arbetet ingår även att följa upp och finnas för uppdragstagaren regelbundet under den tid som uppdragstagaren har ett uppdrag att stötta barnet/ungdomen. Vidare samverkar du med olika delar inom förvaltningen såsom barnet/ungdomens socialsekreterare likväl som du samverkar med externa aktörer.

Din arbetsplats
Som socialsekreterare arbetar du utifrån de mål som social- och omsorgsnämnden beslutat om. Nämndens verksamhet ska genomsyras av professionellt bemötande och god tillgänglighet. Myndighetsutövningen ska ske rättssäkert och effektivt. Arbetet kräver stor flexibilitet och erfarenhet då behoven ser olika ut utifrån individens förutsättningar och arbete med olika målgrupper.

Social- och omsorgsförvaltningen består av avdelningarna Barn och unga (0-20 år), Vuxna, Äldre samt Staben. Avdelningen Barn och unga består av Mottagning, fyra Utrednings- och uppföljningsgrupper, Familjerätt, Rekrytering och matchning samt Kvalitet och utveckling. Vill du veta mer om avdelningen Barn och Unga som arbetsgivare, kan du läsa mer här: Kommunen som arbetsgivare/Socialt arbete.

På enheten Rekrytering och matchning arbetar det 11 socialsekreterare och inom enheten finns också 8 Resurskoordinatorer som matchar rätt insatser till barn och vuxna såsom LSS boenden, öppenvård, HVB hem, korttidshem samt att vi också har i uppdrag att vara ansiktet utåt för att hitta frivilliga resurser till de olika uppdragen som familjehem, kontaktfamilj och kontaktperson.

Arbetstiderna är måndag-fredag, 07:50-17:00 med flextidsavtal och du sitter på Hertig Karlsgatan 4.

Kommunens förvaltningar är i ett pågående utvecklingsarbete där översyn av nämnderna och förvaltningarna pågår. Syftet och målet med utvecklingen är att myndighet och utförarsidan ska slås ihop och arbeta närmare varandra under samma nämnd/förvaltning.

Du som söker
Vi söker dig som har socionomexamen eller beteendevetenskaplig examen med högskolekurser inom psykologi, socialt arbete, förvaltningsrätt och socialrätt. Du har erfarenhet av utredningsarbete och uppföljning inom socialt myndighetsarbete och det är meriterande om du har erfarenhet av familjehemsvård.

Vidare har du god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift då arbetet innehåller dokumentation. Du har B-körkort för manuell växellåda och det är meriterande om du har kunskap om MI.

För att lyckas i rollen som Socialsekreterare har du förmågan att sätta dig in i någon annans perspektiv utan att ta över personens känslor. Arbetsdagen kan snabbt förändras och därmed har du lätt att anpassa dig till ändrade omständigheter och har förmågan att förändra ditt synsätt. Vidare planerar, organiserar och prioriterar du arbetet på ett adekvat sätt och du arbetar bra med andra människor där du lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. I rollen kan du komma att ställas inför svåra avvägningar och då krävs det att du kan väga samman komplex information och göra korrekta avvägningar och prioriteringar.

Varmt välkommen med din ansökan!

Övrig information
Tillträde: Enligt överenskommelse

Anställningsform: En tillsvidareanställning, samt ett vikariat från och med anställningsdag till och med 2024-06-31

Sysselsättningsgrad: 100%

Antal lediga befattningar: 2

Ref. nr: 11926

I denna ansökan bifogar du inget personligt brev

Om Linköpings kommun
Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt.

Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-10-17
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Linköpings kommun (org.nr 212000-0449), http://www.linkoping.se/

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Kontakt
Maja Åström
Maja.Astrom@linkoping.se
072-584 02 10

Jobbnummer
8162607

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Linköpings kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Linköpings kommun: