Socialsekreterare, försörjningsstöd

Kristianstads kommun / Administratörsjobb / Kristianstad
2018-03-16
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Socialsekreterare, försörjningsstöd" (publicerad 2022-06-03) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Kristianstad, Bromölla, Sölvesborg, Hässleholm, Östra Göinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kristianstads kommun i Kristianstad, Hörby eller i hela Sverige

Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 83 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund. Vi är närmre 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för kreativa människor som vill lyfta tillsammans med oss. Vårt arbete gör skillnad i människors vardag!

Möt framtiden med oss i Arbete och välfärdsförvaltningen. Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen. Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet.



Nu formar Kristianstads kommun en socialtjänst i framkant - Vill du vara med?

Vi söker nu två socialsekreterare till våra utredningsteam.

Vi vill skapa en organisation som ger förutsättningar för våra medborgare att få hjälp av oss. Vi vill också skapa rimliga förutsättningar för våra medarbetare att kunna utföra sitt arbete i en god arbetsmiljö.



Verksamheten Utredning/försörjning består av drygt 70 medarbetare som i huvudsak arbetar med handläggning av försörjningsstöd. Vi handlägger även boendefrågor, budget och skuldärende, återkrav, felaktiga utbetalningar ochvåld i nära relation. Utredning/försörjning har tre enheter, och respektive enhet arbetar sedan i team med nära arbetsledning av teamledare.

Välkommen med din ansökan!

Publiceringsdatum
2018-03-16

Dina arbetsuppgifter
Som socialsekreterare inom försörjningsstöd utreder du rätten till ekonomiskt bistånd och med stöd av motivations och rehabiliteringsarbete för du klienterna närmre självförsörjning. I rollen har du kontakt klienter och interna och externa samarbetspartners. Du dokumenterar planering, möten och de insatser som genomförs.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen eller annan examen som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Kurs i socialrätt på högskolenivå krävs för arbetet. Har du utbildning och/eller kunskaper i MI är det meriterande. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete inom socialtjänsten gärna där handläggning av försörjningsstöd ingått. Även erfarenhet av myndighetsutövning samt av handläggningsarbete eller annat administrativt arbete är en fördel.

Givetvis har du god datorvana och det är meriterande om du tidigare har arbetat i Procapita. Eftersom kommunikation och dokumentation ingår i arbetet behöver du kunna uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift. Du som söker till oss har B-körkort för att smidigt kunna ta dig runt inom Kristianstads kommun.

Som person har du ett gott bemötande och kan hantera människor i kris. Din förmåga att kunna sätta gränser och visa empati behövs i arbetet. Du behöver också ha god samarbets- och struktureringsförmåga.

Anställningsvillkor
Vi erbjuder två tillsvidaretjänster på heltid varav en avser pooltjänst i våra team. Med start enligt överenskommelse. Kommunhus Östra När du erbjudits anställning ska den som i sitt arbete direkt och regelbundet kommer i kontakt med barn visa ett registerutdrag ur polisens belastningsregister enligt bestämmelser i 2013:852 Socialtjänstlagen.

Har du frågor om tjänsterna är du välkommen att kontakta Annelie Fröjdh, enhetschef på tfn 0738-53 20 48.

Sista ansökningsdag är 2018-04-02

Välkommen med din ansökan via länken nedan tillsammans med CV och personligt brev. Har du frågor om hur du gör din ansökan kontakta systemets support på 0520-58 00 50 eller via supportrutan.

I Kristianstads kommun tillämpas heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Rökfri arbetstid tillämpas.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Eligt överenskommelse tillsvidareanställning

Ersättning
Månadlön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-04-02
Ange följande referens när du ansöker: AOV-2018/225
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Annelie Fröjdh, enhetschef 0738-53 20 48

Företag
Kristianstads kommun

Adress
Kristianstads kommun
Västra storgatan 12
29180 Kristianstad

Kontorsadress
Västra storgatan 12

Jobbnummer
4027127

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kristianstads kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kristianstads kommun: