Socialsekreterare ekonomiskt bistånd

Lysekils kommun / Socialsekreterarjobb / Lysekil
2023-12-14
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Socialsekreterare ekonomiskt bistånd" (publicerad 2024-03-14) ⬅️


Visa alla socialsekreterarjobb i Lysekil, Sotenäs, Munkedal, Orust, Uddevalla eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Lysekils kommun i Lysekil, Munkedal, Strömstad eller i hela Sverige

I Lysekils kommun arbetar vi för att vara en hållbar och attraktiv kommun året runt, som kännetecknas av kreativitet och framtidstro. Du som arbetar här gör en viktig skillnad i människors vardag och bygger ett samhälle för alla. Vi är idag 1400 kollegor som utvecklar våra verksamheter och ger 14 400 invånare, 1 600 företag och 100 föreningar bästa möjliga service och förutsättningar att bo, leva och verka i Lysekil. Det är vi stolta över.

Ett liv i Lysekils kommun är ett liv nära både havet och bergen - här finns möjlighet till såväl eftertanke som äventyr i en av Bohusläns vackra kustkommuner. Läs gärna mer om Lysekil på Lysekils kommun - https://lysekil.se/.

Publiceringsdatum
2023-12-14

Beskrivning
Som anställd i Arbetslivsförvaltningen i Lysekils kommun arbetar du med kollegor i god gemenskap och ett öppet arbetsklimat med mycket engagemang.

För oss är det viktigt att det finns en balans mellan privatliv och arbetsliv och vi arbetar aktivt för en god arbetsmiljö. Förvaltningen som bland annat ansvarar för arbetsmarknadsinsatser, vuxenutbildning samt ekonomiskt bistånd är inne i en spännande utvecklingsprocess. Vi kommer inom en nära framtid ta nästa steg mot digitaliserade ansökningar av ekonomiskt bistånd för att ytterligare öka tillgängligheten för våra medborgare.

Vårt uppdrag är att ta emot, vägleda och möjliggöra för alla Lysekilsbor - som önskar stöttning för att komma i arbete, studier eller annan varaktig försörjning - att nå sina mål.

Enheten för vägledning och stöd leds av chef och består av ett team på 19 medarbetare, med olika roller, som strävar efter att utveckla ett mer samordnat och integrerat teamarbete för att bättre möta målgruppens ofta komplexa behov.

Vi söker nu ytterligare en engagerad socialsekreterare som vill vara med och bidra till att den enskilde får rätt stöd. Socialsekreterare på Enheten för vägledning och stöd har regelbunden handledning, nära arbetsledning och goda möjligheter att utvecklas i arbetet genom kompetensutveckling tillsammans med kollegor.

Dina arbetsuppgifter
Tjänsten som socialsekreterare innebär kvalificerat utredningsarbete och myndighetsutövning. En del av uppdraget består i att utreda och bedöma rätten till ekonomiskt bistånd enligt gällande lagstiftning och föreskrifter. En annan viktig del av arbetet består i att möta, vägleda och coacha den enskilde till att formulera sina mål samt att nå varaktig försörjning i form av arbete, studier eller annan ersättning. I enhetens uppdrag ingår även dödsbohandläggning och förmedling av egna medel.

Vi använder oss av en strukturerad utredningsmetod (MIX), motiverande samtal (MI) och träffar den enskilde regelbundet för uppföljning och stöd. Vi arbetar relationsbyggande och utgår från den enskildes egna mål och motivation. Du kommer att samverka med andra viktiga aktörer, både internt och externt, inom kommunens och förvaltningens egna verksamheter, över kommungränserna med bland andra vården, Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen eller en annan högskoleexamen inom det beteendevetenskapliga området. Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av att ha arbetat med handläggning av ekonomiskt bistånd, har god kännedom om gällande lagstiftning samt stort intresse för uppdraget och målgruppen. Du behöver ha en god kommunikativ förmåga både i tal och skrift.

För att lyckas med ditt uppdrag krävs att du är ansvarstagande, flexibel, tydlig och förtroendeingivande. Vi ser också att du är målmedveten och arbetar aktivt för att nå målen. Du måste ha förmågan att kunna anpassa ditt arbetssätt utifrån den enskildes behov. Det är viktigt att du ser möjligheter snarare än hinder.

Som person är du självgående, stabil, står stadigt när det är hög arbetsbelastning och bibehåller ett realistiskt perspektiv. Det är såklart också lika viktigt att du är medveten om att man är varandras arbetsmiljö och bidrar till ett gott kollegialt klimat.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet!

Anställningsvillkor
Intervjuer sker löpande och tillsättning kan komma att ske under ansökningstiden. Tjänsten tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattas.

Välkommen med din ansökan!

Vi arbetar aktivt med mångfald för att tillvarata de kvaliteter som sökande med olika bakgrund har.

Lysekils kommun är en rökfri arbetsplats.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ersättning
Månadslön enligt avtal, individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-01-22
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2023/180".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Lysekils kommun (org.nr 212000-1389)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Arbetslivsförvaltningen

Kontakt
Enhetschef Ingrid Arnholm
0523-613401

Jobbnummer
8328547

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Lysekils kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Lysekils kommun: