Socialsekreterare ekonomiskt bistånd

Vara kommun / Socialsekreterarjobb / Vara
2023-07-21
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Socialsekreterare ekonomiskt bistånd" (publicerad 2024-04-19) ⬅️


Visa alla socialsekreterarjobb i Vara, Grästorp, Herrljunga, Vårgårda, Lidköping eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Vara kommun i Vara, Mölndal eller i hela Sverige

Vara kommun ligger mitt på den bördiga västgötaslätten, här ser vi lite längre och bygger för framtiden! Vi satsar på utveckling som stärker såväl kommunen som hela Skaraborg och vi investerar för kommande generationer.

I Vara kommun arbetar vi utifrån vår etiska kompass där ledorden hållbara, välkomnande, helhetstänkande och kreativa visar vägen. Det är med kompassen i åtanke som vi möter våra kommuninvånare, vårt näringsliv och våra kollegor.

Det är viktigt för oss att alla medarbetare mår bra och upplever att de har ett meningsfullt arbete. Det uppnår vi på bästa sätt genom att våra medarbetare är med och påverkar det dagliga arbetet, hur det är utformat och dess utveckling. I Vara kommun gör vi varandra bra och det är tillsammans vi når våra gemensamma mål.

Våra ledare deltar i ett fortlöpande utvecklingsprogram. De arbetar ständigt med att se och stärka samtliga medarbetare i det dagliga arbetet genom ett coachande och tillitsbaserat ledarskap.

Individ -och familjeomsorgen (IFO) är en del av Vara kommuns socialförvaltning och består av Familjeenheten, Vuxenenheten, samt Biståndsenheten.

Varje enhet har en enhetschef och över dessa finns verksamhetschef.

I Vuxenenheten inryms ekonomiskt bistånd, LSS/Socialpsykiatri, missbruk/VIR (våld i nära relation). Inom enheten finns också en öppenvårdsmottagning med inriktning missbruk, Vara beroendeteam.

IFO Vuxenenheten är en kreativ arbetsgrupp som har en vilja och fokus på att tillsammans jobba med utvecklingsfrågor utifrån en tydlig och gemensam värdegrund. Vi befinner oss i ett spännande utvecklingsarbete och söker nu en ny kollega i rollen som socialsekreterare för ekonomiskt bistånd.

I dagsläget finns sex medarbetare på ekonomiskt bistånd, fördelat på två med mottagsfunktion och fyra på löpande tjänst. Vi har en nära samverkan med kommunens arbetsmarknadsenhet, då ett av våra huvuduppdrag är att ge individen stöd i att få en egen försörjning. Under det senaste året har vi satsat på att utveckla arbetssätt och metoder som medfört minskad ärendemängd per handläggare. Som stöd i det dagliga arbetet finns en 1:e socialsekreterare och nära tillgång till enhetschef. Metodhandledning och ärendegenomgång i grupp hålls varje vecka. Arbetsgruppen har extern handledning ett tillfälle per månad. Då nuvarande arbetssätt har genererat ett positivt ekonomiskt resultat väljer vi nu att göra en satsning på ytterligare en tjänst.

Publiceringsdatum
2023-07-21

Dina arbetsuppgifter
I arbetet ingår att handlägga, utreda och fatta beslut utifrån ansökningar om ekonomiskt bistånd, samt aktivt verka för att stödja den enskilde till egen försörjning. Nya ärenden och akuta ärenden hanteras i dagsläget i huvudsak av mottaget. Övriga tjänster ingår i en bakjour enligt schema, för att täcka upp vid frånvaro. Samverkan med andra, både internt och externt, är en stor del av arbetet.

Kvalifikationer
Vi söker dig som är socionom eller har annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du ska vara insatt i den lagstiftning som styr verksamheten och socialstyrelsens riktlinjer gällande ekonomiskt bistånd. Dokumenterad utbildning i socialrätt är en förutsättning. Erfarenhet av myndighetsutövning inom arbetsområdet, eller annan inriktning inom socialtjänsten, är meriterande. Utbildning riktad mot handläggning av ekonomiskt bistånd är meriterande.

Vi förutsätter att du är en empatisk och trygg person med god personlig mognad samt att du bidrar till ett gott arbetsklimat. Du har ett gott bemötande gentemot de vi är till för, kollegor och samverkansparter. Viktiga egenskaper är god samarbetsförmåga, förmåga att prioritera i utmanande situationer och att arbeta självständigt. Du ska ha god förmåga till reflektion och analys samt att uttrycka dig väl i både tal och skrift då arbetet innehåller en stor del dokumentation och administration. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Övrig information till sökande

B-körkort är ett krav.

Rekryteringsprocessen kommer att inledas under annonseringstiden.

I Vara kommun vet vi att mångfald berikar - Välkommen med din ansökan!

Din hälsa är viktig och därför erbjuder Vara kommun förmåner såsom friskvårdsbidrag på 1000 kr till många av sina medarbetare. För att söka tjänsten vill vi att du skickar din ansökan via vårt rekryteringsverktyg Varbi. Du hittar sökvägen längst ner i annonsen där du loggar in och söker tjänsten. Om du av något skäl inte kan söka (t.ex. skyddad identitet), vänligen ta kontakt med annonsens kontaktperson för alternativ sökväg. I princip alla dokument som skickas in till kommunen blir allmän handling. Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-08-28
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2023/193".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Vara kommun (org.nr 212000-2924)

Arbetsplats
Socialförvaltningen, Individ- och familjeomsorgen, Vuxensektionen

Kontakt
Linda Svantesson
0512-31000

Jobbnummer
7978209

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Vara kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Vara kommun: