Socialchef till Salems kommun

Salems kommun / Administratörsjobb / Salem
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Salem, Botkyrka, Ekerö, Södertälje, Huddinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Salems kommun i Salem, Botkyrka, Södertälje, Stockholm, Österåker eller i hela Sverige

Salem är den nära kommunen. Här är det nära till beslut och påverkan, nära till
rekreation i naturreservat och lokal service. Stockholm når du på 30 minuter med bil
eller tåg.
Vi är en växande kommun som idag har 17 000 invånare och närmare 1000 anställda.
Kommunen är organiserad i fem förvaltningar där socialförvaltningen är den näst största. Vårt arbete genomsyras av värdeorden samarbete, tillgänglighet, engagemang och nytänkande och vi är stolta över att våra verksamheter ofta visar mycket goda resultat. Vi är en del av Stockholmsregionen och har en nära samverkan med övriga kommuner inom den expansiva Södertörnsregionen.Vi söker nu dig som vill leda utvecklingen av socialförvaltningens verksamheter i Salem!

Som socialchef har du det övergripande ansvaret för kommunens socialförvaltning och leder en verksamhet med ca 400 medarbetare och ett femtontal chefer. Förvaltningen är idag organiserad i två verksamhetsområden, en för myndighetsutövning och en för utförarverksamheterna inom Individ och familj, LSS, äldreomsorg och kommunal hälso- och sjukvård. Här finns också en stabsfunktion som arbetar med planerings- och utvecklingsfrågor. Verksamheten bedrivs både i egen regi och med hjälp av privata utförare.

Du kommer till en framåtriktad kommun med höga ambitioner, väl fungerande verksamheter och till din hjälp har du engagerade chefer och medarbetare med hög kompetens. Din förvaltnings ledningsgrupp består av två verksamhetsområdeschefer och funktioner inom staben. Du har åtta direktrapporterande medarbetare.

Du arbetar på uppdrag av socialnämnden, rapporterar till kommundirektören och ingår i kommunens ledningsgrupp där du förväntas ta en aktiv del i det strategiska utvecklingsarbetet för kommunen som helhet.

Publiceringsdatum
2024-01-09

Dina arbetsuppgifter
I rollen som socialchef har du verksamhets- budget- och personalansvar för socialförvaltningen. Ditt uppdrag är att styra, leda, samordna och utveckla förvaltningens verksamhet. Du är också ansvarig tjänsteperson inför socialnämnden.

Den framtida utmaningen för socialförvaltningen är att kunna möta ett växande behov av stöd och service hos förvaltningens målgrupper, samtidigt som kvaliteten i verksamheterna bibehålls och utvecklas. En viktig del i uppdraget blir därför att vidareutveckla och effektivisera verksamheten.

I dina arbetsuppgifter ingår att arbeta med organisationsutveckling, intern samverkan, utveckling av tydliga och effektiva processer och digitala arbetssätt i verksamheten, mål- och ekonomistyrning och med strategisk kompetensförsörjning.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har erfarenhet av liknande uppdrag som socialchef, myndighets-/verksamhetschef eller motsvarande. Du har gedigen chefserfarenhet samt har erfarenhet och ett genuint intresse av att leda och skapa förutsättningar för chefer och medarbetare att växa och utvecklas. Du behöver ha erfarenhet från politiskt styrd organisation och god förståelse för den politiska beslutsprocessen. Akademisk utbildning och goda kunskaper om de lagar som styr verksamheten är också nödvändigt. Du har tidigare arbetat på ett framgångsrikt sätt med förändringsledning, utvecklingsarbete och med mål- och ekonomistyrning.

Som person är du driven och utvecklingsorienterad med förmåga att ta initiativ och fatta beslut. Du har även en strategisk förmåga och är bra på att planera, organisera och prioritera på ett effektivt sätt. Du är en trygg och genuin ledare med gott omdöme och för dig är samverkan ett självklart sätt att skapa delaktighet, engagemang och stolthet, såväl internt som externt. Vi ser att du är en god kommunikatör med förmåga att bygga och utveckla samarbetsrelationer med interna och externa aktörer. Du behöver ha god förmåga att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift.

Du har ett genuint intresse för att ta en aktiv del i vår fortsatta utvecklingsresa och vill arbeta för Salems invånares bästa. Som socialchef får du ett spännande och viktigt uppdrag med stora möjligheter att på riktigt göra skillnad.

Om tjänsten
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillsättning enligt överenskommelse. Sista ansökningsdag 2024-02-04. Arbetsplatsen ligger i Salems centrum. För anställning krävs godkänt resultat vid säkerhetsprövning i enlighet med säkerhetsskyddslagen

I denna rekrytering samarbetar vi med ProAstri. Vill du ha mer information om tjänsten eller en första konfidentiell dialog är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Karolina Öberg på ProAstri, telefon 070-745 67 66, eller karolina@proastri.se dit du även kan skicka en intresseanmälan.

Inför rekryteringsarbetet har Salems kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ersättning
Månadslön.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-02-04
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Salems kommun (org.nr 212000-2874), http://www.salem.se

Kontakt
Pro Astri rekryteringskonsult
Karolina Öberg
karolina@proastri.se
070 – 745 67 66

Jobbnummer
8379023

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Salems kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Salems kommun: