Seniora jurister till avdelningen för användarnära frågor

Post- och Telestyrelsen / Juristjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla juristjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Post- och Telestyrelsen i Stockholm, Haninge, Malmö, Kiruna eller i hela Sverige

Är du jurist och tycker att användarnära frågor och tillsyn inom området är intressant? Vill du vara med och leda arbetet med uppbyggnad och utveckling av avdelningens tillsynsprocesser och rutiner? Då kan du vara den vi söker!

Vi söker flera tillsynsjurister och tjänsterna är placerade på avdelningen för användarnära frågor som bedriver tillsyn och genomför främjandeinsatser mot olika typer av marknadsaktörer. Syftet är att produkter och tjänster ska vara användarbara och tillgängliga för alla på tydliga och likvärdiga villkor.

Avdelningen för användarnära frågor består av tre enheter. Enheten för digital inkludering, enheten för slutanvändarregler och enheten för tillgänglighetsregler. Du kommer antingen att stärka upp den befintliga tillsynsverksamheten på enheten för slutanvändarregler eller bli en del av enheten för tillgänglighetsregler som håller på att bygga upp en ny tillsynsfunktion kopplad till kraven i tillgänglighetsdirektivet.

Om rollen
I rollen som senior jurist på avdelningen för användarnära frågor kommer du att arbeta självständigt med tillsyn inom enheternas olika uppdrag. Du medverkar i eller leder arbetet med uppbyggnad och utveckling av avdelningens tillsynsprocesser och rutiner. I rollen ingår att ansvara för och utreda olika rättsliga frågor på avdelningen. Du coachar och stödjer övriga kollegor på avdelningen avseende såväl tillsyn som andra rättsliga frågor.

I rollen som senior jurist på avdelningen agerar du beslutsfattare eller föredrar för behörig beslutsfattare i tillsynsärenden m.m. Du samverkar internt och externt kring avdelningens frågor samt svarar på remisser, 'bedriver utredningsarbete och föreskriftsarbete. I övrigt ingår även sedvanliga arbetsuppgifter för en förvaltningsmyndighet.

Om teamet
Avdelningen för användarnära frågor bedriver tillsyn och genomför främjandeinsatser mot olika typer av marknadsaktörer. Syftet är att produkter och tjänster ska vara användarbara och tillgängliga för alla på tydliga och likvärdiga villkor.

Avdelningen består av tre enheter med cirka 30 medarbetare med olika bakgrund såsom exempelvis jurister, statsvetare och ingenjörer.

På avdelningen arbetar vi mot gemensamma mål varför samarbete, hjälpsamhet och att bjuda på sin kompetens och tid är viktigt. Vi har en stark team-känsla där alla är en viktig del i gruppen och bidrar i genomförandet av våra uppgifter. Vi värnar om varandra och tycker att det är självklart att vi ska ha trevligt och roligt tillsammans.

Vem är du?
Som person har du god samarbetsförmåga och delar med dig av dina kunskaper och erfarenheter, och är på samma sätt beredd att själv ta till dig av andras kunskaper och erfarenheter. I rollen kommer du att stötta mer juniora medarbetare på ett konstruktivt sätt och därför är det viktigt att du är kommunikativ och kan förmedla kunskap på ett effektivt sätt. Vidare är du självgående och identifierar problem och kommer på eget bevåg med konkreta förslag på lösningar. Du involverar andra medarbetare efter behov och ser till att frågor blir besvarade. Du är även strukturerad och planerar samt genomför arbetet på ett organiserat sätt. Du har ordning på dina arbetsuppgifter för att klara av att ha många bollar i luften samtidigt. Vidare är du beredd att ompröva ställningstaganden utefter verksamhetens mål och inriktning. Därför är det viktigt att du är flexibel och har ett pragmatiskt förhållningssätt för att våga gå vidare till beslut i svåra frågor.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vi söker dig som har:

• Juristexamen eller jur.kand. examen
• Flerårig aktuell erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete
• Aktuell erfarenhet av tillsynsarbete vid statlig myndighet
• Mycket god kommunikationsförmåga på svenska och engelska



Det är meriterande om du har:

• Notariemeritering
• Erfarenhet av arbete i samordnande eller projektledande roll
• Erfarenhet eller kunskap inom telekombranschen
• Erfarenhet eller kunskap inom tillgänglighetsfrågor eller användarperspektiv
• Erfarenhet av att bygga upp processer och arbetssätt

Bra att veta
Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse.

Som anställd på myndigheten får du del av förmåner såsom lunchförmån, bra semester- och pensionsvillkor. Vår arbetsplats är på Hälsingegatan 38 där du kommer att arbeta i moderna aktivitetsbaserade lokaler, men har även möjlighet att jobba hemifrån upp till 40%.

Vi erbjuder dig en arbetsplats där vi värdesätter god balans mellan arbete och fritid, därför är friskvård en del av arbetet i form av 2 friskvårdstimmar i veckan och 5000 kronor i friskvårdbidrag, det finns även en friskvårdsförening som anordnar olika aktiviteter. Här kommer du får ett givande och omväxlande arbete på en myndighet där du kan växa och utvecklas - både personligt och professionellt.

Tester kan komma att användas i rekryteringsprocessen.

Hur ansöker jag?
För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Vi önskar att du inte bifogar en bild eller information om personnummer och adress i ditt CV.

Har du skyddade uppgifter av något slag ber vi dig kontakta ansvarig HR-specialist.

Att arbeta på PTS:
Hos oss får du arbeta med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället, och tillsammans med cirka 400 kollegor. Vår verksamhet präglas av komplexa frågor och den snabba teknikutvecklingen, vilket gör att du får verka i en innovativ och kreativ miljö.

Om du är flexibel, tar initiativ och gillar att samarbeta kommer du att trivas hos oss och bidra till vår kultur. Vi utvecklar verksamheten tillsammans, vilket är en förutsättning för att vi ska nå våra höga ambitioner - att vara Sveriges bästa arbetsplats!

På PTS bidrar du till samhällsnytta. Se filmen om vårt uppdrag.

Välkommen med din ansökan senast 22 april 2024.

För mer information kontakta enhetschef Marcus Jonsson på marcus.jonsson@pts.se eller enhetschef Charlotta Garmert på charlotta.garmert@pts.se alternativt HR-specialist Isabelle Flygelholm på isabelle.flygelholm@pts.se. För kontakt med vår lokala fackliga arbetstagarorganisation maila till saco@pts.se.

Ersättning
Fast lön enligt överenskommelse.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-04-22
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Post- och Telestyrelsen (org.nr 202100-4359), http://www.pts.se

Arbetsplats
Post- och telestyrelsen

Jobbnummer
8594058

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Post- och Telestyrelsen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Post- och Telestyrelsen: