Sekretesshandläggare till Rättsavdelningen, placering i Göteborg

Polismyndigheten - Göteborg City - S / Juristjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla juristjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten - Göteborg City - S i Göteborg

Är du redo för en större uppgift? På rättssektionen i Väst är Polismyndighetens nav för utlämning av allmän handling under uppbyggnad. Här bidrar du till att effektivisera och höja kvalitén i ärendehandläggningen och deltar utvecklingen av funktionen.

Arbetsplatsbeskrivning

Rättsavdelningen är en gemensam avdelning inom Polismyndigheten och ansvarar för rättslig styrning och stöd, förvaltningsrättslig verksamhet samt informationsförvaltning.

Sektionen för informationsförvaltning ansvarar för att styra, stödja, utveckla och följa upp verksamheten inom områdena diarieföring, arkiv, utlämning allmän handling, och myndighetens skriftliga försändelser, både digitala och fysiska. Den faktiska hanteringen av handlingar genom diarieföring och arkivering utförs främst inom rättsavdelningens regionala verksamheter. Vidare har sektionen ansvar för exempelvis nationell skanning och utskrift, registervård av ett antal lagföringssystem såsom misstankeregistret och belastningsregistret, med tillhörande registerutdrag till allmänheten.

Vi söker nu sekretesshandläggare med placering i Göteborg, vi erbjuder en möjlighet att arbeta upp till två dagar i veckan hemifrån. Som statligt anställd på Polismyndigheten erbjuder vi även särskilda förmåner kring pension, föräldralön, friskvård m.m. Läs mer om våra förmåner och villkor här: https://polisen.se/jobb-och-utbildning/jobba-hos-polisen/det-har-erbjuder-vi/

Publiceringsdatum
2023-04-25

Dina arbetsuppgifter
Under 2021 inrättades en nationell funktion vid rättsavdelningen, med säte i Göteborg. Funktionen ska vara ett nationellt nav för begäran om utlämnade av allmänna handlingar vid Polismyndigheten. Vid funktionen arbetar registratorer och sekretesshandläggare.

Det dagliga arbetet som sekretesshandläggare består i huvudsak av att handlägga begäran om utlämnande av allmän handling. I arbetet ingår att utföra sekretessprövning och besluta om efterfrågad handling kan lämnas ut. Du tillämpar ett förhållandevis komplicerat regelverk med tillhörande skyndsamhetskrav.

Som sekretesshandläggare vid den nationella funktionen prövar du begäran/ärenden som innefattar handlingar från olika delar av Polismyndighetens verksamhet. Du ansvarar för att samordna ärenden och lämnar ett samlat svar till sökanden. Rollen innebär därför, utöver kontakter med sökande, mycket interna kontakter inom hela Polismyndigheten. Samarbete och samverkan är därmed en stor del av arbetet.

Verksamheten är fortfarande under uppbyggnad och utveckling. Medarbetardrivet utvecklingsarbete är därför ett viktigt inslag i uppdraget som sekretesshandläggare vid den nationella funktionen.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
Relevant eftergymnasial utbildning, företrädesvis med inriktning mot juridik. Alternativt att du har motsvarande erfarenhet som Polismyndigheten kan bedöma som likvärdig
Minst något års arbetslivserfarenhet (i närtid) som är relevant för tjänsten, företrädesvis från statlig/offentlig verksamhet
God datavana och kompetens genom erfarenhet av att ha arbetat med IT-baserade ärendehanteringssystem, och Officepaketets program

Du behöver behärska svenska mycket väl, både i tal och skrift.

Då anställningen är placerad i säkerhetsklass så krävs svenskt medborgarskap.

Meriterande

Följande är särskilt meriterande:

Examen från relevant högskoleutbildning, gärna med inriktning mot juridik
God kompetens och erfarenhet att handlägga och fatta beslut i ärenden hos myndighet eller annan offentlig förvaltning
Erfarenhet av att ha arbetat med sekretessprövningar och handläggning av ärenden enligt offentlighets- och sekretesslagen

Följande är i övrigt meriterande:

Erfarenhet av att ha arbetat inom polisen och därmed tillgodogjort dig god kännedom och förståelse för organisationen
Erfarenhet av att ha arbetat med verksamhetsutveckling/förbättringsarbete, utveckla rutiner eller liknande
Erfarenhet av arbete i annan verksamhet inom den rättsvårdande kedjan

Dina personliga egenskaper
Rollen ställer höga krav på att du har förmåga att vara noggrann med kvalitetsfokus, samt att du kan skapa struktur bland dina arbetsuppgifter. Därtill förväntas du, och behöver vara bekväm med, att ta initiativ och tillämpa ett lösningsorienterat förhållningsätt till verksamheten, kollegor, chefer och andra som berörs.

Vidare behöver du kunna bygga relationer, vara pedagogisk, samt vara en god och tydlig kommunikatör. Vi söker dig som vill utvecklas inom ditt kompetensområde och som tycker att det är roligt att få bidra till att utveckla verksamheten. Du besitter en god förmåga att arbeta både självständigt och i grupp.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet och dina personliga egenskaper.

Kontakt
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
Maria Brahm, mail: maria.brahm@polisen.se

Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Emil Bengtsson, mail: emil.bengtsson@polisen.se

Fackliga företrädare

Lawen Dehghani, SACO, tfn 010-563 85 79
Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10
Pär Renberg, Fackförbundet ST, tfn 072-2465237
Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 010-561 66 27

Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Göteborg
Arbetstid: Heltid / Dagtid / flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse

Ansökan.
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev och via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 12 maj 2023.
Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A239.629/2023 i mailets ärendemening.
I ditt CV och personliga brev önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering.

För mer information om anställningen, se nedanstående länk.
https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/20232/april/sekretesshandlaggare-till-rattsavdelningen-placering-i-goteborg/

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-05-12
E-post: jobb.na@polisen.se

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A239.629/2023".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Polismyndigheten (org.nr 202100-0076)
Stampgatan 34 (visa karta)
411 01  GÖTEBORG

Arbetsplats
Polismyndigheten - Göteborg City - S

Jobbnummer
7700450

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten - Göteborg City - S

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten - Göteborg City - S: